راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

لیبی و لبنان

در شعله های

حریق جنگ

و اعتراضات

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

 

 

1- پس از تشکیل دولت جدید لیبی تحت عنوان "دولت واحد لیبی" قطعنامه ای برای عقب نشینی بدون تأخیر همه نیروهای خارجی و مزدوران از لیبی از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب شد. قطعنامه ای که در صورت اجرای موفقیت آمیز می تواند به جنگ 10 ساله دراین کشور که پس از سرنگون شدن رژیم قذافی آغاز شد خاتمه بدهد. برآوردهای غیر رسمی نشان میدهد که 20 هزار سرباز و مزدور خارجی در لیبی حضور دارند. این آمار مربوط به سال 2020 است.

ترکیه تاکنون صدها جنگجو، از جمله نیروهای جهادی طرفدار آنکارا را که در گذشته در سوریه فعال بودند، برای دفاع دولت "وحدت ملی" به رهبری "فایز السراج" که وابسته به اخوان المسلمین است به این کشور انتقال داده است.

هنوز نشانه ای از خروج نیروهای خارجی از لیبی مشاهده نشده و روسیه، که به قطعنامه سازمان ملل رای مثبت داد نیز همچنان از ژنرال "حفتر" مارشال قدرتمند لیبی در شرق این کشور حمایت می کند.

 

2- جنبش خیابانی که از 19 اکتبر 2019 در لبنان آغاز شده، با سقوط دوباره ارز داخلی "لیر" گسترش بیشتری یافته است.

در بیروت، تظاهرکنندگان بار دیگر میدان شهدا، مهد اعتراضات را که از 19 اکتبر 2019 آغاز شد، تصرف کردند و چادرهای خود را دوباره در این میدان نصب کرده و وارد مقابله با پلیس شدند.

در شهر سعیدا (جنوب) و در دشت شرقی بقاع، مردم  با لاستیک های شعله ور و زباله های به آتش کشیده شده شاهراه ها را مسدود می کنند.

سقوط بی سابقه واحد پول محلی "لیر" هر 11000 لیر در برابر یک دلار، انگیزه پر قدرتی برای شورش جدید مردم شده است. لیبی در گردابی غرق شده که هر روز بیشتر در آن فرو می رود. بیکاری 35 در صدی موتور این جنبش است.

حداقل دستمزدها که در یک و نیم سال پیش معادل 450 دلار بود، اکنون فقط 60 دلاراست. قیمت مایحتاج اساسی که عمدتاً وارداتی است همچنان رو به افزایش است. یک بسته ماکارونی 5 یورو شده است. در منطقه کسروان، 20 کیلومتری شمال بیروت، ده ها نفر به قفسه های مواد غذایی یک سوپر مارکت هجوم بردند. شبح گرسنگی در لیبی پرسه می زند. اگر شرکت "ملی الکتریسیته لبنان" نتواند برای تهیه سوخت کمک مالی از خارج جذب کند، بزودی لبنان در تاریکی هم فرو می رود. مردم از فساد حکومتی نیز خشمگین هستند.

"ژان ایو لودریان"، وزیر امور خارجه فرانسه گفت: "سیاستمداران لبنانی قادر به هیچ اقدامی برای نجات لبنان نیستند و این کشور در  معرض نابودی است."

در این میان، این مردم معترض هستند که حاکم بر خیابانهای لبنان هستند و روح تازه ای به جنبش اعتراضی بخشیده اند!

https://www.humanite.fr/proche-orient-la-rue-libanaise-trouve-un-nouveau-souffle-701387

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 



 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 780  -  27 اسفند ماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت