راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

جنگ غزه نتانیاهو را

از سقوط نجات میدهد؟

اومانیته – ترجمه آذرنگ

 

از زمان آغازقیام مردم  فلسطین در اورشلیم، جنبش اسلام گرای حماس، مانند همه احزاب، بارها بر حمایت خود از جوانان فلسطینی تأکید کرده است.  اما روز دوشنبه حماس  با صدور اولتیماتوم به دولت اسرائیل فراتر رفت و اعلام کرد: "اگر همه نیروهای  پلیس "از محوطه الاقصی" و محله شیخ جراح "بیرون رانده نشوند" و همه بازداشت شدگان ساعت 6 بعدازظهر آزاد نشوند، ما اقدام  خواهیم  ". کمی قبل از ساعت 6 بعدازظهر، یک موشک ضد تانک به سمت یک جیپ اسرائیلی شلیک شد (یک غیرنظامی کمی زخمی شد) و پس از آن موشک ها به سمت اورشلیم و "بیت شمش" شلیک شدند که البته  تلفاتی نداشت. بعداً موشک هایی به سمت "سودروت"، "اشکلون" و جوامع هم مرز با غزه شلیک شد. روز سه شنبه، حماس 137 موشک به سمت "اشکولون و آشدود" شلیک کرد.

چرا این اقدام از سوی جنبش اسلام گرایی حماس گرایش های جنگی نتانیاهو را تقویت می کند؟

بدون شک حماس قصد دارد در  تظاهرات مردم اورشلیم نقشی داشته باشد، به ویژه در کرانه باختری خود را تقویت کند. رهبران آن، از جمله "خالد مشعل "، حتی به "انتفاضه سوم" اشاره کردند.

این شعارها به اسرائیل اجازه می دهد تا به بهانه امنیت خود، مداخله نظامی گسترده در نوار غزه را توجیه کند و نکوهش اشغالگری اسرائیل از طرف جامعه بین المللی  به فراموشی سپرده شود و منشأ شورش جوانان  فلسطینی در  بیت المقدس شرقی تحت سرکوب قرار گیرد .

 سخنگوی ارتش اسرائیل  صبح سه شنبه هشدار داد: "ما در مرحله اولیه پاسخ خود علیه مواضع  نظامی حماس  در غزه هستیم. و نخست وزیر اسرائیل، که به دلیل نداشتن اکثریت پارلمانی برای بقای سیاسی خود حاضر به هر قماری است جنگ را انتخاب کرده است و میگوید حماس از"خط قرمز" عبور کرده است.

در این شرایط هر روز که می گذرد، در خود اسرائیل صدای منتقدان نتانیاهو فروکش می کند و شانس بلوک ضد نتانیاهو کاهش می یابد. این سخن "ایهود اولمرت " (از اعضای لیکود و شهردار اسبق اورشلیم که مدتی معاون نخست وزیر و وزیر دارایی در دولت "آریل شارون" بود و اکنون عضو حزب کادیما است-م) می گوید.

 «برای بسیاری از شهروندان، اکنون قضاوت نسبت به نتانیاهو دشوار شده  است.»

 .https://www.humanite.fr/la-strategie-du-hamas-aide-netanyahou-707031

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 




 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 787  -  29 اردیبهشت 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت