راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سخنرانی "زوگانف" در جشن

 یکصد سالگی حزب کمونیست چین

اتحاد چین و روسیه

توطئه های امریکا را

خنثی می کند!

تلویزیون حزب کمونیست روسیه

ترجمه- آزاده اسفندیاری

 

 

جمهوری خلق چین، برای بر پا داشتن جشن های صد سالگی بنیان گذاری حزب کمونیست این کشور  که در ماه ژوئن امسال برگزار خواهد شد آماده می شود. به همین مناسبت خبرنگار تلویزیون مرکزی جمهوری خلق چین، مصاحبه‌ ای با گنادی زوگانف، رهبر حزب کمونیست روسیه انجام داده است. فراز هایی از صحبت های وی در این مصاحبه بدین شرح اند:

مردم جمهوری خلق چین، دستاوردهای تاریخی و با عظمتی را طی یکصد سال اخیر در کشور خود شاهد بوده‌ اند. این دستاوردها، ناشی از دور اندیشی، مبارزه در شرایط دشوار و تلاش‌های ارزشمند حزب کمونیست می‌ باشد. به باور من تجربه چین، راهگشا و برآیند و نمونه ای است درخشان، برای کل مردم جهان. من به مردم و کشور بزرگ چین احترام و علاقه‌ ای ویژه دارم. با افتخار باید بگویم، تا به حال چندین بار از کشور شما دیدار داشته ام و در آینده نیز قصد بازدید مجدد را دارم.

 حزب کمونیست چین، تا به حال چندین موفقیت عظیم و برجسته به دست آورده است. اولین و اصلی ترین آن مربوط به این واقعیت است که کمونیست ها یک حزب را در شرایط ویژه و اضطراری زمان خود سازمان دادند. این حزب در پروسه تکاملی خود، توانست نظر و علاقه مردم کشور را نسبت به برنامه‌ های خود جلب کند. موضوع اساسی دیگر دستورالعمل برنامه ای حزب، برای بنیانگذاری جمهوری خلق چین بود. نهایتاً این امر در یک پروسه بسیار پیچیده و دشواردر سال 1949 پیروزمندانه متحقق شد.

بیاد بیاوریم که حزب کمونیست چین، در اولین کنگره خود در شانگهای، زمانی که رهبر حزب مائو ستونگ، جوان بود در شرایط مخفی با شرکت 50 نفر، با دستور العمل پیروی از مارکسیم- لنینیسم و آزادی کشور از قید استعمار، در ماه ژوئن سال 1921 بنیان گذاری شد.

هر چند کشورهای غربی حاکم بر این کشور با پوزخند و تمسخر به تاسیس حزب کمونیست، تحت عنوان اینکه در کشور نیمه فئودالی امکان تاسیس حزب کمونیست وجود ندارد، واکنش نشان دادند ( در آن زمان انگلستان، فرانسه و آمریکا هر کدام بخش‌هایی از چین را در اشغال خود داشتند.م).

گنادی زوگانف، متذکر شد، دو روز پس از پیروزی انقلاب چین و ایجاد حکومت جدید در این کشور، توسط اتحاد جماهیر شوروی به رسمیت شناخته شد. پس از پیروزی انقلاب، بدنبال ملاقات مائو ستونگ و استالین در مسکو به این جمهوری نو پا و جوان یک برنامه پشتیبانی صنعتی پیشنهاد داده شد و در چارچوب آن برنامه، 156 کارخانه بزرگ، مدرن و جدید توسط کارشناسان اتحاد شوروی در چین بنا گردید. همکاری‌های اقتصادی و سیاسی دو کشور موجب گردید تا راه برای رشد و ترقی جمهوری خلق چین گشوده شود. (لازم می‌دانم متذکر شوم که هیات نمایندگی حزب کمونیست چین به رهبری تنگ شیائو پینگ، برای شرکت در کنگره بیستم حزب کمونیست اتحاد شوروی، پس از نطق نیکیتا خروشچف، دبیر کل، مبنی بر مخالفت و کوبیدن استالین، سخنان وی را کینه توزانه و غیر قابل قبول و نا پذیرفتی خواند. بنظر من موضع گیری بود مطلقاً درست و هوشیارانه).

 رهبر کمونیست های روسیه خاطر نشان کرد، موفقیت های برجسته حزب کمونیست در گذشته، زمینه‌ ای شد تا در آینده رشد و ترقی کشور تداوم یابد. شما در سال گذشته به یک موفقیت عظیم دیگر دست پیدا کرده اید. هنگامی که ویروس کرونا در استان ووهان پدیدار شد حزب کمونیست اراده بی بدیلی را از خود نشان داد و مبارزه جمعی و همه جانبه ای را علیه این خطر مهلک سازمان داد. شما همه استانها را بسیج کردید، بیش از 500 هزار متخصص و کادر پزشگی را به آنجا فرستادید تا این بیماری را در نطفه خفه کنند و در عرض 2-3 ماه نشان داده شد، چگونه می توان این خطر بزرگ سلامت مردم را مهار کرد.

رهبر حزب کمونیست فدراسیون روسیه یاد آوری کرد، یک موفقیت برجسته دیگر جمهوری خلق چین پیروزی بر فقر است. در یک برآیند حساب شده، حزب و دولت، یک وظیفه واقعی و روشن را تعیین کردند و به همه استان ها ارائه دادند.  سازمان های محلی حزب کمونیست، یک سیستم کسب آگاهی از وضعیت زندگی مردم ایجاد کردند و تمام تلاش خود را برای اطمینان از اجرای برنامه مورد نظر در صدمین سالگرد بنیان گذاری حزب کمونیست انجام دادند. در نهایت اراده حاکمیت مبنی بر زدودن فقر از جامعه به نتایج غیر قابل تصوری رسید.

 چندی پیش من در جلسه رهبران احزاب کمونیست آسیا در پکن شرکت کردم. در آنجا، گفتگوی محوری رفقای احزاب شرکت کننده، حول محور چگونگی فقر زدایی در چین بود. در واقع یک مضمون کلی بر فضای جلسه تسلط داشت: حزب کمونیست چین موفق شد بیش از 700 میلیون نفر را از فقر نجات دهد. جا دارد به مناسبت چنین دستآورد بی نظیری، با شکوه ترین بنای یاد بود جهان بنا شود.

 گنادی آندریویچ تأكید كرد، ما با جمهوری خلق چین، این نزدیک‌ ترین همسایه، 4 هزار کیلومتر مرز مشترک داریم. خلق های هر دو کشور بطور سنتی از آگاهی‌های سوسیالیستی بر خوردارند و عدالت اجتماعی یکی از شاخصه های مردم ما می‌ باشد. دشمنان نئو لیبرال جهانی مردم ما، چشم دیدن دستاورد های علمی و تکنیکی دو کشور را ندارند. جمهوری خلق چین مقتدر ترین قدرت اقتصادی و قدرتمند ترین کشور جهان است. روسیه امکانات منحصر بفردی در زمینه سلاح های متعارف و اتمی باقی‌مانده از زمان اتحاد شوروی دارد که می‌ تواند جواب در خوری را به هر گونه تجاوزی بدهد. ضمن اینکه می‌تواند تضمین کننده امنیت دو کشور نیز باشد.

روسیه و جمهوری خلق چین، دشمن مشترک دارند. شرایط جهانی یعنی افسار گسیختگی امپریالیسم، همکاری و اتحاد ما را در دستور کار قرار داده است. در صورت شتاب بیشتر هماهنگی و همکاری همه جانبه دو کشور بزرگ ما در سیاست، اقتصاد و سطوح مختلف نظامی، هیچ نیرویی قادر نخواهد بود به ما آسیبی برساند. ضمن این که تضمین مطمئنی هم برای صلح جهانی خواهد بود.

همه شواهد و زمینه‌ ها نشانگر وضعیت اضطراری امنیت هر دو کشور است. آمریکا صراحتاً حزب کمونیست چین را دشمن شماره یک خود می‌ داند. به همین مناسبت تحرکات نظامی اطراف چین را روز بروز شدت می بخشد: فعل و انفعالات نظامی گری در دریای جنوبی چین، تحریکات و حادثه آفرینی در هنگ کنگ، ادعای دروغین «نسل کشی» در سینگ کیانگ... و نیز: فتنه انگیزی های نظامی اطراف روسیه در دریای بالتیک، دریای سیاه، ادامه جنگ و کشتار با حمایت ایالات متحده آمریکا، توسط اکراین در دنباس، آشوب و جنگ در منطقه قفقاز،حوادث بلاروس، جنجال ناوالنی و تحریم های اقتصادی...

ما بر این باوریم که بین روسیه و چین مشترکات بی شماری وجود دارد و دو کشور علاقمند به نزدیكی و توسعه مشاركت همه جانبه استراتژیك می باشند. در حال حاضر بزرگترین طرف اقتصادی روسیه را چین تشکیل می‌ دهد. دو کشور همکاری‌های نظامی گسترده ای دارند. در سیاست خارجی هماهنگی های قابل توجهی دیده می‌شود...

خوشبختانه مقامات دو کشور تمایل خود را در جهت گسترش همکاری‌های همه جانبه نشان داده‌ اند و امید می‌ رود این همکاری‌ها نوید دهنده اتحاد دو کشور باشد. 

https://www.rline.tv/news/2021-03-10-gennadiy-zyuganov-v-intervyu-

kitayskoy-telekompanii-nazval-kitay-/

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 



 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 780  -  27 اسفند ماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت