راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

کودتا در سودان

کشوری در کنار

دریای سرخ و رود نیل

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

  

ارتش سودان در یک اقدام کودتائی قدرت را در این کشور بدست گرفت. نخست وزیر"عبدالله حمدوک" بازداشت و وضعیت فوق العاده اعلام شد. رسانه های غربی فیلم هائی را به نمایش می گذارند که نشان از به خیابان آمدن معترضان به کودتاست. از ماهیت کودتا هنوز اطلاعی در دست نیست اما شتاب رسانه های غربی در محکوم کردن کودتا و حمایت از دولتی که سرنگون شده نشان میدهد که ظاهرا این کودتا با منافع غرب منافات دارد.

پست فیسبوکی "انجمن حرفه ای سودانی" که اصلی ترین گروه سیاسی که خود را حامی دموکراسی این کشور معرفی می کند، پیش از کودتا هشدار داده بود که ارتش در حال آماده شدن برای به دست گرفتن قدرت است. همین گروه از شهروندان خواسته بود به خیابان ها بیایند.

این سازمان که متشکل از پزشکان، مهندسان و وکلاست اعلام کرد: «انقلاب ما علیه عمر البشیر انقلاب مردمی بود. قدرت و ثروت متعلق به مردم است.»

تنها دو ساعت پس از این هشدار، سربازان به خانه های شخصیت های اصلی غیرنظامی شورای حاکمیت هجوم بردند. بالاترین مقامات دولت انتقالی پس از سقوط رژیم عمرالبشیر بدون هیج  مشکلی بازداشت شدند.

نخست وزیر "عبدالله حمدوک" ابتدا با همسرش در خانه اش نگهداری شد، کودتاچیان امیدوار بودند که او را وادار به امضای اعلامیه وفاداری به کودتا کنند، اما رئیس دولت نپذیرفت. سپس او را به مقصد نامعلومی بردند.

سربازان همچنین ساختمان تلویزیون ملی را تصرف کردند. یک اقدام کلاسیک در این نوع شرایط.

ساعاتی بعد، ژنرال "عبدالفتاح البرهانه" که تا آن زمان در راس شورای حاکمیت بود، در تلویزیون ظاهر شد. وی با تکرار این نکته که پس از سی سال دیکتاتوری توسط عمر البشیر که در سال 2019 برکنار شد، همچنان خواهان «گذار به یک کشور مدنی و انتخابات آزاد در سال 2023» است. با این وجود همه رهبران را از وظایفشان برکنار کرد. دولت منحل اعلام شد، همراه با شورای حاکمیت، بخشداران و وزرا برکنار شدند و وضعیت فوق العاده در سراسر کشور اعلام شد.

 اندکی قبل از اینکه همه ارتباطات - اینترنت و تلفن به طور یکسان - قطع شود، حزب کمونیست سودان "پ .س. اس" از همه نیروها مترقی و همه کسانی که از اقتدار مدنی حمایت می کنند خواست تا با اعتصاب سیاسی، نافرمانی مدنی را ادامه دهند تا  کودتا با  شکست روبرو شود .

به نوبه خود، دفتر نخست وزیر از مردم سودان خواست تا با تمام ابزارهای ممکن بطورصلح آمیزعلیه کودتاچیان اعتراض کنند.

 مقابله مردم علیه کودتاچیان در خیابان‌های خارطوم، پایتخت و"عمران"، دومین شهر بزرگ کشور، و همچنین در ایالت‌های "الجزیره و کردفان شمالی" آغاز شد. معدود تصاویر مخابره شده نشان می دهد که ساکنان خیابان ها را با سنگ مسدود کرده اند و معترضان روبه روی سربازان قرار  گرفته اند. سربازانی که از تیراندازی بطرف مردم دریغ نمی کنند.

اتحادیه معلمان دانشگاه خارطوم حکم نافرمانی مدنی را صادر کرد و پزشکان به نوبه خود به جز موارد اورژانسی در اعتصاب هستند و  بیمارستان های نظامی را ترک کردند .

این بدان معناست که  ارتش به آسانی نمی تواند موفق شود، سودانی ها تجربه کافی دارند و با  نیرو و اراده خود  دیکتاتور البشیر را از قدرت برکنار کردند.

وضعیت، قابل پیش بینی نیست و تنش ها و درگیریها رو به افزایش است. پیش از این نیز یک کودتا دیگر در سپتامبر گذشته شکست خورد.

روز دوشنبه، "جفری فلتمن"، فرستاده ویژه ایالات متحده برای شاخ آفریقا تاکید کرد که واشنگتن "عمیقاً از گزارش‌ها درباره تسلط نظامیان بر دولت انتقالی نگران است."

این کودتا در زمانی رخ می دهد که بازیگران اصلی غیرنظامی در انقلاب بویژه در مواجهه با عملکرد ضعیف اقتصادی دچار دودستگی شده بودند. چندین هفته بود که تجمعاتی در حمایت از ارتش سازماندهی شده بود و تظاهرات متقابل، تجمعاتی شکل گرفته بود که خواستار تسریع روند انتقال و سازماندهی انتخابات بود.

ژنرال "البرهانه" قرار بود اداره امورکشور را به نخست وزیر واگذار کند. این به این معناست که  پس از دهه ها کنترل کامل کشور به غیرنظامیان سودان سپرده خواهد شد.

این کودتا بلافاصله توسط اتحادیه اروپا و اتحادیه آفریقا، اتحادیه عرب و سازمان ملل متحد محکوم شد. درباره موقعیت ژئوپلیتیک سودان کافی است بدانیم، سودان کشوری است که  در کنار دریای سرخ و رودخانه نیل قرار دارد و  دارای روابط اقتصادی تجاری با عربستان سعودی و همچنین با مصر، ترکیه و چین است. ارتش با توجه به سابقه طولانی که در حکمرانی در سودان دارد می تواند به عنوان یک نیروی  ضروری  کشور را رهبری کند!

 

https://www.humanite.fr/au-soudan-le-coup-detat-des-soudards-725262

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 807  - 5 آبان 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت