راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

کارخانه های

تولید "ویروس"

در کجا مستقرند؟

سرگیی کاژمیاکین- روز نامه پراودا

ترجمه - آزاده اسفندیاری

 

  

در برخی از جمهوری های سابق اتحاد شوروی، از جمله در آسیای میانه، فعالیت‌ آزمایشگاه‌های بیولوژیکی با همکاری همه جانبه ارتش ایالات متحده آمریکا ادامه دارد. آزمایش و فعالیت‌هایی که مقامات محلی و همکاران خارجی آنها، آن را از دید مردم پنهان می‌ دارند، در صورتی که چنین آزمایش هایی، نه تنها برای اهالی منطقه، بلکه برای کل مردم جهان خطر آفرین است.

نگرانی و اضطراب بین مناطق جنوبی قزاقستان، روز به روز افزایش می یابد. دلیل نگرانی مردم  منطقه، برنامه‌ ریزی برای ساخت یک مرکز ذخیره سازی، همراه با یک آزمایشگاه بیولوژیکی جهت انبار کردن مواد بسیار خطرناک است. سایت وزارت صنعت و توسعه زیر بنایی این جمهوری اخیراً پیش نویس تصویب ایجاد این مؤسسه را منتشر کرد. در سند مذکور آمده است که این تأسیسات در روستای« گوواردیسکی» در منطقه «ژامبول» ایجاد و تا پایان سال 2025 راه اندازی خواهد شد.

باید توجه داشت که ساخت این آزمایشگاه و مؤسسه در گذشته، ابتدا برای چه نیازهایی بنا گردید. سال 1958- زمان سوسیالیزم- مؤسسه تحقیقات کشاورزی در این منطقه تاسیس شد و وظائف آن بررسی و تحقیقات علمی جهت محافظت در برابر بیماری‌های عفونی حیوانات وحشی و اهلی بود که از کشورهای مجاور اتحاد شوروی وارد می شدند. آن زمان در این موسسه، عوامل بیماری‌ها مورد مطالعه قرار می‌گرفت و در باره ابزارها و داروهای پیشگیرانه مطالعه و بررسی می شد.

این مؤسسه تحقیقاتی پس از سقوط اتحاد شوروی، به زیر مجموعه وزارت کشاورزی قزاقستان در آمد و سپس به وزارت علوم و آموزش عالی این جمهوری واگذار گردید. طی حدود ده سال همه چیز دستخوش تغییر شد، کار مؤسسه متوقف گردید و کارمندان آن اجبارا آنجا را ترک کردند. در سال 2006، این مؤسسه به مرکز تحقیقاتی مسائل ایمنی بیولوژیکی تغییر نام یافت و در وبسایت آن نوشته شد:«با استقلال یافتن جمهوری قزاقستان، مؤسسه تحقیقات کشاورزی یکی از اولین مؤسسات این کشور است که همکاری خود را با بزرگ‌ ترین مراکز علمی- تحقیقاتی آمریکا و اروپا آغاز کرد».

بطور مشخص، قرار بر این بود که این مؤسسه با حمایت «آژانس کاهش تهدیدات دفاعی وزارت دفاع ایالات متحده»، آزمایشگاهی ایجاد گردد تا کار و تحقیق، در باره پاتوژن های عفونی بسیار خطرناک را آغاز کند. اگر تا به حال این مؤسسه در زمینه ویروس شناسی گیاهان و حیوانات تحقیقات تخصصی انجام می داد، از این به بعد در زمینه ویروس شناسی انسانی نیز فعالیت خواهد کرد. به گفته منابع آگاه، این مؤسسه با تعدادی از شرکای خارجی، از جمله «بنیاد تحقیقات و توسعه عمران آمریکا» که یک سازمان قراردادی با پنتاگون است همکاری می کند. به عنوان مثال، مؤسسه مطالعاتی مشترک قزاقستانی- آمریکایی در سال 2017 تحقیقات در مورد شیوع ویروس کرونای خفاش را انجام داد.

چه تغییراتی در شرایط فعلی از این مؤسسه انتظار می رود؟ قبلاً این آزمایشگاه بیولوژیکی از سطح ایمنی BSL-3 برخوردار بود در صورتی که تأسیسات جدید ایمنی آن BSL-4 خواهد بود (مجموعه‌ ای از احتیاط‌ ها و مراقبت‌های لازم برای کنترل.م). بدین معنا که توانایی پاتوژن ها بسیار مسری (عفونی ترین) است و منجر به بیماری‌های کشنده می‌شود و هیچ نوع واکسن و درمانی برای آن‌ها وجود ندارد. در این ارتباط دولت اعلام کرد «این آزمایشگاه پایه و اساس سیستم ایمنی بیولوژیکی کشور را با هدف حفاظت از مردم و محیط زیست در برابر اثرات عوامل اپیدمیولوژیک و از تهدیدات بیولوژیکی مرگبار مصون خواهد کرد»!

در هر حال با خواندن ذکر، بیخ گوش شهروندان و یا با نیرنگ و فریب، دغدغه و نگرانی مردم رفع نخواهد شد، زیرا زمینه‌هایی عینی برای بی اعتمادی شهروندان وجود دارد. خصوصا اینکه همکاری مقامات جمهوری، با پنتاگون به آزمایشگاه «گواردیسکی» محدود نمی شود. سال‌ها قبل، با تأمین بودجه وزارت دفاع ایالات متحده آزمایشگاه اصلی مرکزی سطح BSL-3 با مخزن پاتولوژِن های عفونی در«آلماتا» به بهانه تحقیقات ملی برای عفونت های بسیار خطرناک افتتاح گردید. همزمان، دفتر منطقه ای مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، توسط آژانس فدرال وزارت بهداشت ایالات متحده، در پایتخت قزاقستان افتتاح شد و «دانیل سینگر» سرهنگ دوم ارتش آمریکا، ریاست خدمات پزشگی آنجا را عهده دار شد.

ارتباط نزدیک این دفتر، با آزمایشگاه«آلماتا» و سایر مکان های مشابه در قزاقستان، هرگز پنهان نبوده است. بدنبال ابراز نگرانی دیپلمات های جمهوری خلق چین و فدراسیون روسیه در ماه ژوئن سال 2020، «قاسم ژومارت توکایف»، رئیس جمهور این کشور اطمینان داد که ویروس شناسان آمریکایی «مرجع مرکزی» در این آزمایشگاه نقشی ندارند و آنجا را ترک کرده اند. اثبات دروغ آشکار و ادعای تو خالی رئیس جمهور، چندان به درازا نکشید زیرا «سینگر» پس از مدتی اعلام کرد، همکاری بین دو کشور در زمینه ویروس شناسی، مدت‌ها قبل از همه گیری کووید- 19، شروع شد و همچنان ادامه خواهد داشت. علاوه بر این، برنامه بودجه پنتاگون، برای سال‌های 2021 و 2022 جهت ادامه کار با آزمایشگاه« آلماتا» قبلاً تعین گردیده بود.

در ارتباط با تأسیسات جدید در«گواردیسکی» اسناد رسمی در مورد بودجه خارجی آن وجود ندارد، در حالی که همزمان با اعلام ساخت و ساز این موسسه، از قسط بندی انتقال مبلغ 2.4 میلیون دلاری پرداختی، توسط آژانس بین‌المللی ایالات متحده ( USAID) جهت تقویت سیستم آزمایشگاهی برای مبارزه با کویوید- 19 خبر داده شد.

در هر صورت دلایلی وجود دارد که نشان می‌دهد، ماهیت صرفاً صلح آمیز بودن کار تحقیق این آزمایشگاه مورد تردید است. ایالات متحده، پس از تصویب کنوانسیون منع تولید سلاح های بیولوژیکی، از پذیرش پروتکلی که شرایط کنترل متقابل را ارائه می‌ کرد سر باز زد. بنابر این نظارت بر اجرای تعهدات از طرف واشنگتن امکان‌ پذیر نخواهد بود. بر همین اساس گروهی از دانشمندان غربی در سال 2018 ، در مقاله‌ مجله علمی Science نوشته و منتشر کردند که پنتاگون، به ساخت سلاح های بیولوژیکی همچنان ادامه می دهد.

در پرتو این واقعیت‌ها است که توجه فزاینده ایالات متحده را، به جمهوری های پسا اتحاد شوروی  می‌توان درک کرد. آمریکا علاوه بر قزاقستان، در ازبکستان (اندیجان و فرغانه)، گرجستان، آذربایجان، اکراین و مولداوی نیز آزمایشگاه‌های بیولوژیکی ایجاد کرده است. در هر کدام از این آزمایشگاه‌ها، زنجیره ای طولانی و بهم پیوسته ای از شیوع مشکوک عفونت های مختلف، مشاهده می شود. از آن جمله تب کنگو، با خونریزی شدید، در گرجستان و قزاقستان، بروسلوز، در ازبکستان، آنفولانزای خوکی در اکراین و … اگر سر ریسمانی را از آزمایشگاه‌های بیولوژیکی در جمهوری های سابق اتحاد شوروی گرفته و کشیده شود، سر انجام اتصال آن را به مؤسسه تحقیقاتی ارتش ایالات متحده آمریکا در«فورت دیتریک»، خواهید یافت. جایی که بر اساس تعدادی از نسخه ها، کووید-19، که موج ویرانگر آن نمایان می باشد آز این آزمایشگاه‌ها به بیرون درز پیدا کرده است. حال دیر یا زود، هر کشوری (چین) که مخالف هژمونی سرمایه در جهان باشد گناهکار و قربانی آزمایش های مخفی می شود.

بر اساس پرنسیب های ترقی خواهانه و هومانیستی، کمونیست های جهان سعی دارند توجه همگان را به این خطر مهیب ضد انسانی جلب کنند. سال گذشته برخی از احزاب کمونیستی جهان، ائتلافی را برای ممنوعیت تولید سلاح های بیولوژیکی تشکیل دادند. در اوایل ماه نوامبر، کنفرانس بین‌المللی آنلاین مبنی بر«تهدید فزاینده تولید، تکثیر و استفاده از سلاح های بیولوژیکی و ضرورت ایجاد یک جنبش جهانی در حمایت از ممنوعیت آن و حذف آزمایشگاه ها» برگزار شد. در چار چوب این ائتلاف، نمایندگان 18 سازمان کمونیستی و سوسیالیستی از یونان، ترکیه، گرجستان، قرقیزستان، قزاقستان و تعداد دیگری از کشورها شرکت کردند. در این کنفرانس آزمایشگاه‌های بیولوژیکی آمریکا، صراحتاً «کارخانه های مرگ» نام گرفتند زیرا آن‌ها سلاح های کشنده تولید می کنند. شرکت کنندگان در کنفرانس، با انتشار بیانیه ای خواستار توقف هر چه سریع‌ تر همه برنامه‌های توسعه و گسترش، تولید و استفاده از سلاح های بیولوژیکی و بهره گیری از منابع مادی جهانی، برای مبارزه با بیماری همه گیر شدند. همینطور در این اطلاعیه، بر ضرورت گسترش جنبش جهانی علیه آزمایش‌های ضد بشری با هر نامی و در هر کشوری تأکید شده است.

 
 https://gazeta-pravda.ru/issue/128-31188-2324-noyabrya-2021-

 

goda/khramy-nauki-ili-fabriki-smerti/

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetude

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 812  - 10 آذر 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت