راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

کرونا جان مردم را گرفت

بر ثروت ثروتمندان افزود

یوری آفونین- تلویزیون

حزب کمونیست روسیه

ترجمه- آزاده اسفندیاری

 

 

بر اساس تحقیقات مؤسسه بلومبرگ، از زمان پدید آمدن اپیدمی کرونا ویروس تا به حال، 150 میلیون نفر به صف فقرا پیوسته اند. از سال 90 میلادی قرن گذشته «طبقه متوسط جهانی» که به گفته غربی‌ها بین 10 تا 50 دلار در روز درآمد داشته‌ اند، از نردبان موقعیت اجتماعی خود پایین کشیده شده اند.

طبق آمار شرکت تحقیقاتی NielsenIQ، افرادی که در روسیه، تأثیر منفی بیماری همه گیری بر زندگی آنان به وضوح مشهود بوده است به رقم 53 در صد می رسد. این رقم به طور قابل توجهی بالاتر از میانگین جهانی (46٪) است. حتی طبق اطلاعات رسمی Rosstat، در سال 2020، درآمد واقعی جمعیت کشور 3.5 درصد کاهش یافته است.

بنا بر آمار سازمان جهانی کار، 4.2 میلیون نفر از شهروندان روسیه به جمع بیکاران پیوسته اند. در گزارش اداره مالیات فدرال نیز، از ماه مارس 2020 ، تعداد مشاغل کوچک و متوسط تقریباً 230 هزار مورد کاهش یافته است.

از سویی دیگر، در گزارش مؤسسه فوربس، طی سال همه گیری ویروس، تعداد میلیاردرهای دلار در جهان 660 نفر افزایش یافته و به 2 هزار و 755 نفر رسیده است. کل ثروت میلیاردرها، طی این روزهای سخت در جهان از 8 به 13.1 تریلیون دلار افزایش یافته است! میلیاردرهای روس هم از دیگران عقب نمانده اند و کارنامه قابل قبولی دارند! تعداد آن‌ها طی یک سال از 102 نفر نسبت به سال قبل به 123 نفر رسیده است. کل ثروت میلیاردرهای روسی از 392.3 میلیارد دلار به 606.2 میلیارد دلار در شرایط اپیدمی رسیده است. اگر سال گذشته هیچ تاجر روسی نتوانست ثروت خود را تا 20 میلیارد دلار افزایش دهد، امسال شش نفر از آنها توانستند رکورد سال گذشته را پشت سر بگذارند.

 در ماه های اول سال 2020، بحران جدی در قیمت سهام شرکت های روسی پدیدار شد. میلیاردرهای ما تا حدودی فقیرتر شدند. با این حال بیایید نگاهی به ضخامت کیف پول های بالا ترین ثروتمندان روسی در بازه زمانی گذشته بیندازیم. در سال 2008، 107 میلیاردر در روسیه وجود داشت که کل دارایی آنها 459.5 میلیارد دلار بود. طی مدت بحران بعدی، ثروت آنها به طور قابل توجهی کاهش یافت. در سال 2014-2015 ، تعداد میلیاردرهای روسی بار دیگر از 101 به 111 نفر رسید و کل دارایی آنها از 420 به 430 میلیارد دلار رسید. لذا تا سال 2019، سقوط تا حدودی پایین آمد و به 100 میلیاردر و 425 میلیارد دلاررسید.

چه اتفاقی رخ می‌دهد که در سال 2021 ثروت میلیاردرهای روس یک رکورد تاریخی بی سابقه به نام آن‌ها به ثبت رسیده است؟. تا به حال هرگز در کشور ما این همه میلیاردر وجود نداشت و هرگز به اندازه امروز ثروتمند نبوده اند. همین امر در مورد «همتایان» خارجی آنها در سراسر جهان نیز صدق می کند. بدون شک وجود بیماری همه گیر و بحران های اجتماعی در یک سال گذشته نقش اساسی داشته است!

نتیجه گیری روشن و مسلم است: در چارچوب سیستم سرمایه داری مدرن، افراد فوق ثروتمند ثروتمند تر و فقرا فقیرتر می شوند و فاجعه جهانی - اپیدمی ویروس کرونا - این روند را عمق بیشتری بخشیده است.

 صاحبان ثروت سعی دارند ما را متقاعد سازند که علاوه بر سرمایه داری «وحشی» نوعی سرمایه داری «متمدن» نیز وجود دارد. یا سرمایه داری «با چهره ای انسانی». حال چهره متمدن را از گفته فوربس، می‌توان شناخت. به گفته فوربس، ثروتمندترین مرد جهان، جف بزوس، میلیاردر آمریکایی است. ثروت وی در سال 2021 ، به میزان 177 میلیارد دلار رسید که در سال گذشته 64 میلیارد یا به بیش از یک و نیم برابر افزایش داشت! بزوس، بزرگترین سهامدار شرکت آمازون است که به دلیل رفتار بسیار سختگیرانه خود با کارمندان، به استثنای زنان باردار، مشهور است. طبق گزارش رسانه ها، زنان کارگر بیش از 10 دقیقه در روز مجاز به رفتن به توالت نبودند. چنانچه زنان باردار گواهی نامه ای از پزشك بیاورند مبنی بر اینكه نباید بیش از 9 پوند وزن بلند كنند، به راحتی درب خروجی به آنها نشان داده می شود. در انبار شرکت، یک کارمند، در هر دقیقه دو بسته را باید آماده کند. یک اسکنر ویژه که تعداد بسته ها را به ثبت می رساند، تمام این موارد را به کارمند مربوطه یاد آوری می کند. شاید سرمایه داری و وحشیگری فقط مفاهیم جدایی ناپذیری باشند؟

با نگاهی به ثروت اندوزی افسانه‌ای میلیاردرهای روسی و خارجی طی بیماری همه گیر، جا دارد این ضرب المثل قدیمی روسی را به یاد آورد: «سود جنگ به کام کیست و دفاع از میهن وظیفه چه کسانی».

 در‌واقع وضعیت به این‌ گونه گذشته است. به عنوان مثال، طی جنگ جهانی دوم، سود شرکت های آمریکایی سر به فلک کشید. در سال 1940 ثروت آن‌ شرکت ها از 6.4 میلیارد دلار به 10.8 میلیارد دلار در سال 1944 رسید. در حالی که مردم اتحاد شوروی میلیون ها نفر در جبهه ها، در اردوگاه های اشغال شده و کار اجباری، از درد و گرسنگی در انتظار مرگ تدریجی بودند. در همان زمان کودکان، جوانان و مردان اتحاد شوروی در کارگاه های سرد و جان سوز، سر دستگاه های تولیدی کارخانه ها ایستاده بودند و زنان به جای اسب، با گاوآهن زمین را شخم می زدند. بدین ترتیب سود جنگ به کیسه های سرمایه داران آمریکایی سرازیر شد.

 بر اساس آمار رسمی، امروز تعداد تلفات ویروس کرونا در جهان از مرز 3 میلیون نفر گذشته است. بخش عمده ای از این تلفات مربوط به کمبود واکسن و دارو به ویژه در کشورهای فقیر است. در آتش بحران ویروس کرونا، کارگاه های کوچک نابود شده اند، صدها میلیون نفر شغل و منابع درآمد خود را از دست می دهند و بر عکس، افراد فوق ثروتمند، ثروتمند تر می شوند. هیچ‌ کس مانند ما کمونیست ها، جوهره غیر انسانی نظام سرمایه داری را درک و افشا نمی‌ کند. ما باید این پیام را به همه نسل ها منتقل کنیم: سرمایه داری ماهیتی  ضد بشری دارد و نمی تواند به طور قابل ملاحظه ای شرایط را «بهبود»، «جذاب تر» و «انسانی تر» کند. سیستم سرمایه داری فقط با جایگزینی یک سیستم اجتماعی مترقی تر بر چیده خواهد شد و این وظیفه تاریخی را ما کمونیست ها انجام می دهیم.

https://www.rline.tv/news/2021-04-15-komu-voyna-komu-mat-rodna-yuriy-afonin-o-razbogatevshikh-v-pandemiyu-dollarovykh-milliarderakh

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 



 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 785  -  15 اردیبهشت 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت