راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

خانه تکانی در حکومت

هیچ جایگزینی ندارد!

تهران- سیامک زند

 


 

اقتصاد کشور کاملا ئئو لیبرالیستی است و تمام دستورات و راهبردها همان است که در بسیاری از کشورها انجام شده است. خصوصی سازی گسترده اولیه در دوره احمدی نژاد انجام شد و بخش های مختلف اقتصادی در اختیار خودی ها قرار گرفته و نقشه حضور بخش خصوصی نوشته شد. مثلا سه بخش مهم پتروشیمی و فولاد و سیمان کاملا خصوصی سازی شده و‌ در بورس قرار گرفته است.

بخش خدمات هم به همین شکل سرمایه گذاری های کلان در بخش های اینترنت صورت گرفته که اکثر بخش‌ها ناچار به تاسی شده اند.

در بعد سیاسی، همه حکومت حس میکند نظام به بن بست سیاسی رسیده و نیاز به کادر جدید و دخالت نیروی تازه ایست تا در ظاهر فساد قبل از یاد برود. البته فساد دوره خصوصی سازی در همه کشورها اتفاق افتاده مثلا روسیه بعد از فروپاشی. این بن بست نگرانی را به بخش خصوصی منتقل کرده که بدنبال ثبات است.  شاید در بعضی از کشورها بن بست ها را نظامیان با روی کار آمدن برای یک دوره  از بین برده اند اما در جمهوری اسلامی حتی حسین دهقان هم تا حالا به مسایل داخلی و تغییر بعضی روش ها صحبت نکرده است، در حالیکه در خود حکومت هم روز به روز بیشتر به این نتیجه می رسند که روش های گذشته برای اداره کشور دیگر پاسخ نمی دهد.

در اقتصاد می توانم بگویم که تقریبا جهش خوبی در بخش صادرات شکل گرفته و با بالا بودن نرخ ارز اشتیاق بسیاری در تولید کننده ها بوجود آمده است. در مقایسه با سال‌های قبل بندرت محصولات خارجی در فروشگاهها دیده می شود. همه به استفاده از محصولات داخلی علاقه نشان میدهند.

از نظر کالا در بازار اصلا  کمبودی حس نمی‌شود، فقط مشکل گرانی و پایین بودن سطح دستمزدهاست.

فاصله طبقاتی باور نکردنی است. در حقیقت فاصله نیست بلکه دره ای وحشتناک است بر گسل زلزله که هر آن احتمال دارد دهان باز کرده و باعث نابودی کل ساختار بشود.  توصیفش هم درآور است که بخش عظیمی محتاج نان شب هستند و بخشی درآمدهای نجومی دارند. حکومت باید این دره را پر کند و ظاهرا مهم ترین بحث در پشت صحنه انتخابات 1400 چاره جوئی برای این وضع است.

بحث مبادلات اینترنتی بسیار جدی دنبال میشود و با توجه به کرونا این بخش رشد شگرفی داشته و احتمالا جنگ‌ های پشت پرده برای در اختیار داشتن این بخش بسیار بالا خواهد گرفت، کمااینکه مجلس در حال بازنویسی قانون اینترنت است که اختیارات ویژه ای به صدا و سیما می دهد.

حکومت آنقدر نگران زلزله سیاسی و دهان باز کردن زمین است که ساده ترین رویدادها را فورا امنیتی میکند. از دلایل اصلی که بخش مهمی از پول و ثروت و بودجه در اختیار بخش‌های امنیتی قرار گرفته

ناشی از همین وحشت است. این وحشت بصورت پرونده سازی های امنیتی و دور کردن راس حکومت از خشم مردم است.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 



 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 777  -  13 اسفند ماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت