راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

بلاروس

تسلیم توطئه ها نشد

روزنامه پراودا

تدوین و ترجمه- آزاده اسفندیاری

 

  

طی سال‌های گذشته، در شرایطی که ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا، شدید ترین تحریم ها را علیه جمهوری بلاروس به اجرا گذاشته اند، "یوری نظروف"، معاون نخست وزیر این کشور، در نشستی با مجلس نمایندگان و شورای جمهوری، در باره اقدام‌ های ضد تحریمی غرب و توسعه اقتصادی کشور توضیحاتی را ارائه داد. بموحب این گزارش، با تشدید تحریم ها یک کارگروه متشکل از نمایندگان 17 وزارتخانه و ادارات کل، در کشور تشکیل شد. تصمیمات آینده نگر، در بخش‌های صنعتی، پتروشیمی، بانکی و حمل و نقل جهت سرعت بخشیدن و عادی سازی به امور مالی و اقتصادی اتخاذ گردید.

 با وجود تحریم ها از در آمد صادرات محصولات MAZ و BelAZ (کارخانه های بزرگ تولید ماشین‌های سنگین و تراکتور سازی) در مقایسه با سال گذشته 250 میلیون دلار، تولیدات پتروشیمی 700 میلیون دلار، کودهای نیتروژن و پتاس 100 میلیون دلار اضافه شده است. برای حفظ صادرات نفتی به میزان لازم، تصمیمات فوری گرفته شد و در حال حاضر نیازهای بازار داخلی به فراورده های نفتی و مواد اولیه پتروشیمی به طور کامل تأمین می شود. ضمن اینکه جهت ارسال محموله های بلاروس، اعم از مشتقات نفتی و یا دیگر کالاهای صادراتی به جای مسیر کشورهای پری بالتیک، (به دلیل تحریم ها) از طریق روسیه انجام می گیرد.

با تحریم آمریکا و اتحادیه اروپا، تأسیسات صنعتی- تکنیکی بلاروس، برای تأمین قطعات مورد نیاز خود باید جایگزینی را جهت ادامه تولید در نظر می گرفت. به همین مناسبت کارخانه BelAZ، برای فراهم سازی جایگزین، تعداد 139 مجموعه از قطعات، امکان بستن قرار داد با کارخانه موتور دیزل«اورال» روسیه، را بدست آورد و تولیدات کارخانه ادامه پیدا کرد.

صنعت ماشین سازی کشور، باید تأسیسات تولیدی خود را با برنامه جایگزینی بومی، با شتاب  سازماندهی می کرد. بنابراین، کارخانه های بزرگ صنعتی، یک پروژه بلاروسی- چینی را جهت ساخت موتورهای 450 اسب بخار و بالا تر از آن را شروع کردند که در حال آماده سازی است.

شایان توجه است که بلاروس از تحریم های غرب آسیب های فراوانی را متحمل شده و خواهد شد. به عنوان مثال ضرر پالایشگاه های نفت در سال گذشته به 80 میلیون دلار رسید. لذا کشور ما توانسته است با رشد و توسعه اقتصادی جواب مناسبی را به تحریم کنندگان بدهد.

در ادامه، معاون نخست وزیر شرح داد که پیش‌بینی می‌شود تا آخر سال جاری، تولید صنعتی 5.3 در صد رشد داشته باشد. طی 9 ماه گذشته افزایش تولید نسبت به سال قبل رقم تقریباً 8 درصد را نشان می دهد. رشد پیش‌ بینی شده در مقایسه با کشورهای شورای اقتصادی ارو- آسیا ( روسیه، بلاروس، قزاقستان، ارمنستان و قرقیزستان) از مجتمع صنعتی روسیه 4.1 ، قزاقستان، 6.2 ، ارمنستان 7.6 در صد جلو تر خواهد بود. با رشد و توسعه تولید در زمینه‌های مختلف، موجودی انبارها در مقایسه با سال 2019 بمراتب بیشتر شده است. در 8 ماهه گذشته سود آوری در ارتباط با  صادرات به دیگر کشورها 9.6 افزایش را نشان می دهد: به آفریقای مرکزی به میزان 4 برابر، اروپای غربی حدوداً 3 برابر، به آمریکای شمالی 2.5 برابر رسید. ضمن اینکه به دستمزدها در کشور ما  7.2 اضافه شده است. بنا بر پیش‌بینی دولت، میزان تولیدات صنعتی در سال آینده به تناسب سال پیش، بیش از 3 در صد خواهد بود. طی 15 سال گذشته صادرات چوب های جنگلی دو برابر شده و به 2.4 میلیارد دلار در سال رسیده است.

در بلاروس، یک شرکت بزرگ دولتی طرح ریزی و شروع به کار کرده است تا پتانسیل تولیدی، فنی، تجاری، آموزش کادر و مهندسی کشاورزی را جهت سازمان دهی همه جانبه هماهنگ سازد… طی دوره پنج ساله آینده قرار است در کارخانه MAZ، با راه اندازی خط جدید ساخت اتوبوس تا 3 هزار دستگاه در سال تولید شود. در عین حال با برنامه نو سازی این کارخانه، افزایش تدریجی تولید تراکتورهای با سطح فنی مدرن و ماشین آلات مربوطه، تا سال 2030 به میزان 70 هزار دستگاه، یعنی دو برابر برسد. این در حالی است که سهم صادرات تراکتور این کارخانه در بازار جهانی در حال حاضر، به رقم 2  درصد می رسد.

 برای اولین بار کارخانه Belaz، جهت صادرات به بازار جهانی، تولید تجهیزات معدنی برقی نسل جدید را راه اندازی کرد که جایگزین موتورهای دیزلی شده اند.

برنامه‌ ای در دست تهیه است که تا پایان سال جاری، کارخانه MAZ، نیز نمونه‌های جدیدی از کامیون های برقی با ظرفیت 4 تا 10 تن را آغاز کند. در عین حال، ساخت کامیون های زباله جمع کنی و اتوبوس های برقی برای استفاده داخل و صادرات به خارج از کشور در حال انجام است.

در سال جاری اولین نیروگاه عظیم تولید برق بلاروس، به بهره برداری رسید و حدود 4.3 میلیارد کیلووات به سیستم برق کشور اضافه گردید. با شروع کار این موسسه مصرف گاز طبیعی تا 4.5 میلیارد متر مکعب در سال (حدود 500 میلیون دلار صرفه جویی) کاهش خواهد یافت و 2.5 هزار شغل جدید بوجود خواهد آمد. 90 درصد ساخت دومین نیروگاه تولید برق نیز تا به حال انجام شده است که سال آینده راه اندازی خواهد شد.

در چنین شرایطی است که ناله‌ های رهبر خود خوانده «سویتلانا تیخانوسکایا» و دیگر«مدیران ضد بحران» بلاروس از پشت مرزها با کشیدن چک بی محل به حساب مردم و دعوت به اعتصاب، هیچ نهاد کارگری به ایده‌ها و ناله های آنان پاسخی نداد.

---------------------------

 یاد آوری مترجم: حاکمیت بلاروس با فراهم کردن امکانات شغلی، ایجاد سر پناه، برآوردن نیازهای آموزشی و پزشگی، آینده‌ ای روشن و مطمئن را برای شهروندان کشور خود بوجود آورده است. اهالی جمهوری بلاروس در مقایسه با دیگر جمهوری های سابق اتحاد شوروی، از سلامت روحی - روانی و نشاط بیشتری بر خوردار می باشند.

 وضعیت غم انگیز اکراین در مقابل دیدگان مردم بلاروس قرار دارد و هیچ عقل سلیمی حاضر نیست حکومت مردمی خود را بدست نیروهایی بدهد که پرچم های نئوفاشیست ها بر فراز مؤسسات دولتی و… برافراشته شود و شعله جنگ برادر کشی زبانه بکشد. در حال حاضر، اکراین تبدیل به پایگاه های نظامی آمریکا و انگلستان شده است و فرمان اقتصاد و سیاست این کشور، جهت فشارهای نظامی به روسیه و دیگر همسایگان را بدست گرفته است.

اکراین در چارچوبه اتحادجماهیرشوروی سوسیالیستی، دومین مقام صنعت، کشاورزی و اقتصادی و چهارمین مرتبه را در اروپا داشت. جمعیت 40 میلیونی این جمهوری به 30 میلیون رسیده و فقر، بیکاری و بیماری جایگزین رفاه و آسایش مردم شده است. صنایع اساسی اکراین اعم از هواپیما سازی- خصوصا هواپیما های سنگین نظامی انتونوف- کشتی سازی، شش کارخانه عظیم ذوب آهن، بزرگترین کارگاه های تعمیر کشتی‌های جنگی، باربری و تفریحی و مسافربری، در دریای سیاه جای خود را به ویرانه هایی برای انبار اسقاطی های آهن داده اند… بر همین اساس کارگران و کارکنان صنعت و کشاورزی بلاروس به «ندای» خود فروخته های وابسته به ایالات متحده و اتحادیه اروپا گوش ندادند و فریب منادیان جنگ طلب را نخوردند و از حاکمیت مردمی خود دفاع کردند.

 

https://gazeta-pravda.ru/issue/12131181-28-noyabrya-2021-goda/dlya-stachek-net-prichin/?fbclid=IwAR08R_oRbM5LPt3HXfvRhjM3w7N33u7C0MFxKqEfHzhH

e9eiCrGm3DnQ6C4

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 811  - 3 آذر 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت