راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

نیکاراگوئه

در آستانه دو انتخابات

روزنامه چپگرای یونگه ولت آلمان

ترجمه و تدوین ـ عسگر داوودی

 

  

انتخابات ریاست جمهوری و مجلس قانونگذاری نیکاراگوئه در 7 نوامبر پیش رو برگزار خواهد شد. «دانیل اورتگا» رئیس جمهور چپگرای این کشور در سخنرانی روز سه شنبه گذشته که در مراسم بزرگداشت 126 مین سالگرد تولد رهبر چریکی و قهرمان ملی «ژنرال آگوستو سزار ساندینو»، برگزار می شد، زمان برگزاری این انتخابات را اعلام کرد. او همچنین در سخنرانی خود «کوین سالیوان» سفیر آمریکا در ماناگوا، پایتخت این کشور را به دخالت در امور داخلی کشورش متهم کرد.اورتگا گفت: سفیر «یانکی» در کشورمان سفرهای تبلیغاتی راه انداخته و به نفع اپوزیسیون راست تبلیغات می کند، او تصور می کند که کشور ما همچنان در اشغال «یانکی» است اما این چنین نیست نیکاراگوئه دارای حاکمیتی مستقل است. سفیر آمریکا اگر خیلی طرفدار نامزد های اپوزیسیون راست در نیکاراگوئه است بهتر است آنها را به کشورش برده و در آنجا آنها را نامزد انتخابات اعلام کند. «اورتگا» اپوزیسیون راست را متهم کرد که تابع سیاست واشنگتن می باشد و از واشنگتن حمایت دریافت می کنند و به منظور «درخواست تحریم ها و تجاوز بیشترعلیه نیکاراگوئه» حتی به آمریکا رفت و آمد دارند. سیاستمداران راستگرا در صف اپوزیسیون و رسانه های آمریکایی نزدیک به آنها، نیز دانیل اورتگا و همسرش «روزاریو موریلو» که معاون رئیس جمهور می باشد را به توطئه علیه خود متهم می کنند.

همزمان با روز برگزاری مراسم بزرگداشت سالگرد تولد «ژنرال آگستو ساندینو» شورای عالی انتخابات نیکاراگوئه به درخواست بخشی از جامعه کشیش های کشور، صلاحیت حضور حزب مذهبی «بازسازی دموکراتیک» به رهبری «زحلینو سراتو» را در انتخابات پیش رو رد کرد. «سراتو» کشیش است. بخشی از رهبری جامعه مسیحی کلیسا در نیکاراگوئه حزب بازسازی دموکراتیک را به «خیانت و فتنه علیه ارزش های مسیحی» متهم می کنند.آنها از دولت خواسته بودند تا از حضور حزب مذکور در انتخابات آینده ممانعت به عمل آورد. لغو صلاحیت حزب مذکور باعث شادمانی زیادی در جمع جامعه کلیسائی نیکاراگوئه شده است.«سراتو» رهبر حزب بازسازی دموکراتیک پس از اعلام تصمیم شورای عالی انتخابات گفت که متقاضیان رد صلاحیت حزبش «توسط کسی فرستاده شده اند».

شانس پیروزی بلوک اپوزیسیون که بشدت منشعب شده و ماه ها است که در حال نزاع با یکدیگر می باشند، بشدت برای پیروز شدن در مقابل «جنبش ساندنیستی» کم است. پس از تلاش های کودتای شکست خورده ای که در سال 2018 از طریق خارج کشور رهبری می شد، آرامش دوباره در جامعه برقرار و به گفته رئیس جمهور، کشور دوباره «در جاده صلح و بهبودی» است. چند هفته پیش پارلمان نیکاراگوئه اصلاحاتی را در قانون انتخابات تصویب کرد که بر اساس آن از این به بعد 50 درصد افراد اعلام شده داوطلب در فهرست های انتخاباتی باید از زنان تشکیل شده باشد. همچنین احزاب سیاسی، اتحادها و نامزدهای آنها نباید هیچ نوع کمک مالی مستقیم یا غیرمستقیمی را از خارج از کشور بپذیرند. بلوک های راستگرای اپوزیسیون و همچنین بخش هایی از کارآفرینان خصوصی مخالف تصویب این اصلاحات بودند اما به دلیل نداشتن رای کافی در مجلس قانونگذاری نتوانستند تصویب اصلاحات مورد نظر «جبهه ساندنیستی» را به شکست بکشانند. ساندنیستها به دلیل داشتن اکثریت کرسی های مجلس امکان پیروزی اپوزیسیون راست را به حداقل می رسانند. در انتخابات پیش رو نیز شانس اپوزیسیون راست علیه رئیس دولت «دانیل ارتگا» و دولت او که در انتخابات ریاست جمهوری در سال 2016 با بیش از  70درصد آرا دوباره انتخاب شده، پایین تلقی می شود. FSLN  در انتخابات پارلمانی سال 2016 با 72/1 درصد آرا انتخاب شده است و 70 کرسی ها از مجموع 90 کرسی پارلمان را در اختیار دارد.

در آخرین ساعت تنظیم این مطلب پیام تسلیت دانیل ارتگا و همسرش را در رابطه با ترور رئیس جمهور هائیتی دریافت کردیم که در زیر می خوانید:

پیام دانیل اورتگا رئیس جمهور نیکاراگوئه و همسرش «روزاریو موریلو»(معاون رئیس جمهور) که توسط سامانه اینترنتی «صدای ساندنیست» منتشر شده است:
پیام به عالیجناب «کلود جوزف» سرپرست نخست وزیر جمهوری هائیتی در مورد ترور وحشیانه رئیس جمهور، برادر جوونل موئیس و همسرش خواهر مارتینه موئیس.
ماناگوا، ۷ ژوئیه ۲۰۲۱
به عاليجناب جوزف کلود سرپرست نخست وزير جمهوري هائيتي

مردم هائیتی:
ما بنمایندگی از طرف مردم کشورمان، قتل وحشیانه رئیس جمهور، برادر Jovenel Moïse، و همسرش، خواهر مارتینه Moïse را محکوم می کنیم.
رابط تاریخی مشترک ما دو ملت را به هم پیوند می زند. با احترام به مبارزات تاریخی مردم هائیتی برای استقلال و حاکمیت خود، آرزو می کنیم تا مردم هائیتی، در مواجه با این تراژدی، همچنان به تلاش های خود برای استقرار عدالت، صلح و حقوق حقه خود ادامه دهند.
با دعا ها و آرزوهای خوب برای مردم قهرمان هائیتی. «دانیل ارتگا« و «روزاریو موریلو ارتگا».
 
متن پیام بالا را در آدرس زیر مشاهده می کنید:
https://www.lavozdelsandinismo.com/nicaragua/2021-07-07/nicaragua-condena-el-brutal-asesinato-del-presidente-de-haiti-jovenel-moise/
 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 




 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 795  - 23 تیر 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت