راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

آموزش نظامی کادر

برای کودتا در امریکا

ولادیمیر مالشیف

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه- کیوان خسروی

 

 

روزنامه ایتالیایی «ژورنال» مقاله ای تحت عنوان «آموزش نظامی آمریکا به کودتاها و ایجاد رژیم های سرکوبگر کمک می کند» منتشر کرد. این مقاله به چگونگی آموزش و  آماده سازی کادرهای نظامی خارجی برای مداخله در امور داخلی سایر کشورها اختصاص داده شده است. به این آموزشگاه ها برای این کار از هیچ بودجه ای دریغ نمی کنند.«بین سالهای 1999 تا 2016 در برنامه های آموزش آمریکایی 4/2 میلیون دانشجو شرکت کردند که تقریبا برای این امر 20 میلیارد دلار هزینه کرده بودند». در اینجا سخن پیش از هر چیز درمورد برنامه دولتی «آموزش وآماده سازی نظامیان خارجی است» (آموزش و تمرین نظامی بین المللی). این برنامه در دوران رئیس جمهور«جرالد فورد» در سال 1976 راه اندازی شد. این جریان با 42 کشور آغاز شد و طی چهل سال در این برنامه 122 کشور جهان شرکت کردند. اکنون در چارچوب «آموزش و تمرین نظامی بین المللی» آمریکایی ها نظامیانی از 155 کشور جهان، حتی از کوتوله هایی مانند کشور« تووالو» با یازده هزار نفر جمعیت شرکت می کنند. (تووالو کشوری جزیره ای در اقیانوس آرام و پایتخت آن «فونافوتی» است. مترجم). در این آموزش حدود 150 آموزشگاه و آکادمی های نظامی مرتبط با وزارت دفاع آمریکا مشارکت می کنند. در برخی موارد آموزش در کشور مبداء دانش آموختگان انجام می گیرد. گذشته از آموزش امور نظامی، «ارزش های دمکراتیک» را به این دانش آموختگان یاد می دهند. وزارت امور خارجه آمریکا می گوید که تحت برنامه آموزش و تمرین نظامی بین المللی «رهبران» آینده تدارک دیده می شوند. در چارچوب آموزش و تمرین نظامی بین المللی، آموزش در چهار زمینه انجام می گیرد: خود آموزش نظامی، مطالعه عمیق زبان انگلیسی، آموزش فنی، آموزش مدیریت. در این میان آموزش نظامی تنها نیمی از هزینه برنامه ها را تشکیل می دهد. از طریق آکادمی های نظامی آمریکا «قدرت نرم» آمریکایی به دیگر کشورها نیز نفوذ می کند، حسن نیت و وفاداری به آمریکا را پرورش می دهد و پتانسیل جلب و استخدام مامورین و عمال سرویس های اطلاعاتی شکل می گیرد. از جمله در میان شرکت کنندگان کودتاهای دولتی در «مالی» هیجده اوت سال 2019 بسیاری در آمریکا آموزش نظامی دیده بودند. از جمله «آسیمی گویتا» سرهنگ ارتش «مالی»، ابتدا رئیس کمیته ملی نجات مردم مالی، سپس معاون رئیس جمهور بود. در واقع این کشور مدتهاست توسط فارغ التحصیلان مدارس نظامی آمریکا اداره می شود. در راس مصر «عبدالفتاح خلیل السیسی» قرار دارد که آموزش امور نظامی را در انگلیس و آمریکا دیده بود. در بین شرکت کنندگان کودتاهای نظامی نافرجام در ترکیه بسیاری از افسران نیز آموزش نظامی را در آمریکا گذرانده بودند.

آمریکا بویژه در امر آموزش نظامی در کشورهای آمریکای لاتین، آسیای جنوب شرقی و آفریقا فعال است. همینطور آمریکا افسران 45 کشور از 54 کشور قاره سیاه را آموزش می دهد. در پهنه آفریقا، کشورهای «مالی»،« چاد»،«نیجریه»،«نیجر» مورد توجه خاص آمریکا هستند. به عقیده «جسی دیلون ساویچ» (دانشگاه ملبورن) و «جاناتان کاورلی»(دانشیار دانشگاه «نورث وسترن» در ایالت ایلینوی آمریکا. مترجم)، بسیاری از برنامه های آموزش نظامی آمریکا با هدف ایجاد شرایط برای کودتاهای احتمالی بکار برده می شوند. «بنجامین کنزر»، محقق روابط بین الملل در دانشگاه «اوهایو» که برنامه های آموزش پلیس واشنگتن در سراسر جهان را تجزیه و تحلیل کرده متوجه می شود که در بسیاری موارد آنها منجر به نظامی شدن ساختارهای دولتی در کشورهای مبداء دانش آموخته گان شده اند. در سال 2001 هزینه این برنامه ها تقریبا 5 میلیون دلار بود و در سال 2018، برای آموزش افسران پلیس دولتهای خارجی 146  میلیون دلار هزینه شده بود. این برنامه ها را در بیش از 90 کشور جهان از جمله آمریکای لاتین، آفریقای شمالی و آسیای جنوب شرقی پیاده می کنند. در آمریکا همچنین کادرهای پلیس هنگ کنگ و میانمار را آموزش می دهند. علاوه بر آموزش نظامیان و افسران پلیس آموزش روش « فروش تسلیحات و جنگ افزار به دولتهای خارجی» وجود دارد که هزینه این آموزش را خریدار تسلیحات آمریکایی پرداخت می کند. همچنین برنامه های جداگانه در مورد افغانستان، در مورد مقابله با قاچاق مواد مخدر، آموزش «بودجه نظامی خارجی» در چارچوب این دوره و دیگر برنامه های ویژه وجود دارد. آماده سازی متخصصان نظامی خارجی، مهمترین ابزار «قدرت نرم» آمریکا است. در اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی نیز به این مسئله اهمیت بیشتری قایل بودند. در 150 شهر اتحاد شوروی حدود 120 هزار شهروند خارجی از 149 کشور جهان تحصیل می کردند. در اتحاد شوروی هزاران افسر خارجی آموزش دیدند. بسیاری از آنها بعدا در عرصه های مختلف فعالیت در کشورهای خود به جایگاه برجسته ای دست یافتند. پس از تجزیه و فروپاشی اتحاد شوروی سوسیالیستی این ارزشمندترین تجربه فراموش شد و ایالات متحده آمریکا ابزار نظامی «قدرت نرم» را هرگز نادیده نگرفت. پرتال آمریکایی «آلتر نت» می نویسد: آمریکا«حداقل 80 کودتاهای موفق و ناموفق را در کشورهای خارجی سازماندهی کرده است. همه چیز از زمانی آغاز شد که رئیس جمهور «آیزنهاور» متوجه شد، برای نمونه ایران، که سازمان سیا می تواند دولتهای منتخبی را که حاضر نیستند آینده مردم خود را به خاطر منافع تجاری و ژئویلیتیک غرب فدا کنند، سرنگون کند. بیشترکودتاهای آمریکایی منجر به سرکوب وحشیانه، آدم ربایی، اعدام بدون محاکمه و تحقیق، شکنجه، فساد، فقر وحشتناک و نابرابری و همچنین منجر به فروپاشی و از بین رفتن آرمانهای دمکراتیک مردمی شد که از چنین کودتاهایی رنج برده اند...  »

 

https://www.fondsk.ru/news/2020/12/26/o-voennyh-instrumentah-amerikanskoj-mjagkoj-sily-52564.html

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 



 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 780  -  27 اسفند ماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت