راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

امریکا به دوران

مک کارتیسم

باز میگردد

ولادیمیر پروخواتیلف

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه- کیوان خسروی

 

 

24 فوریه کمیته انرژی و تجارت کنگره آمریکا با بحث درباره «دامن زدن به تب و تاب: تحریف اخبار و افراط گرایی در رسانه ها» آغاز شد. این کمیته ضمن ادعای اینکه «گسترش تحریف اخبار و افراط گرایی از طریق رسانه های سنتی در حکم تهدیدی ملموس و بی ثبات کننده است»، نتیجه می گیرد که: «استفاده هرچه گسترده تر برخی شبکه های سخن پراکنی و تلویزیونهای کابلی برای پخش تئوری های توطئه و گمراه کننده یا شایع کردن اطلاعات دروغ پرسشهایی را درباره تعهد آنها به صداقت روزنامه نگاری بوجود می آورد». منظور از«شرافت و صداقت روزنامه نگاری» در اینجا گسترش نگرش گروهی است که به قدرت رسیده اند و نه چیز دیگری. تا آنجا که به عبارت بی مضمون«تئوری توطئه» مربوط است، آنطور که معلوم است این برچسبی است که در هر مواردی که لازم باشد دیدگاه مغایر با ایدئولوژی گلوبالیسم را دیدگاهی دروغگین و تحریف اخبار اعلام می کند، زده می شود. این مترسک ایدئولوژیک (تئوری توطئه) بعنوان ابزاری برای سرکوب هر عقیده و اندیشه ایست که با «خط مشی و روش کلی» منطبق نباشد،». در آستانه جلسه 24 فوریه دو عضو دمکرات کمیته «آنا اش» و «جری مک نرنی» نامه ای به شرکت های ارائه دهنده تلویزیونهای کابلی با مطالبه پاسخگویی به آنچه که آنها برای مبارزه با «گسترش تحریف اخبار» انجام می دهند ارسال کردند. این نامه ها به شرکتهای «روکو»،« آمازون»،«اپل»،«گوگل» و «هولو» نیز ارسال شده بودند. قانون گذاران زیرک دمکرات سوال می کنند: «چه گامهایی را شما پیش از، حین و پس از انتخابات سوم نوامبر سال  2020 و حملات ششم ژانویه سال 2021 برای پیگیری، نظارت و کاهش گسترش تحریف اخبار انجام داده اید ؟... آیا شما در نظر دارید همکاری با «فاکس نیوز»،«اوآن» و «نیوزماکس» بر روی پلاتفرم خود چه اکنون و چه پس از تمدید قراردادها ادامه دهید؟». اگر چنین است پس چرا؟» نویسندگان نامه کانالهای «فاکس»،«نیوزماکس» و «اوآن» را بعنوان شایع کنندگان تحریف اخبار تلقی می کنند. در بیانیه شرکت «فاکس نیوز»گفته می شود« اعضای جداگانه کنگره... می خواهند که توزیع کنندگان کابلی در تبعیض دیدگاه ها، که یک سابقه وحشتناک بوجود می آورد شرکت کنند». شرکت «نیوزماکس» نامه های این دو دمکرات را «حمله به آزادی بیان» خواند. روزنامه نگار مشهور آمریکایی «گلن گرین والد» یادآوری می کند که «همین دو عضو کنگره که این نامه تهدید کننده را به ارائه دهندگان تلویزیون کابلی ارسال کردند، در سالهای زمامداری ترامپ اعلام می کردند که آزادی مطبوعات به هر قیمتی باید تضمین شود. آنها در نامه ای به کمیسیون ارتباطات فدرال در سال 2019 اعلام کردند که "نخستین طرح اصلاحی ممنوع می کند کنگره را از تصویب قوانینی که آزادی مطبوعات را محدود کند و ما فرهنگ آزادی بیان را در کشورمان گرامی میداریم. آنها به کمیسیون ارتباطات فدرال دوران ترامپ اطمینان دادند که "... ما به هیچگونه سانسور مطبوعاتی نیاز نداریم". ولی اکنون دمکراتها بوضوح  خود به این کار مشغول هستند.»

کمیساریای کمیسیون ارتباطات فدرال «برند کار» بیانیه ای صادر کرد که در آن اقدامات دمکراتها را بعنوان «خروج مشهود از هنجارهای متمم اصلاحیه نخست و نقض وحشتناک حق آزادی بیانی که هر رسانه در این کشور از آن برخوردار است، محکوم کرد». «ناتان سیمینگتون» جمهوری خواه و همکار «برند کار» در کمیسیون ارتباطات فدرال دمکراتهای مجلس را به تلاش برای "ساکت کردن آنهایی که در پلاتفرم های خود نقطه نظرات نامطلوب خود را پخش و گسترش می دهند، متهم کرد».«دیوید جانسون» مدیر کل چشم انداز استراتژیک روابط عمومی اعلام کرد که « این تلاشی است در واقع برای سانسور مستقیم و نوعی ارعاب ». حمله دمکراتها به سه کانال تلویزیونی که در آمریکا محافظه کار خوانده می شوند، بسادگی تکلیف را روشن می کند: «فاکس نیوز»،« اوآن» و «نیوزماکس» این فرصت را به دونالد ترامپ دادند که بتواند اتهامات مربوط به تخلفات در انتخابات سال 2020 را مطرح کند. در آغاز جلسه 24 فوریه رئیس کمیته «فرانک پالونه جونیور» و رئیس کمیته فرعی ارتباطات و فناوری«مایک دویل» بیانیه مشترکی صادر کردند که در آن آمده است که: سختی های طولانی مدت پاندمی کووید 19 و حمله ششم ژانویه به کاپیتول منجر به واقعیتی وحشتناک شد: گسترش تحریف اخبار و افراط گرایی از طریق رسانه های سنتی در حکم یک تهدید ملموس و بی ثبات کننده ».  «جری مک نری» در سخنرانی خود گزارش داد که نامه ارسال شده به او و «آنا اش» به آدرس ارائه دهندگان تلویزیونی کابلی «نگرانی در مورد تحریف اخبار درباره کووید 19 و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را منعکس می کند». بنابراین یادآور می شویم که:«تحریف اخبار»، نخست هرگونه تردید در مورد وجود «پاندمی» کذایی و دوم هرگونه تردید بویژه در مورد پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا را قرار است در نظر بگیرد. در جلسه 24 فوریه چهار کارشناس در برابر قانون گذاران صحبت کردند. پروفسور حقوق در دانشگاه واشنگتن« جاناتان تورلی» در مورد نامه «اش» و «مک نری» گفت که:«از نقطه نظر آزادی بیان و مطبوعات این نامه فقط مرعوب کننده نیست؛ بلکه ریختن آب سردی روی آزادی بیان است». درعوض سخنران بعدی «کریستین ئانیل اورکیسا» بنیانگذار سازمان غیر انتفاعی «مارکد بای کووید»(مبتلایان به کووید) که خود را «زن همجنس باز رنگین پوست» می نامد، مستقیما «دونالد ترامپ» و« فاکس نیوز» را به تحریف اخباری که «... به ایجاد شرایط ایده آل برای گسترش ویروس و مرگ بی معنی صدها هزار نفر امکان داد» متهم کرد. مجری شو تلویزیونی «ماتر آو فاکت» (حقیقت امر) در کانال تلویزیونی «هرست، سولداد اُ براین»  افزود که « رسانه های گروهی که زیرنام روزنامه نگاری پنهان شده اند، سالهاست دروغ منتشر می کنند». استاد روزنامه نگاری دانشگاه کلمبیا «امیلی بل» از تشویق و تحرک بخشیدن به«اخبار روشنتر و صادقانه تر» از طریق تنظیم آن پشتیبانی می کند. یعنی او از محدویت های آزادی بیان و رسانه ها، آنچه باعث جلب توجه «جاناتان تورلی»شده حمایت کرده و اشاره کرد که هرگونه تنظیم و مقررات دولتی مطبوعات به کاهش اطلاعات نامطلوب منجر نمی شود، بلکه فقط یک محصول اطلاعاتی رسمی بوجود می آورد. سخن درباره «تشدید خطرناک لشگرکشی صلیبی ... به منظور وادار به سکوت کردن هرکسی است که با ایدئولوژی دمکراتها موافق نیست.»

«گلن گرین والد» در مقاله خود به خطر گسترش دیدگاه های لیبرالی رسانه های خبری«ام اس ان بی سی» و «سی ان ان» اشاره کرد که «دارند ریشه های بسیار زهرآگین در جنگ سرد، یعنی: سناریوی مک کارتی که در آن کرملین کنترل نهادهای کلیدی آمریکا را بوسیله شانتاژ رئیس جمهور در دست گرفت... و همچنین یک توطئه جنایت آمیز بین مسکو و تیم ترامپ. وجود دارد. همه اینها دروغ بود». اعتراضات خجولانه جمهوری خواهان و سکوت کرکننده مطبوعات لیبرال درمورد کارزار آغاز شده در آمریکا علیه کسانی که متفاوت فکر می کنند، باعث اضطراب بسیاری از آمریکایی ها می شود. پرتال «ایسویس اند اینسایتس» می نویسد: «ما در آمریکایی هستیم که نسل پیشین نمی دانست... اگر روند انحطاط و سقوط ما بشدت و قاطعانه متوقف نشود،  بزودی ما شروع به سوزاندن کتاب خواهیم کرد، زیرا ما در حال حاضر بطور نمادین هرکسی را که جرات بکند عقیده ای را مغایر با نظر رسانه های دمکراتیک بیان کند می سوزانیم.»

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 



 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 784  -  8 اردیبهشت 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت