راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

مردم شیلی

چپ را انتخابات

خواهند کرد

یا راستگرایان را؟

اومانیته - ترجمه جعفر پویا

 

  

دو سال پس از خیزش مردمی سال 2019، انتخابات ریاست جمهوری، قانونگذاری، مجلس سنا و منطقه ای در شیلی برگزار شد. انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم کشیده شد که قرار است نماینده متمایل به چپ و نماینده متمایل به راست از دو حزب شیلی در برابر هم قرار گیرند.

روزنامه اومانیته با دانیل جادو، شهردار کمونیست "رکولتا" یکی از شهرداری‌های سانتیاگو گفتگو کرده که در ادامه میخوانید:

اومانیته: فضای سیاسی  انتخاباتی ریاست جمهوری و مجلس چگونه بود؟

دانیل جادو: جناح راست در هنر ایجاد ترس و ایجاد فضای تنش و تهدید به منظور خنثی کردن دگرگونی‌ها و تحولات در جامعه  بی نظیر است . این تنها شیوه ای است که آنها آنرا  درک می کنند  و به آن عمل می کنند . چیزی که آنها نمی‌خواستند بفهمند این است که همه‌گیری بیماری کوید قیام مردمی اکتبر 2019 را به حالت تعلیق درآورد، اما قیام مردمی هنوز به پایان نرسیده است.

وقتی دقیق‌تر نگاه کنیم، می بینیم این شورش دو بعُد داشت: یکی سیاسی، دیگری اجتماعی و اقتصادی. موضوع سیاسی با بحث قانون اساسی راهی برای خروج پیدا کرده است، که عموم مردم را که از قبل بسیار سیاسی شده بودند بسیج کرد. کسانی که نگران وضعیت نامطمئن زندگی خود هستند هیچ واکنشی برای بهبود آن از طرف دولت ندیده اند .به عنوان مثال حقوق بازنشستگان باید دوباره  افزایش یابد. کوچکترین گامی برای بهبود و تضمین درحق آموزش برداشته نشده است. مردم در زمینه هزینه های بهداشت و سلامتی هنوزمجبور به خرید "بلیت بخت ازمایی" و  یا ساندویچ فروشی در خیابان هستند تا بخشی از هزینه درمان گران قیمت پزشکی خود را بپردازند. خدمات عمومی محلی بیش از هر زمان دیگری تخریب شده است. خشم و تنفر مردم از مقامات درحال گسترش است.

 اگر پاسخ‌ به خواسته های اجتماعی از طریق انتخابات داده نشود، احتمالاً مردم بار دیگر به خیابان ها خواهند آمد.

اومانیته: شما نامزد انتخابات مقدماتی ائتلاف چپ بودید. رابطه شما با حزب کمونیست شیلی چگونه است ؟

دانیل جادو: حزب کمونیست به طور کامل در مبارزات انتخاباتی روی" گابریل بوریچ" و ائتلاف سرمایه گذاری کرده است. ائتلافی که هشت حزب سیاسی را گرد هم آورده است. من به مناطق زیادی، برای حمایت از نامزد ریاست جمهوری، و همچنین برای  نامزدهای ما در انتخابات مجلس و سنا رفتم. همچنین لازم بود که 700 هزار رای دهنده ای که در مرحله مقدماتی انتخابات  رای خود را به من دادند را قانع کنم. کناره گیری من به نفع متحدان ما یک اتحاد استراتژیک برای ما است.

 هدف ما  روی کار امدن یک دولت مترقی در  شیلی است که تحولات مورد نیاز کشور را آغاز کند. ما امیدواریم این اتفاق در دور دوم انتخابات بیفتد.

اومانیته: موقعیتی را که نامزد راست افراطی "خوزه آنتونیو کاست"، علیرغم وفاداریش به دیکتاتور "پینوشه"، در فضای سیاسی کشور پیدا کرد را چگونه ارزیابی می کنید؟

دنیل جادو: با مشکلاتی که "سباستین سیشل"، نامزد جناح راست با ان روبروست، نخبگان اقتصادی هیچ امکان دیگری برای حفظ امتیازات خود نمی بینند. آنها پس از اینکه از طریق نظرسنجی ها و رسانه های خود کمک کردند تا به طور مصنوعی نامزد خود را متورم کنند و موفق نشدند، پشت کاست جمع شدند.  آنها اکنون برای دور دوم انتخابات به امید پیروزی کاست شعار میدهند که نرخ رشد اقتصادی کشور را به 5 درصد در پنج سال آینده میرسانند، در حالی که در خوش بینانه ترین پیش بینی ها حتی بیش از 2 درصد هم بعید است.

 اگر نماینده چپ در دور دوم انتخابات پیروز شود و دولت آینده را بدست بگیرد باید در قدم اول بتواند سیستم کنونی بازنشستگی را با یک سیستم مترقی و مورد خواست بازنشستگان جایگزین کند و با تصمیمات قاطع حمایت های اجتماعی را جلب کند.

نماینده جناح راست "کاست" می خواهد سیاست های دولت کنونی را ادامه بدهد. از جمله کاهش مالیات ثروتمندان را.

راست افراطی در صورت شکست در انتخابات به سادگی می توانند ثروت خود را به خارج از کشور برای فرار از مالیات ببرند. آنها  شیلی را دوست ندارند بلکه پول را دوست دارند!

https://www.humanite.fr/chili-daniel-jadue-la-revolte-sociale-de-2019-est-loin-detre-finie-728133

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 812  - 10 آذر 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت