راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

امریکا

بزرگترین بدهکار

چین

بزرگترین طلبکار جهان

ترجمه و تدوین ـ عسگرداوودی

 

  
"لوید جی آستین سوم"، وزیر دفاع دولت بایدن هنگام تقدیم لایحه افزایش بودجه دفاعی به مجلس در تاریخ 20 فروردین امسال گفت: این اولویت اصلی من است که سربازان ما همچنان پیشروترین نیروی رزمی جهان باقی بمانند. بودجه دفاعی رئیس جمهور بایدن برای سال مالی 2022 با تمرکز اصلی چالش ناشی از چین در نظر گرفته شده است. با این بودجه ما همچنین روی مردان و زنان شجاعی در سراسر جهان سرمایه گذاری می کنیم که با «لباس شخصی» در حال خدمت به این ملت بزرگ هستند.
 با وجود اینکه مقایسه بودجه امسال با بودجه سال گذشته پنتاگون افزایش این ارقام را نشان می دهند، اکنون با تقدیم لایحه بودجه توسط دولت بایدن، برای سال مالی 2022 خواستار «افزایش» باز هم بیشتر بودجه وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به میزان 715 میلیارد دلار شده است. بدین ترتیب بر اساس لایحه پیشنهادی دولت بایدن، بودجه نظامی آمریکا که مخارج وزارت دفاع و مخارج نظامی سایر وزارتخانه‌ها از جمله وزارت انرژی (مخارج مرتبط با سلاح‌های هسته‌ای) را در برمی‌گیرد، در سال مالی 2022 به 753 میلیارد دلار فرا خواهد روئید.
لایحه پیشنهادی نشان دهنده این است که اولویت های دولت بایدن برای «احیای» شبکه جهانی اتحادها و مشارکت های نظامی آمریکا در وحله اول بر مقابله با چین متمرکز است. برنامه در درجه اول اتحاد عمل بیشتربا متحدین قدیمی و فراهم کردن پیمان های جدید بویژه در منطقه آسیای جنوب شرقی و در مجاورت مرزهای چین است. هدف محصور کردن ژئوپلیتیکی چین است. در برنامه توجه اصلی بر افزایش قدرت نیروی دریائی آمریکا است. بدیهی است که هزینه افزایش باز هم بیشتر بودجه نظامی آمریکا را عملا مردم آمریکا پرداخت می کنند. مطابق آمار سال 2020 آمریکا به عنوان عضوی از پیمان ناتو که بزرگترین بودجه نظامی را دارد، با 738 میلیارد دلار (برابر با حدود 603 میلیارد یورو) چهار برابر چین (با 193.3 میلیارد دلار) و بیش از 12 برابر روسیه (با 60.6 میلیارد دلار) در صدر بودجه نظامی قرار گرفته است. این میزان هزینه نظامی ایالات متحده آمریکا برابر است با 40 درصد کل هزینه‌های نظامی در سطح جهان.
این ارقام بر اساس پژوهشی در باره رتبه‌ بندی هزینه‌های نظامی سال 2020 از سوی "انستیتوی بین‌المللی پژوهش‌های استراتژیک" (IISS) ارائه شده است. بدین ترتیب آمریکا فقط در سال 2020 سه برابر بیشتر از مجموع دو رقیب خود، چین و روسیه برای نیروی دفاعی هزینه کرده است. اما اطلاع از میزان بدهی آمریکا نشان می دهد که محافل سرمایه داری امپریالیستی حاکم بر این کشور هیچ ابائی در تحمیل هزینه های باز هم بیشتر بر گرده مردم زحمتکش آمریکا ندارند. آمار زیر گویای تناقض آشکار بین هزینه های نظامی پنتاگون و میزان بدهی های این کشور است:
 در سال 2020 میزان «بدهی ملی» بیش از 84 تریلیون دلار و میزان بدهی خود دولت آمریکا بیش از 27 تریلیون دلار بوده است. باید توجه داشت به بحران مالی موجود آمریکا و اینکه در حال حاضر رتبه اول بدهکاری را در میان کشور های هم وزن غربی خود دارد.
به گزارش «سایت رسمی اعلام بدهی آمریکا»، میزان بدهی‌های دولت این کشور تا پایان ماه اکتبر-2020 به 27 تریلیون و 195 میلیارد و 126 میلیون دلار بوده است. همچنین تا پایان ماه اکتبر همان سال، میزان مجموع بدهی‌های دولتی و غیردولتی آمریکا یعنی بدهی ملی، معادل 84 تریلیون و 801 میلیارد و 24 میلیون دلار بوده است.
 بدین ترتیب میزان «بدهی هر شهروند آمریکایی» تا پایان ماه آبان 1399، (2020) به طور متوسط 82  هزار و 262 دلار و «میزان بدهی هر مالیات دهنده آمریکایی» به طور متوسط 217 هزار و 934 دلار و نیز کسری بودجه دولت ترامپ تا پایان ماه اکتبر 2020 سه تریلیون و 176 میلیارد و 148 میلیون دلار بوده است.
پیش از این به نقل از سایت رسمی اعلام بدهی آمریکا گزارش شده بود، میزان بدهی‌های این کشور تا پایان سال 2019 به 23 تریلیون و 147 میلیارد و 143 میلیون 30 هزار دلار بوده است.
مقایسه آماری اعلام شده در فاصله زمانی یک سال گویای آن است که به میزان «بدهی هرمالیات دهنده آمریکائی» در یکسال گذشته.30/548 دلار (سی هزارو پانصدو چهل هشت دلار) افزوده شده است.
همچنین به «میزان بدهی هر شهروند آمریکائی» نیز در فاصله زمانی یکسال گذشته 11/322 دلار (11هزار و سیصد و بیست دو هزار دلار ) افزوده شده است.
 به گزارش زنده سایت ثانیه شمار بدهی «دولتی» آمریکا   که در لینک زیر قابل مشاهده است:
www.gold.de/staatsverschuldung-usa
در ساعت تنظیم این گزارش (یکشنبه 15 خرداد) میزان بدهکاری دولتی آمریکا  28 تریلیون وسیصد و شش میلیارد و سیصد و شصت و پنج میلیون دلار است و همچنین بدهی هر آمریکائی در همین زمان بیش از 86 هزار دلار. طبیعی است که مراجعه مستقیم به لینک مربوطه میزان تغییرات و افزایش دائمی قابل مشاهده است. باید توجه داشت روش نمایش ارقام در سایت زیر نه به دلار بلکه به «سنت» محاسبه می شود. همچنین سایت ثانیه شمار زیر اعلام می کند که : محاسبات ما بر اساس ارقام رسمی وزارت خزانه داری آمریکا در www.treasury.gov.  تنظیم می شود.
تا پایان سپتامبر سال 2020، چین مالک اوراق بهادار 1/06 تریلیون دلاری از مجموع 20/4 تریلیون دلاری بدهی تسویه نشده دولت ایالات متحده بوده که توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا منتشر شده است. البته چین مقدار طلب خود از ایالات متحده را فاش نمی‌کند اما خزانه‌داری آمریکا هر ماه داده‌هایی از تمام طلبکاران خارجی این کشور منتشر می‌کند و چین، در کنار ژاپن یکی از مالکان عمده بدهی‌های آمریکا بوده است.
تا پایان ماه سپتامبر2020، بدهی پرداخت نشده آمریکا در مجموع 20/4 تریلیون دلار بود. در این میان طبق داده‌های خزانه‌داری آمریکا، سهم مطالباتی چین 1/06 تریلیون دلار است که پس از ژاپن (با 1/27 تریلیون دلار) در رتبه دوم قرار دارد.
ایالات متحده در مجموع 7/07 تریلیون دلار به سرمایه‌گذاران خارجی بدهکار است که معادل 35 درصد از کل بدهی‌های پرداخت نشده این کشور است.طبق گزارش وزارت خزانه‌داری ایالات متحده / هیئت مدیره ذخایر فدرال ایالات متحده) چین مالک 5/2 درصد از کل بدهی‌های ایالات متحده است.
«بدهی ملی» مجموع (بدهی عمومی و بدهی دولتی) مبلغی است که دولت فدرال ایالات متحده آمریکا بدهکار است. مقدار «بدهی عمومی» ارزش اوراق بهادار خزانه داری است که توسط وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا و دیگر سازمان‌های دولت فدرال صادر شده‌اند.
بخشی از اوراق بهادار خزانه داری ایالات متحده آمریکا ابزارهای بدهی دولتی هستند که وزارت خزانه داری ایالات متحده آمریکا برای تأمین مالی هزینه های دولت به عنوان جایگزین مالیات صادر کرده است. دولت این اوراق را در مزایده هایی که توسط بانک فدرال رزرو نیویورک انجام می شود به فروش می رساند و پس از آن می توان آن ها را در بازارهای ثانویه معامله کرد.
کلیه بدهی های نامبرده به شکل اوراق بهادار در نزد دارنده اوراق محفوظ است. «اوراق بهادار» بیانگر پولی است که در اشکال مختلف به طور مستقیم یا غیر مستقیم و از طریق معاملات وام گرفته شده است و باید بازپرداخت شود.
این اوراق برای مدت معینی از طرف یک فرد یا یک دولت در مقابل مبلغی توافق شده صادر می شود و در پایان توسط صادرکننده یا «ناشر» بازخرید می‌شوند. ناشر، نهادی حقوقی است که اوراق بهادار را به نام خود منتشر می‌کند.
لازم به ذکر مجدد است که سایت ثانیه شمار اعلام بدهکاری فقط بدهکاری «دولت» آمریکا را اعلام می کند و میزان «بدهی ملی» که در مجموع «بدهی دولتی و غیر دولتی» را شامل می شود، برای مراجعه کننده نامشخص می ماند.
 
تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh
 
 
 
 
 
 



 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 790  -  19 خرداد 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت