راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

دو راهی

روسیه ستیزی

یا چین ستیزی؟

واشنگتن- فرزاد فروزنده

 

 

خبر نشست ولادیمیر پوتین و جو بایدن در ژنو سوئیس در بحبوحه ی انتخابات ایران و اخبار حاشیه ی آن گم شد.

ایالات متحده به دنبال رابطه یی «پایدار و قابل پیش بینی» با روسیه است. معنی دیگر «ثبات استراتژیکی» که آمریکا در نظر دارد اینست که آمریکا میخواهد مجبور به کنترل روسیه یا شاهد واکنشی غیر منتظره از جانب روسیه نباشد. به سخن دیگر به دنبال تنش زدایی یا دست کم جلوگیری از تنش بیشتر با روسیه است تا بتواند در راستای سیاست دولت ترامپ به مقابله با چین برود. بنابراین سیاست چین ستیزی و رویارویی با چین سیاستی مقطعی و ویژه ی دولت ترامپ نبود و همچنان ادامه دارد. یکی دیگر از مسایل مهم در این نشست پیمان استارت نو بود. این پیمان تا سال ۲۰۲۶ اعتبار دارد. تمدید این توافق و اینکه کدام تسلیحات مشمول محدودیت های جدیدی بشود نیز اهمیت دارد، چرا که  طرفین را پیش بینی پذیر میکند.

چنانچه روسیه و آمریکا بر سر مسايلی چند به توافق برسند، برجام هم از چنان توافقی متاثر خواهد شد و روسیه خواهد کوشید مذاکرات و گفتگوها میان ایران و آمریکا را برای به نتیجه رساندن برجام تسهیل کند. هر چند نشست ژنو امیدوار کننده بود اما واکنش ها و سخنان مقام های روسیه و آمریکا چند روز پس از این نشست چندان امیدوار کننده نبوده است. چند روز پس از نشست ژنو، جیک سولیوان از در راه بودن تحریم های بیشتر علیه روسیه سخن راند و سرگی لاوروف با نقد برداشت رسانه های آمریکایی از نشست ژنو گفت که رابطه ی بین دو کشور «خیابان یک طرفه نیست». سولیوان اشاراتی به گفتگو با چین و بهبود روابط با این کشور هم کرده است. به نظر میرسد که آمریکا در تلاش است به نحوی از همگرایی دو رقیبش یعنی روسیه و چین جلوگیری کند. تحولات داخلی آمریکا هم در این زمینه اثرگذار خواهد بود چه در ادامه ی گفتگوها با روسیه و چه در تعیین سمت و سوی گفتگوهای احتمالی با چین در آینده. موضع ضد روسی دموکراتها که بویژه تحث تاثیر انتخابات ۲۰۱۶ و ادعای دخالت روسیه در آن انتخابات بود همچنان حضوری سنگین در فضای سیاسی بویژه در رهبری حزب دموکرات دارد و بایدن هم از دایره ی این تاثیر بیرون نیست. بنابراین آینده ی روابط آمریکا با روسیه به این بستگی دارد آیا کفه ی ترازوی سیاست روسیه ستیزی سنگینی کند یا مقابله با چین. انتخابات آینده ی آمریکا و بیم از بازگشت ترامپ هم میتواند دولت بایدن را در مسیر چین ستیزی براند.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 




 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 792  -  2 تیر 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت