راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

انتخابات لیبی

تقسیم گوشت قربانی

میان نامزدهای انتخاباتی!

اومانیته - ترجمه جعفر پویا

 

  

هنوز انتخابات ریاست جمهوری لیبی برگزار نشده تنش های ناشی از نتایج احتمالی آن آغاز شده است. برای این انتخابات دو بازیگر بی‌ثباتی لیبی ثبت نام کرده اند و در کنار آنها فرزند قذافی رهبر کشته شده لیبی نیز عزم خود برای نامزدی در این انتخابات را اعلام کرده است.

ژنرال خلیفه حفتر (78) ساله روز دوشنبه نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد. یکی از دو بازیگرخشن جنگ داخلی که از زمان مداخله فرانسه و غرب برای سرنگونی معمر قذافی در سال 2011، شعله ور شده است. مرد پرشور و قدرتمند دوم "سیرنائیکا"ست که در منطقه شرقی غنی از منابع نفتی حکمرانی می کند. کسی که در سال 2018 اعلام کرد «لیبی هنوز برای دموکراسی آماده نیست»، اکنون او تضمین می‌کند که «به دنبال قدرت» نرود، بلکه مردم را «در این دوره سرنوشت ‌ساز به سوی شکوه، پیشرفت و رفاه» هدایت کند. نامزدی او برای همه در لیبی« تکه تکه شده »  بین "سیرنائیکا" غنی از منابع نفتی، جنوب مورد مناقشه و غرب کشور تحت کنترل نهادهای به رسمیت شناخته شده توسط سازمان ملل متحد، جذاب نخواهد بود. شخصی که در سال‌های 2019 و 2020 یک حمله نظامی را برای تصرف پایتخت، طرابلس، را آغاز کرد.

یکی دیگر از نامزدهایی که نامزدی خود را برای انتخابات اینده اعلام کرده، سیف الاسلام قذافی (49 ساله) پسر معمر قذافی است. او در جنوب کشور نفوذ زیادی  دارد، اما همچنان توسط دادگاه کیفری بین المللی تحت پیگرد قانونی است.

این درحالی است که دو نامزد دیگر خشم سایر نقاط کشور را برانگیخته است. تظاهرات در پایتخت خاطره حمله حفتر را فراموش نکرده است.

 علیرغم همه این پیش بینی ها ظاهرا انتخاباتی در پیش است که رقابتی خواهد بود. درکنفرانس پاریس که تحت رهبری امانوئل مکرون سازماندهی شد، شرکت کنندگان گفتگو کردند. مکرون بر بازگرداندن نظم به لیبی تاکید کرد. شرکت کنندگان - نمایندگانی از فرانسه، ایتالیا، آلمان، روسیه، ایالات متحده، مراکش و الجزایر به ویژه - خواستار برگزاری انتخابات "آزاد" و "معتبر" شدند.

قانون انتخابات اصلاح شده است و نیروهای ارتش نباید در رای گیری  دخالت کنند و نظامی ها نباید نامزد انتخابات نشوند. به همین دلیل ژنرال حفتر از ارتش ملی لیبی استعفا داده است.

قانون انتخابات همچنین دخالت اعضای دولت "وحدت ملی" در انتخابات را ممنوع  کرده است، زیرا دولت وحدت ملی ممکن است بعنوان سکوی پرش سیاسی شود.  با این حال، نخست وزیر "عبدالحمید الدبیبه" (64 ساله) تمایل خود را برای شرکت در انتخابات پنهان نمی کند.

پس از انتخابات، رئیس جمهور و پارلمان منتخب باید در سراسر کشور پذیرفته شوند. اما با توجه به تعهدات و کارنامه  نامزدها، هیچ چیز  قطعی نیست.

سایه اصلی روی انتخابات «فراگیر» و اتحاد مجدد لیبی، دخالت کشورهای خارجی است. روسیه و قاهره، پدرخوانده های خلیفه حفتر در شرق، بسیار تأثیرگذار هستند. مسکو "نیروهای" خود را از طریق شرکت "واگنر" در آنجا نگهداری می کند. در غرب لیبی، ترکیه حضور وسیع دارد. ترکیه در کنفرانس پاریس نماینده ای نداشت، اما می تواند ادعا کند که از نهادهای دولتی در برابر حمله حفتر در سال های 2019 و 2020به طرابلس  دفاع کرده است. اروپایی‌ها نیز دچار اختلاف شده‌اند. پاریس که از حفتر در مبارزه با جهادگرایی حمایت می‌کرد، مدت‌ها به حفتر نزدیک بود. ایتالیا نیز به نوبه خود از دولت طرابلس حمایت میکند. تنها دولتی که توسط سازمان ملل به رسمیت شناخته شده بود.

بنابراین در کنفرانس پاریس (دربالا به آن اشاره شد) تصمیم گرفته شد که تحریم هایی  تحت نظارت سازمان ملل متحد علیه کسانی که مانع روند آزاد انتخابات می شوند، اعمال شود.

همچنین در این کنفرانس پاریس ضرورت خروج "نیروهای خارجی" از لیبی را مورد تاکید قرار داد. اقدامی که ترکیه بشدت با آن مخالف است، اما فرانسه فعلا خروج احتمالی 300 نفر از نیروهای خود را اعلام کرده است.

https://www.humanite.fr/afrique-la-presidentielle-libyenne-cree-deja-des-tensions-728038

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 811  - 3 آذر 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت