راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

200 میلیون

مردم  برزیل

در اسارت

نئولیبرالیسم

روزنامه پراودا

گزینش و تر جمه آزاده اسفندیاری

 

 

 برخورد کشورهای پیرو اقتصاد نئولیبرالی با همه گیری کووید 19، یکی از هزاران نمونه‌ ای است که ماهیت ضد انسانی سیستم سرمایه داری را آشکار کرده است. خصوصاً زمانی که با موفقیت کشورهای سوسیالیستی کوبا، ویتنام و جمهوری خلق چین در کنترل کردن این بیماری همه گیر و کشنده مقایسه شود.

حال نمونه عیان و آموزنده سیاست بولسونارو، رئیس جمهور برزیل بزرگ و پر جمعیت را در نظر بگیریم که در این کشور اعمال می شود. از بهار سال گذشته تا به حال، برزیل در صدر لیست غم انگیز رکورد جهانی میزان آلودگی و مرگ و میر شهروندان این کشور قرار دارد. دلیل این امر نیز امتناع حکومت از اتخاذ یک استراتژی ملی، جهت کنترل این بیماری است.

در این رابطه موقعیت و اتخاذ روش بولسونارو، نقش تعیین کننده ای داشته و دارد. او با هرگونه اقدامات قرنطینه ای مخالف است. استفاده از ماسک های پزشکی را با زیر سئوال بردن تأثیر آن، مسخرگی می خواند و فاصله اجتماعی را « کار ترسو ها» می داند. دولت وی از خرید داروها و تجهیزات پزشگی ضروری امتناع می‌ ورزد و این در حالی است که تا به حال حدود 3 درصد مردم واکسینه شده‌اند و رئیس جمهور همچنان «هیدروکسی کلروکین» داروی مالاریا را بعنوان داروئی معجزه آسا تجویز می‌کند و می گوید: « در کدام کشور مردم نمی میرند؟ همه جا مردن وجود دارد! تمام وقت غر و ناله و شکایت کنید! بله مخالفان با بزرگ کردن کرونا در صدد می‌ باشند تا قدرت را در کشور به دست بگیرند».

منطق رئیس جمهور مجری سیاست نئولیبرالیسی، منجر به این واقعیت شد که در ماه مارس تقریبا 70 هزار نفر بر اثر ویروس کرونا - بیش از دو برابر بیش از ماه قبل - جان خود را از دست دادند. در ماه آوریل، میزان مرگ و میر روزانه به بیش از 4 هزار نفر، یعنی به بالاترین رقم در مقیاس جهانی رسید. در بیمارستان های بیشتر مناطق کشور، واحدهای مراقبت های ویژه پزشگی، کامل شده است. اکسیژن کافی برای بیماران وجود ندارد و افراد در صف انتظار برای بستری شدن در بیمارستان ها با مرگ دست و پنجه نرم می کنند. در همین زمان، تصور رقم واقعی فاجعه دشوار شده است، زیرا تعداد آزمایشات ویروس کرونا نسبت به پایان سال گذشته یک سوم کاهش یافته است. با پدید آمدن جهش های جدید-عفونت شدید تر و کشنده تر- وضعیت بمراتب وخیم تر از گذشته می شود. همانطور که متخصصان اپیدمولوژی هشدار می دهند، گسترش کنترل نشده عفونت، برزیل را تبدیل به تهدیدی برای کل جهان شده است.

اتخاذ سیاست ویرانگر در حوزه اقتصادی - اجتماعی بدون شک، تخریب جامعه را در پی دارد. از ابتدای سال جاری، مقامات کشور پرداخت مزایای خانواده های کم درآمد به مبلغ 600 دلار را متوقف کرده اند. در ماه آوریل، کمک ها از سر گرفته شد اما در حد بسیار پایین‌ تر از گذشته. بدین ترتیب که تعداد دریافت کنندگان کمک، از 68 میلیون نفر به 45 میلیون نفر کاهش یافته است. در همین مدت، هزینه سبد مواد مصرفی اساسی مردم تقریباً 20 درصد در طول سال افزایش یافت و با بالا رفتن قیمت غلات، حبوبات و دانه های روغنی که اساس رژیم غذایی یک برزیلی فقیر را تشکیل می دهد به 60 درصد رسیده است. 19 میلیون نفر از گرسنگی حاد رنج می برند و حدود 120 میلیون نفر - 55 درصد جمعیت کشور - با كمبود مواد غذایی كم و بیش قابل توجهی روبرو می باشند. با توجه به این واقعیت که برزیل صادرکننده اصلی گوشت، سویا، شکر و برخی دیگر از محصولات اساسی در جهان است!

در پی‌ گیری سیاست مخرب نئولیبرالی دولت برزیل، بیکاری نیز همچنان در حال افزایش است. اگر در سال گذشته بالا ترین رقم بیکاری 13.5 درصد بود، در سه ماهه اول سال جاری، 14.2 درصد بیشتر شده است. با توجه به آمار رسمی بیکاران ثبت شده، از جمعیت 212 میلیون نفری این کشور، تنها 86 میلیون نفر به کار اشتغال دارند و طی بیماری همه گیر، از تعداد شاغلین 8 میلیون نفر كاهش یافته است. ضمن اینکه یک سوم كارکنان نیمه وقت می باشند.

 با وجود وضعیت فاجعه بار کنونی، مقامات این کشور جامعه را بیش از پیش در سراشیبی تخریب قرار می دهند. بنا بر اطلاعیه حزب کمونیست برزیل، دولت در نظر دارد بودجه مراقبت های بهداشتی را تا 6 میلیارد دلار کاهش دهد و قانونی را به تصویب برساند تا به شرکت های خصوصی اجازه دهد برای ایمن سازی کارکنان خود، واکسن بخرند. این یک گام مهلک برای گروه های آسیب پذیر جامعه خواهد بود.

در روزهای اخیر، لایحه ای درباره استقلال بانک مرکزی به تصویب مجلس رسید و گام بعدی، گذراندن قانون خصوصی سازی خدمات پست ملی است. در آینده نزدیک هم، مناقصه برای فروش 22 فرودگاه، پنج ترمینال دریایی و تعداد دیگری از موسسات، عملی خواهد شد. یعنی سهم دولت در سرمایه بزرگترین شرکت انرژی کشور از 61 در صد به 45 درصد کاهش می یابد. این تغییر و تحولات در حالی است که بیش از 60 درصد شهروندان، سیاست دولت جهت غلبه بر ویروس همه گیر را شکست‌ خورده می‌ دانند. بر اساس نظر سنجی ها اعتبار دولت در مدت 41 ماهه فعالیت آن از 41 در صد به 32 درصد رسیده است. ضمن این که تا به حال بیش از 70 درخواست استیضاح رئیس جمهور در پارلمان به ثبت رسیده است.

از سوی دیگر، خبر بسیار ناخوشایند برای مقامات حاکم، ابطال احکام لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا، رئیس جمهور سابق و متمایل به چپ این کشور بود. دادگاه عالی فدرال از تخلفات جدی رویه توطئه آمیز قاضی سرجیو مورو، در دادسرای ایالتی خبر داد. اخیرا پرونده دا سیلوا، برای تحقیقات مجدد به دادسرا ارسال شده و حقوق سیاسی وی به طور کامل باز گردانده شد. بر اساس نظر سنجی ها اگر او در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند یک پیروزی چشم گیر به دست خواهد آورد. این سیاستمدار با طرح شعار «سلامت، کار و عدالت» و ما باید کشور را نجات دهیم وارد میدان شده است. وی وظیفه مخالفان حکومت را مقاومت در برابر روند فاجعه بار کشور عنوان کرد.

یک اتفاق مهم دیگر در شرایط فاجعه بار برزیل، امضای « پیمان با زندگی» توسط 22 فرماندار این کشور است. این فرمانداران با امتناع از اقدامات سراسری سیستم مراقبت های بهداشتی که کشور را به آستانه سقوط كشانده است، توافق كردند تا مبارزه با ویروس كرونا را با یکدیگر هماهنگ كنند. به ویژه، قراردادی را برای تهیه 37 میلیون دوز واکسن Sputnik V با روسیه به امضا رساندند.

 قابل توجه است که در حال حاضر برزیل، بزرگترین نسل کشی 500 سال گذشته خود را از سر می گذارد.

 

 

https://gazeta-pravda.ru/issue/43-31103-2326-aprelya-2021-goda/retsidivy-krovavykh-diktatur/

 




 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 784  -  8 اردیبهشت 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت