راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

انقلاب

درانتخابات نيکاراگوئه پیروز شد
ترجمه و تدوین ـ عسگر داوودی
 

  

 

 

يکشنبه 7  نوامبر (16آبان) انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در نيکاراگوئه برگزار شد. در این کشور بیش از4,5 میلیون از 6,5 میلیون جمعیت کشور واجد شرایط رای هستند. آنها در این انتخابات رئیس جمهور، معاون رئیس جمهور، اعضای مجلس ملی، پارلمان این کشور و پارلمان آمریکای مرکزی را انتخاب کردند. علاوه بر «جنبش آزادی بخش نیکاراگوئه» (FSLN) که دانیل اورتگا رئیس جمهور فعلی را نامزد کرده بود، شش حزب سیاسی دیگر در انتخابات شرکت کردند

چهار روز پیش از برگزاری انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا با پیش بینی پیروزی مجدد دانیل اورتگا لايحه ای را برای افزايش فشار بر نیکاراگوئه تصويب کرد. غرب انتخاباتی را که در آن ده حزب سياسی در آن شرکت می کنند و پنج کانديدای ديگر علاوه بر اورتگا برای تصدی رياست دولت و هیئت دولت نامزد می شوند، «ناعادلانه» توصيف و FSLN را به «تقلب انتخاباتی» متهم کرد. غرب مدعی است که نتیجه انتخابات در نیکاراگوئه را به رسمیت نمی شناسد و علیه نیکاراگوئه تحریم های جدیدی را در نظرگرفته است.

لاوروف وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه 8  نوامبردر يک کنفرانس مطبوعاتی گفت: درخواست عدم به رسمیت شناختن انتخابات در نیکاراگوئه غیر قابل قبول است. «تا آنجا که به انتخابات دیروز در نیکاراگوئه مربوط می شود، ما ناظرانی را فرستاده بودیم. آنها می گویند انتخابات به خوبی سازماندهی شده بود و مطابق با قوانین نیکاراگوئه سخت گیرانه برگزار شد.»

شورای عالی انتخابات نیکاراگوئه برای رد ادعاهای دائمی آمریکا در مجموع حدود 250 ناظر بین المللی از جمله 46 ناظر از اروپا، 124تن از آمریکای لاتین و کارائیب و 40 کارشناس ارتباطات را دعوت کرده بود. نه آمریکا و نه اتحادیه اروپا در مورد این واقعیت که ظاهرا اکثریت رای دهندگان از رئیس جمهور و حزب حاکم حمایت می کنند، اظهار نظرنمی کنند.

«ساچا لورنتی»، دبیر اجرایی اتحاد منطقه ای کشورهای ALBA-TCP (اتحاد بولیواری برای مردم آمریکای ما - پیمان تجاری مردمان)، یکی از دلایل سطح بالای حمایت از اورتگا را در سیاست موفق اقتصادی و اجتماعی دولت او ارزیابی می کند. در ده سال اخیر دولت اورتگا موفق شده است فقر در این کشور را از 48 به 24 درصد و فقر شدید را از 17 به 7 درصد کاهش دهد. نماینده ALBA  همچنین پنجمین مقام نیکاراگوئه در جهان را در برابری جنسیتی می ستاید.

اورتگا پس از انتخاب شدنش در سال 2006 «برنامه گرسنگی صفر» راه اندازی کرد که از طریق آن صدها هزار کودک مدرسه ای هر روز یک وعده غذایی رایگان دریافت می کنند. مراقبت های بهداشتی و آموزش و پرورش دوباره ملی شد. از سال 2006 تا 2020 تعداد کارکنان بهداشتی به بیش از 3600 تن و تعداد پزشکان به بیش از 600 تن افزایش یافت. خبرگزاری کوبایی پرنسا لاتینا روز چهارشنبه گزارش داد که «نیکاراگوئه هم اکنون بزرگترین شبکه مراقبت های پزشکی در آمریکای مرکزی را با ساخت و نوسازی 70 بیمارستان، 192 مرکز بهداشتی و 178 بیمارستان زایمان دارد که از سال 2006 آغاز شد. FSLN «طرح ملی مبارزه با فقر» را برای سال های 2022 تا 2026 اعلام کرده است.

منتقدان دولت اورتگا را به «تشدید سرکوبگرانه مبارزات انتخاباتی» متهم کرده اند. از جمله این موضوع را با دستگیری چند سیاستمدار مخالف توجیه می کنند که قرار است به جرم پولشویی به دست عدالت سپرده شوند و خواستار تشدید تحریم های خارجی علیه کشور هستند.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 811  - 3 آذر 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت