راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

رویاروئی نظامی

داعش و طالبان قطعی است؟

انستیتوی استراتژی‌های بین‌المللی

ترجمه- کیوان خسروی

  

مقاله ای از «دیمیتری مدودوف» نایب رئیس شورای امنیت فدراسیون روسیه که در روزنامه آنلاین « Gazeta.ru» بمناسبت سالگرد 11 سپتامبر در نیویورک منتشر شد، بسیاری از کارشناسان را در شوک سیاسی قرار داد. زیرا نویسنده با استناد به اطلاعات سرویس های ویژه می گوید:«در افغانستان از جمله در استان های هم مرز با کشورهای آسیای میانه، ده‌ها هزار جنگجوی داعش وجود دارند.»

این اولین بار است که این داده‌ها پس از خروج نیروهای آمریکایی و متحدانش از افغانستان بصورت عمومی منتشر می‌شود. اطلاعاتی که نیاز به تجزیه و تحلیل جدی دارند. تا همین اواخر حکومت افغانستان و نیروهای بین المللی به رهبری آمریکا در افغانستان هیچ اهمیت جدی برای فعالیت های داعش قایل نبودند، اگر چه در پائیز سال 2015 سازمان ملل متحد گزارش داد که نظامیان داعش در 25 ولایت از 34 ولایت افغانستان حضور دارند. در این گزارش اشاره شد که «شمار گروه‌ها و افرادی که آشکارا وفاداری و تمایل خود را به داعش اعلام می کنند، در تعدادی از استانهای افغانستان» بویژه در قلمرو شرقی ولایت «ننگرهار» و ولایت «جوزجان» در حال افزایش بودند. در نوامبر سال 2019 «محمد اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان اعلام کرد که بساط داعش را در افغانستان برچیده است. نمایندگان نظامی و اطلاعاتی آمریکا اظهارات مشابهی کردند و خاطر نشان ساختند که شمار شبه نظامیان «داعش خراسان» در افغانستان روی هم رفته از 2 تا 5 هزار بیشتر نیستند و تنها بطور بالقوه میتوان ازاحتمال افزایش نفوذ داعش در این کشور صحبت کرد. حتی پس از حمله تروریستی «داعش خراسان» در فرودگاه کابل که منجر به کشته شدن 13 آمریکایی شد، مشکل می توان درباره حضور داعش در افغانستان بعنوان نیرویی صحبت کرد که قادر است نه تنها با آمریکایی‌ها بلکه با طالبانی که در کابل به قدرت رسیدند، بجنگد. حالا، ناگهان کارشناسان و نظامیان آمریکایی در این مورد صحبت کردند که «داعش خراسان» به چنان نیرویی دست یافته است که می تواند در برابر طالبان در مبارزه برای قدرت در کابل ایستادگی کند و تلاشهای آن برای تحکیم قدرت و ایجاد یک دولت ملی را بطور جدی بغرنج تر می کند. در اینجا همه چیز براساس نوعی دسیسه ساخته شده است. بنحویکه «مایکل پرگنت» افسر اطلاعاتی سابق آمریکا که اکنون بعنوان تحلیلگر در تشکیلات موسسه تحقیقاتی «هادسون» کار می کند، ادعا می کند که بعید است «داعش خراسان» قادر باشد یک عمل تروریستی در کابل را سازماندهی کند و به احتمال زیاد باید درباره فعالیت های رهبران شبکه «حقانی»- متحد بزرگ طالبان،  صحبت کرد. «پرگنت» می نویسد:«اگر جنگجویان «داعش خراسان» پشت این انفجار بودند، این بدان معناست که آنها بنحوی موفق به نفوذ در سیستم «حقانی» شده اند و کنترل کابل را بر عهده دارند و دارای سیستم اطلاعاتی است. یا برعکس.

کارشناسان دیگری ادعا می کنند که  بخشی از طالبان بسوی«داعش خراسان» رفتند و به صفوف این گروه پیوستند. به نوبه خود سازمان اطلاعات ترکیه ضمن نشان دادن افزایش علاقه به اوضاع افغانستان اطلاعاتی را فاش کرد که بر اساس آن، آمریکا اعضای داعش را از سوریه و عراق به افغانستان منتقل کرده است، تا در مرحله مورد نظر مهار بخش معینی از فعالیتهای طالبان را سازماندهی کند و سپس در افغانستان جبهه جدید رویارویی داخلی را در خط طالبان- داعش تعیین کند. نشریه قطری «الجزیره» فراتر رفته و مدعی شد که «شاخه داعش افغانستان، معروف به "ولایت خراسان" محصول مشترک سازمان سیا آمریکا و سازمان اطلاعات افغانستان است». این شاخه بطور همزمان علیه طالبان و تمایل بخشی از طالبان برای رفتن بسوی مصالحه با آمریکا و غرب سوق داده شده است. اگر واقعا چنین باشد، پشت آخرین رویدادهای افغانستان می تواند محاسبات بسیار عمیق‌تری به دلیل روابط تنگ و در هم پیچیده بازیگران خارجی و داخلی وجود داشته باشد. تحلیلگران معتقدند که افغانستان تنها در یک مورد می تواند به مرکز جدید تروریسم تبدیل شود و آنهم درصورتی است که قدرت های منطقه‌ای و بین المللی داعش را با افراد، تسلیحات و پول  حمایت کنند تا در آینده از این سازمان برای بی ثبات سازی افغانستان، تضعیف حکومت طالبان و تسویه حساب های خود در خاک افغانستان استفاده کنند. این مسئله در چهار دهه گذشته نیز رخ داد. هنوز اطمینان به صحت اطلاعات موجود و مندرج در گزارشات و پیش بینی‌های گوناگون در مورد افغانستان دشوار است. تا اینجا فقط روشن است که روابط و درگیری‌ها در محور طالبان – داعش یکی از مشکلات آینده افغانستان خواهد بود.

 

https://russtrat.ru/comments/24-sentyabrya-2021-0010-6253

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 806  - 28 مهر 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت