راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سونامی افزایش

قیمت ها بزودی

از امریکا به اروپا می رسد!

ریا نووستی- آزاده اسفندیاری

 

  

طی چند سال اخیر شهروندان آگاه و پیشرو آمریکایی ناگهان روش تغذیه خود را تغییر داده‌ و به جمع آوری قارچ و انواع توت و میوه های جنگلی روی آورده اند. سابق بر این چنین رویه ای را عادتی نا پسند و تنها برای بی خانمان ها به حساب می آوردند. در شرایط امروزه پرورش سبزی روی تاقچه یا پنجره و یا کنسرو و منجمد کردن سبزیجات و میوه های فصلی برای زمستان و آشپزی در خانه به جای رفتن به رستوران‌ها را گرفته است و عموما آن را یک سرگرمی خوشآیند و مد روز می دانند. زندگی جدید روند تازه ای را ایجاب می کند: «زنده ماندن شرم آور نیست».

باید توجه داشت که روی آوری به این نوع سرگرمی ها عمدتا مادی است. قیمت مواد غذایی بالا می رود، غذای رستوران با سرعتی زیاد گران می شود. با همه گیری ویروس کرونا و بالا رفتن قیمت موادغذایی و وسایل منزل از یک سال پیش آغاز شد. چه کسی «نبردهای حماسی» آخرین ورق دستمال توالت را در فروشگاه های آمریکا از یاد برده است؟

در ابتدای امر شهروندان آمریکایی به واقعیت سیر سعودی قیمت مواد غذایی، بی توجه بودند. از ماه ژانویه تا ماه مه 2020، سبد مواد غذایی به طور متوسط 2.6 درصد افزایش یافته است. به عنوان نمونه، قیمت مرغ  5/8 درصد، گوشت گاو 6/9 ، تخم مرغ 16 درصد بالا رفت. محصولاتی مانند پوشک و دستمال توالت «معروف» نیز چندین برابر قیمت اضافه شدند. برای این نوع نا بسامانی ها از طرف مقامات، دلایل مختلفی توضیح داده شد: تعطیلی موقت کارخانه های فرآوری گوشت یا ایجاد اختلال در تأمین مواد آولیه... با این حال، در ادامه، قیمت ها به هیچ وجه متوقف نشدند. بلکه با افزایش سریع قیمت بنزین نیز فشار بیشتری به شهروندان وارد شد. در نتیجه از ماه مه 2020 تا مه 2021، قیمت ها برای مصرف کننده در ایالات متحده 4.2 درصد دیگر افزایش یافت.

برای آمریکایی ها مهم‌ ترین شاخص تورم، قیمت خودروهای دست دوم است. طی سال گذشته قیمت این نوع اتومبیل ها 21 در صد گران تر شد. تنها در ماه آوریل گذشته قیمت خودروهای قدیمی ده درصد افزایش پیدا کرد.

بدون تردید بار سنگین افزایش قیمت ها بر دوش محروم و آسیب‌ پذیر گذاشته می شود. دو رقمی شدن قیمت آپارتمان های مشترک، گرانی قیمت برق، گاز، آب و مواردی دیگر را بهمراه می آورد. بنزین در حال شکستن رکورد است و در ادامه فولاد، آلومینیوم چوب و غیره را نیز شامل می شود.

قبلا وزارت کشاورزی ایالات متحده، رسماً قول داد که قیمت فروش لوبیای سویا  کشاورزان در سال جاری حدود 50 در صد، یعنی تا یک و نیم برابر افزایش خواهد یافت. همچنین رشد قیمت روغن های گیاهی از 16.5 تا 19.5 درصد، طیور از 13 تا 16 درصد، تخم مرغ، گوشت گاو و سبزیجات از 5 تا 9 درصد را نشان می دهد.

رهبران و مدیران بانک فدرال آمریکا قول داده اند تورم را تا حد 2 درصد نگه دارند اما با وجود مشاهده نمودارهای سر به فلک کشیده قیمت برای همه موارد، باور کردن حفظ تورم برای سرمایه گذاران دشوار خواهد بود.

کارشناسان آمریکایی تلاش دارند تا شهروندان خود را آرام کنند. جیم کرامر، مجری برنامه تلویزیونی  CNBC با احتیاط چنین گفت: «مطمئناً تورم واقعی وجود خواهد داشت اما من فکر نمی کنم همه پیش بینی ها غم انگیز باشد و به فاجعه مالی منجر شود.»

اقتصاد دانان برجسته اروپایی، برای سال‌های پیش رو، حداقل 5 درصد تورم را برای ایالات متحده پیش بینی می کنند. هر آنچه مقامات آمریکایی در باره افزایش قیمت بگویند و آن را به ویروس کرونا نسبت دهند اهمیت ندارد، زیرا ماهیت ایجاد بحران قیمت ها توسط انسان کاملاً واضح است. سال‌های گذشته تریلیون ها دلار اسکناس تازه چاپ شده و طی یک سال اخیر به اقتصاد آمریکا وارد شده است. تولید کنندگان مواد غذایی امکان دارند تا حدودی وضعیت خود را حفظ کنند. از طرف دیگر شهروندان هم می‌توانند در خرید لباس یا مصرف بنزین پس انداز کنند اما آن‌ها محکوم به صرف هزینه های غذایی می باشند.
مشکل اساسی دیگر این است که افزایش قیمت ها، همانند یک سونامی از ایالات متحده آمریکا به سراسر جهان گسترش می یابد. اروپایی ها هم به رسم خود از افزایش قیمت های غیرقابل قبول ناله می کنند. این موج سونامی به تدریج به روسیه نیز می رسد و تأثیر آن را محروم ترین اقشار جامعه حس می کنند.
در حقیقت آمریکا، قبلاً دوره هایی از تورم دو رقمی را پشت سر گذاشته است. به عنوان مثال در دهه 1970، به نوعی موج تورم را پشت سر گذاشته است. زمان ریچارد نیکسون، رئیس جمهور اسبق آمریکا به عنوان راه چاره عبور از تورم - دقیقاً مانند گرتا تونبرگ امروز- از شهروندان خواست که کمتر با هواپیما پرواز کنند و با ماشین به مسافرت بروند (گرتا تونبرگ دختر خانم نوجوان اهل سوئد، چند سال پیش با کمک امداد های غیبی در سازمان ملل متحد پرچم دفاع از محیط زیست را برافراشت و از آن به بعد  به عنوان سمبل مبارزه با آلودگی محیط زیست به جهانیان معرفی شد!.م).

موضوع اساسی دیگر اینکه، با شرایط حاضر، بازگشت به سطح زندگی در نیم قرن گذشته ممکن است به یک فاجعه ملی منجر شود. در ایالات متحده فاصله طبقاتی بین فقیر و ثروتمند در تاریخ این کشور بی سابقه است. این در حالی است که برخی با موفقیت با سرمایه‌ گذاری در سهام رشد بی حسابی کرده‌ اند که چنین امری فقط در آستانه بحران های اقتصادی جهانی اتفاق می افتد، عده‌ ای دیگر کوپن های غذایی خود را ذخیره می کنند و قادر به پرداخت هزینه‌ های خدمات عمومی نمی باشند. با افت هر چه بیشتر زندگی فقرا، به شکل قانون مند، شرایط شورش های جدی اجتماعی فراهم می گردد.

در هر صورت مقامات حکومتی تا به حال مسبب ایجاد نارضایتی توده ها بوده اند. گاوین نیوسوم، فرماندار کالیفرنیا تعهد کرده است تا میلیاردها دلار بدهی مردم این ایالت را بابت آب و برق بپردازد. این ثروتمند ترین ایالت کشور، ماهانه صدها دلار را که به هر خانوار رسیده است به طور دائم افزایش می دهد.
با این وجود فقیرترین شهروندان ایالت از مدت ها قبل قادر به پرداخت بدهی های خود نبودند. در هر صورت همه تزریق های جدید عرضه پول به ناچار منجر به تضعیف دلار و سرعت بیشتر تورم می شود.
بیش از یک سال است که دستگاه‌های خبری ایالات متحده، از طریق سیستم‌های عامل اینترنتی و شبکه های اجتماعی به شهروندان این کشور، نوید زندگی امید بخشی را در دوران ریاست جمهوری بایدن، داده اند. کافی است شهروندان فقط به درون یخچال های خود نگاه کنند تا ببینند چگونه بازی خورده اند.در حال حاضر 42 میلیون آمریکایی به طور حتم سوء تغذیه دارند. یخچال و فریزر ممکن است در نبرد با شبکه های اجتماعی به ظاهر همه فن حریف برنده شوند و منجر به پیروزی در انتخابات بعدی ترامپ - یا شبیه سازی سیاسی وی شوند.

 در هر حال صادرات تورم آمریکا به سراسر جهان می تواند برای بشریت، به یک چالش جدی و غیر قابل پیش بینی تبدیل شود. حتی ساکنان ثروتمند در پیشرفته ترین اقتصادهای جهان با نگرانی به چک صندوق های سوپرمارکت ها و مغازه ها خیره می شوند. در مورد صد ها میلیون ها نفری که با دو دلار در روز زنده می مانند چه می‌توان گفت؟ تورم در واقع سلاحی برای نسل جدید است - در جنگ اعلان نشده ای که امروز ایالات متحده علیه کل جهان انجام می دهد!

https://ria.ru/20210527/ekonomiya-1733977409.html

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 




 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 795  - 23 تیر 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت