راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

بحران لبنان

دولت جدید را

به کام خود می کشد؟

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

 

   

دولت جدید لبنان از پارلمان این کشور رای اعتماد گرفت و کار خود را در کشوری که غرق بحران است آغاز کرد.

مردم لبنان وضعیتی تلخ را می گذرانند. حتی هنگام رای گیری در پارلمان این کشور برای دولت جدید نیز برق کشور قطع شد و این رای گیری با یکساعت تاخیر انجام شد.

لبنان از زمان استعفای کابینه "حسن دیاب" در پی انفجار ویرانگر بندر بیروت در 4 اوت 2020 ، که بیش از 200 کشته برجای گذاشت و کل محله های پایتخت را ویران کرد، عملا فاقد دولت بود. و اکنون، پس از 13 ماه، سرانجام دولتی به ریاست یک سرمایه دار بزرگ لبنانی بنام "میکاتی" تشکیل شده است.

پول ملی سقوط کرده، تورم و گرانی ناشی از آن کمر مردم را شکسته و اخراج گسترده کارگران و کارکنان باعث شده تا 78 درصد از مردم لبنان در حال حاضر زیر خط فقر زندگی کنند.

رصدخانه بحران در دانشگاه آمریکایی بیروت اعلام کرده که هزینه غذا در دو سال گذشته 700 درصد افزایش یافته است. قطع برق در ماه های اخیر در این کشور به شدت افزایش یافته و زندگی مردم و چندین بخش حیاتی را فلج کرده است. در برخی مناطق قطعی برق به بیش از 22 ساعت در روز می رسد و تمام واحدهای تولیدی فلج شده اند. صف های بی پایان در مقابل پمپ بنزین ها، علیرغم رسیدن نفت ایران به لبنان همچنان ادامه دارد. اکثریت مردم، بویژه جوانان، طبقه سیاسی لبنان  را فاسد و ناتوان می دانند و آنها را منشاء فروپاشی کشور معرفی می کنند.

در جریان تظاهرات پاییز سال 2019، طایفه گرایی "گروه بندی"، اساس رژیم لبنان، مورد انتقاد گسترده قرار گرفت. اما، علیرغم این اراده عمومی، همین "گروه ها"ی سیاسی مانع اصلی تحولات در لبنان می باشند. از دیدگاه کاملاً سیاسی، همین "گروه ها" ممکن است در صورت گسترش بیشتر بحران با هم رویاروی قرار گیرند. تاکنون، آنها در اوج اختلافات با یکدیگر مصالحه کرده و کنار آمده اند.

"کریم المفتی"، دانشمند علوم سیاسی معتقد است: سئوالات متعددی در مورد ظرفیت دولت جدید برای اصلاحات لازم وجود دارد، بویژه اصلاحاتی که باعث تضعیف الیگارشی ها می شود. بعید است که این دولت شجاعت سیاسی لازم را برای چنین اصلاحاتی داشته باشد. فعلا نخست وزیر لبنان از ساده ترین راه حل ها استفاده می کند، یعنی اتکاء به اروپایی ها، بویژه فرانسه، برای گرفتن وام از صندوق بین المللی پول. این درحالی است که صندوق بین المللی پول همیشه از بخش خصوصی حمایت کرده است. باید دید تا انتخابات پارلمانی که احتمالا  در ماه مه 2022 برگزار می شود، دولت جدید حریف بحران کشور خواهد شد!

.https://www.humanite.fr/au-liban-les-partis-communautaires-ne-desarment-pas-723173

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 805  - 21 مهر 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت