راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

جدال امریکا با چین

بر سر آینده تایوان

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

  

رقابت اقتصادی ـ نظامی پکن و واشنگتن به اطراف تایوان رسیده است. شی جین پینگ رئیس جمهور چین می گوید "بهترین سال" زندگی خود را در استان "فوجیان" گذرانده است. فوجیان قلمرو شرقی چین است که به تایوان نزدیک تر از پکن است!

شی جین پینگ از سال 1985 تا 2002 ، معاون دبیر کمیته استانی حزب کمونیست چین و فرماندار"فوجیان " بوده است. در این دوره، او بر تسهیل فعالیت های تجارت و ادغام اقتصادی بین دو طرف تنگه "تایون ـ فوجیان"، که حدود 135 کیلومتر از هم فاصله داشتند تمرکز کرد. شاید تصور خاص و اشتباهی ازمردم "تایوان" در جهان وجود داشته باشد. 80 درصد تایوانی ها اهل "فوجیان "هستند و بنابراین تبار چینی دارند.

شی جین در ماه مارس، به استان "فوجیان" بازگشت تا از مقامات بخواهد که مبادلات تجاری خود را با جزیره تایوان افزایش داده و "روابط متقابل" بین جزیره و سرزمین چین را گسترش بدهند. یک اقدام متعادل کننده، در حالی که ارتش چین همزمان عملیات خود را در منطقه  تشدید می کرد.

 600هواپیما از ابتدای سال جاری به منطقه برای شناسایی پدافند هوایی تایوان اعزام شده اند، در حالی که در سال گذشته تعداد آنها فقط 380 فروند بود. همچنین در ماه مارس فرمانده نیروهای آمریکایی در منطقه هند و اقیانوسیه "فیلیپ دیویدسون" سناتورهای امریکا  را با این توضیح که "در این دهه" ممکن است در منطقه چالش ها و "درگیری ها" بوجود آید تعریف کرد. دو ماه بعد، فشار نظامی از طریق رزمایش نیروهای نظامی امریکا و متحدانش که نیروهای نظامی فرانسه برای اولین بار در آن حضور داشتند افزایش یافت.

واشنگتن در ماه های اخیر آموزش نیروهای تایوان را برعهده گرفته است. در 11 اکتبر، ارتش آزادیبخش خلق چین  رزمایش فرود نظامی خود در سواحل فوجیان را به نمایش گذاشت   .

در مقاله ای در مجله آنلاین "پلای دیلی" ارتش چین هشدار داده شد: "اگر نیروهای جدایی طلب (حامی) استقلال تایوان قصد جدایی تایوان از چین را داشته باشند، ارتش آزادیبخش خلق چین آن را قاطعانه خرد خواهد کرد. این هشدار دولت چین  دو روز پس از آن اعلام شد  که "تسای اینگ ون"، رئیس جمهور طرفدار استقلال تایوان، "اتحاد مجدد مسالمت آمیز" که شی جین پینگ در مراسم بزرگداشت 110 سالگی انقلاب 1911 از آن صحبت کرده بود را رد کرد.

چند افسر بازنشسته ارتش چین اکنون به طور علنی استدلال می کنند که ادامه تعویق اتحاد تایوان، کنترل ان را دشوارتر می کند. همین شتاب از طرف آمریکا، جایی که نمایندگان پارلمان خواستار رفع ابهام استراتژیک در قبال تایوان هستند دیده می شود.

از سال 1979، قانون "روابط تجاری ـ اقتصادی ـ نظامی امریکا با تایوان" بویژه  برای تامین تسلیحات نظامی امکاناتی را برای ایالات متحده فراهم کرده است که در برابر استفاده از زور یا سایر اقدامات که امنیت یا سیستم اقتصادی و اجتماعی تایوان  را به خطر می اندازد مقاومت کنند.

 یک فرمول نسبتاً مبهم که به ایالات متحده اجاره میدهد هر زمانی که احساس کند جزیره تایوان در خطر است  مداخله نظامی خود را در منطقه اغاز کند .

رئیس جمهور بایدن تأیید می کند که تایوان باید نقش کلیدی را بر عهده بگیرد. این سخن به معنای "اتحاد دموکراسی ها" است که به عنوان ابزاری جدید برای مهار چین معرفی شده است.

 پس از الحاق جزایرهنگ کنگ و ماکائو به چین، جزیره تایوان اخرین تحقیر خارجی به پکن است. جزیره ای که قانونا متعلق به چین است .

ابتدا جزیره تایوان تحت استعمار ژاپن و سپس تحت کنترل ارتش دولت "کومینتانگ "بود که در سال 1949 پس از جنگ داخلی  با نیروهای  کمونیست چین، عقب نشینی کرد. تایوان قرار شد به یک منطقه اداری ویژه با "درجه بالایی از خودمختار" تبدیل شود . با این حال، زمان تغییر کرده است و مانند گذشته در دوره توسعه روابط دوجانبه بین پکن و تایوان به ریاست "ماگ پینگ جئو"ـ کومینتانگ بین سالهای 2006 ـ 2012ـ حتی برای توسعه بازار مشترک که در گذشته فراهم شده بود دیگر مناسب نیست. روابط تجاری موضوع  اولین تماس مقامات سطح بالای واشنگتن و "تایپه" در ماه ژوئن بود که بر ضرورت اقتصاد به عنوان یکی از اجزای اساسی رقابت استراتژیک چین و آمریکا تأکید می کند  .در پایان ماه سپتامبر، تایوان همچنین اعلام کرد که خواهان پیوستن به توافقنامه مشارکت فراگیر اقیانوس آرام است که شامل کانادا، استرالیا، برونئی، شیلی، ژاپن، مالزی، مکزیک، نیوزلند، پرو، سنگاپور و ویتنام می شود. اگر ابتدا چین به این معاهده ملحق شود، آنوقت خواست تایوان برای پیوستن به آن زیر علامت سئوال می رود.

https://www.humanite.fr/asie-pekin-et-washington-fourbissent-leurs-armes-autour-de-taiwan-723720

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 806  - 28 مهر 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت