راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

بازی های چند جانبه

اسرائیل در منطقه

و در ایران

"فرزاد فروزنده"

 

 

چندی پیش گزارشی منتشر شد که در آن به نقل از مقامهای آمریکایی از همکاری اتحادیه میهنی کردستان عراق و بطور خاص واحد مبارزه با تروریسم آن با ایالات متحده برای ترور قاسم سلیمانی پرده برداشته بود. اتحادیه ی میهنی در بیانیه یی این ادعا را تکذیب کرد. در پی کشته شدن قاسم سلیمانی ایران گفت که با «انتقام سخت» واکنش نشان خواهد داد و کوتاه زمانی پس از عملیات ترور پایگاه عین الاسد را در عراق موشک باران کرد. به دنبال آن، مجلس عراق طرحی را برای خروج نیروهای آمریکایی از این کشور تصویب کرد و علی خامنه ای هم از سیاست اخراج نیروهای آمریکایی از خاورمیانه به وسیله ی محور مقاومت سخن گفت.

در گزارشی که ذکر آن رفت، آمده است که «ماموران اطلاعاتی کُرد نقش مهمی در این ترور ایفا کردند…  آنها در پوشش کارمند فرودگاه و مسوول بار به فرودگاه بغداد نفوذ و به نیروهای ویژه آمریکایی کمک کردند… پس از عملیات یکی از ماموران کرد از جنازه ی سلیمانی برای تایید هویت او نمونه برداری کرد...» سپس گزارش در چند جا تاکید میکند که انتقام ایران کشتن یک مقام آمریکایی همرده ی سلیمانی یا حمله یی تروریستی به تاسیسات ایالات متحده خواهد بود. گزارش برای پذیراندن این گمان خود از نقشه ی ترور سفیر ایالات متحده در آفریقای جنوبی که گویا ایران برنامه یی برای آن داشته و نیز از توطئه ی حمله به یک پایگاه نظامی آمریکا در واشنگتن دی.سی که در پی شنود مکالمات ماموران نیروی قدس ایران ناکام ماند، شاهد می آورد.

پیش از انتشار گزارش بالا، حسن دانایی‌فر، سفیر سابق ایران در بغداد، در گفتگو با خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران گفته بود که «چنانچه آمریکایی‌ها بخواهند نظامیان خود را بیشتر در اقلیم کردستان و شمال عراق متمرکز کنند، در آنجا نیز همانند سایر نقاط عراق با آنان برخورد خواهد شد چرا که جوانان عراقی برنمی‌تابند که نظامیان بیگانه در کشورشان حضور داشته باشند لذا حملات به پایگاه‌های نظامیان آمریکایی ادامه پیدا خواهد کرد.»

 صرف نظر از اینکه اتحادیه ی میهنی با نیروهای آمریکایی در عملیات ترور همکاری اطلاعاتی داشته اند یا نه، هدف از چنین «افشاگری»، با توجه به تمرکز نیروهای نظامی آمریکا در اقلیم کردستان، بهم زدن مناسبات میان ایران و کردستان عراق و زمینه سازی برای حمله ی بیشتر نیروهای نظامی جمهوری اسلامی به پایگاههای آمریکا در اقلیم کردستان است. این حملات به دنبال ترور سلیمانی کم و بیش ادامه داشته است. در صورت تشدید این حملات، مذاکرات برجام که در وین جریان دارد اولین قربانی خواهد بود. مذاکراتی که بنا بر شواهد به نتیجه خواهد رسید. در انتشار گزارش بالا، شاید باز باید رد پای اسرائیل را جست. این احتمال نیز وجود دارد که مساله ی حضور نیروهای آمریکایی در عراق و افغانستان بخشی از مذاکرات وین است و دولت جدید آمریکا میخواهد به عنوان امتیاز به ایران، نیروهای خود را در کردستان عراق متمرکز کند و از افغانستان (در ادامه ی سیاست ترامپ) خارج کند اما جمهوری اسلامی با حضور نیروهای آمریکایی در کردستان عراق هم موافق نیست. اگر چنین باشد کارشکنی اسراییل در پوشش انتشار گزارش بالا آشکارتر میشود.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 



 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 787  -  29 اردیبهشت 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت