راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

جهان فنآوری

درکنار 3 جهانی

که تاکنون می شناختیم

لئونید ساوین

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه- کیوان خسروی

 

 

امروزه در مسابقه فناوری، رشد و توسعه قدرت محاسباتی رساناها و تولید نیمه رسانه ای از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. چندین دهه پیشرفت در تولید انبوه چیپ هایی که حاوی شمار فزاینده ای از مدارهای الکترونیکی هستند، بطوربنیادی مدل محاسبه اقتصاد و بهمراه آن اقتصاد جهانی را دگرگون کرده است. انقلاب رایانه های شخصی دهه سالهای 1980، انقلاب اینترنتی سالهای دهه 1990، انقلاب تلفنهای هوشمند و شبکه های اجتماعی آغاز سالهای دهه 2000- همه اینها بر اساس سیلیسیم ساخته شده بودند. نسل بعدی برنامه های اینترنتی بر پایه شبکه های «گ.5» نیز به بهبود عملکرد قدرت محاسباتی با استفاده از نیمه رساناها و چیپ های مدرن بستگی خواهد داشت. دسترسی به نیمه رساناها و چیپ های پیشرفته در امور نظامی بسیار مهم است. در زمان کنونی تنها دو شرکت در جهان- «سامسونگ» در کره جنوبی و شرکت صنایع نیمه رسانای تایوان (تی اس ام سی)- نیمه رساناها و چیپ هایی را در مقیاس صنعتی در پیشرفته ترین واحدهای فناوری هفت نانومتری، ضمن تلاش برای گذار به پنج نانومتری و تا اواسط سالهای دهه 2000 به سه نانومتری تولید می کنند. در همان زمان سازنده آمریکایی تراشه های الکترونیکی یکپارچه و متصل «اینتل»، ضمن روبرو شدن با مشکلات، اعلام کرد که در ماه ژوییه 2020 که تولید چیپ ها و ریزتراشه های الکترونیکی نسل بعدی تا سال 2022 به تعویق می افتند. در حال حاضر پیشرفته ترین نیمه رساناها در استفاده تجاری  چیپ ها و ریز تراشه‌های هفت نانومتری تولید شرکت صنایع نیمه رسانای تایوان (تی اس ام سی) محسوب می شوند. علیرغم مهارت روزافزون شرکتهای چینی در زمینه هایی مانند «گ5»[نسل پنجم اینترنت. مترجم]، هوش مصنوعی، برنامه های ضمیمه تلفن همراه و رایانش کوانتومی، جمهوری خلق چین از دستاوردهای جهانی در ساخت نیمه رساناها عقب است. از این رو، ضمن بکار بستن فناوری‌های پیشرفته در این رشته، چین بیش از 200 میلیارد دلار از طریق صندوق سرمایه گذاری در مدارات الکترونیکی (آی سی/ ریزتراشه های الکترونیکی) و دیگر وجوه اختصاص داده است- این وجوه بیش از هزینه تنظیم شده برای پرواز فضاپیمای آپولو آمریکا به ماه در دوران جنگ سرد است. با این حال تاکنون شرکت پیشرفته بین المللی چین در امور ساخت نیمه رسانا پنچ سال از رهبران صنعت «اینتل»[ابر شرکت چند ملیتی آمریکایی در زمینه تولید سخت افزار رایانه ای. مترجم]،«سامسونگ» و شرکت صنایع نیمه رسانای تایوان عقب است. مجموع هزینه های تحقیق و توسعه و هزینه های ثابت شرکتهای نیمه رسانای آمریکایی از 40 میلیارد دلار در سال 2007 به 72 میلیارد دلار در سال 2019 افزایش یافتند. در سال 2018 یک شرکت بزرگ دیگر بنام « گلوبال فوندریز» که متعلق به شرکت سرمایه گذاری «مبادالا» (شرکت هلدینگ دولتی امارات متحده عربی) که از رقابت برای رهبری جهانی کنار رفت، اعلام کرد که این شرکت به دلیل هزینه های زیاده از حد بالا در تجهیزات از تلاش برای توسعه  واحد هفت نانومتری صرف نظر می کند.

یکی از تنگناهای خاص برای شرکت بین المللی ساخت نیمه رسانا و سایر تولید کنندگان چینی به اصطلاح فناوری لیتوگرافی اشعه ماوراء بنفش است، که برای گذار به واحد زیر هفت نانومتری لازم و ضروری است.«اینتل» برای ادغام اشعه ماوراء بنفش در خط تولید خود فعالیت می کند، اما اکنون با چالش‌هایی روبرو شده است. تا آنجا که به توسعه قدرت محاسباتی رایانه ها مربوط است در سال 2019 یک کامپیوتر کوانتومی گوگل 53 کیوبیت ساخته شد، که قادر است مسائل پیچیده را در حدود سه دقیقه حل کند.اجازه دهید مقایسه کنیم: برای انجام همان محاسبات یک کامپیوترغیرکوانتومی حدود هزار سال طول می کشید، این مقایسه امکان تصور مقیاس پیشرفت تکنولوژیکی که جهان را فراگرفته است، بما می دهد. در دوره بین سالهای 2017 و 2018 محاسبات کوانتومی «تب کوانتوم طلایی»را زمانی که 450 میلیون دلار در این زمینه سرمایه گذاری شده بود، پشت سر گذاشتند. شرکتها اکنون به سرمایه گذاری عظیم در زمینه تولید رایانه های کوانتومی ادامه می دهند و آنطور که ادعا می شود می توانند «کار بزرگ» بعدی در جهان فناوری باشند. شرکت «آی بی ام» اخیرا برنامه های خود برای ساخت یک کامپیوتر کوانتومی 1000 کیوبیت تا سال 2023 را اعلام کرده است. با این وجود این رشته ها با خطر انحصارطلبی روبرو هستند، همانطور که این مسئله با آن بخشی از فناوری اطلاعات مواجه شده که  برای کنترل جهان تلاش می کند. اما در روسیه  هنوز (تا بحال) در عمل سیستم عامل ها و برنامه های کاربردی غربی بصورت روزمره، آنهم نه تنها توسط کاربران خصوصی، بلکه توسط نهادهای دولتی استفاده می شوند. آنطور که «سسیلیا ریکاپ» می نویسد، شرکتهای پیشرفته سده 21 – شرکتهایی هستند که به انحصار دائمی و در حال گسترش بخشی از دانش جامعه متکی هستند. «انحصارهای فکری تنها در نتیجه تحقیق و توسعه خودی بدینگونه دور نشدند. انحصار آنها بر دانش مبتنی بر تصرف و درآمدزایی از نتایج دانش، حاصله از کمک شبکه های نوآوری متعدد، سازمان یافته در سطح دانش مدولار که پاسخگوی سازمانهای مختلف (از شرکتهای نوپا گرفته تا سازمانهای تحقیقاتی دولتی و دانشگاه) انحصارهای فکری در کشورهای پیشرفته، بویژه آمریکا بوجود می آیند و اما پیامدهای آنها در تمامی دنیا در حال گسترش هستند. کشورهای حاشیه ای باید برنامه و دستور کار خود را برای مبارزه با انحصارهای فکری تدوین کنند...». اما مسئله در آن است که تا کشورهای حاشیه در باره پیامد های  سلطه انحصار فکری بحث و فکر کنند، آمریکا تلاش می کند تا مزیت خود را تقویت کند. فرمان «جو بایدن» در 12 ماه مه با هدف بهبود جامع امنیت سایبری، بیانگر گرایش به بازنگری در سیاست کنونی در زمینه فناوری های حساس و حفظ رهبری آمریکا است!

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 792  -  2 تیر 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت