راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

حوادث افغانستان

مقدمه چینی های

رئیس سیا را

در اسرائیل خنثی کرد

منبع: «نیزاویسیمایا گازتا»

ترجمه- کیوان خسروی

  

وقتی «ویلیام برنز» رئیس سازمان سیا وارد اسراییل شد هنوز خروج پر تلفات ارتش امریکا از افغانستان آغاز نشده بود آن زمان رسانه ها هدف از سفر وی را چنین گزارش دادند که او می خواهد به متحد خود اطمینان دهد و مطمئن شود که اسراییلی ها در مذاکرات با ایران دخالت نمی کنند.

از چشم انداز باز گشت آمریکا به «برجام» (توافق هسته ای) و در نتیجه کاهش تحریم های ضد ایرانی واشنگتن، مقامات اسراییلی آشکارا بیم و هراس دارند. سرویس مطبوعاتی نخست وزیر جدید اسراییل «نفتالی بنت» از برنامه سفر رئیس سازمان سیا گزارشی ارائه نداد. اما بر اساس گزارش رسانه ها، «برنز» قرار بود هم از سرزمین اسراییل و هم از فلسطین دیدن کند. به گزارش شبکه تلویزیونی «العربیه» در برنامه های رئیس سازمان سیا – مذاکره با برخی از مقامات عالی رتبه اسراییلی از جمله «بنت» و «دیوید بارنه» رئیس «موساد» وجود داشت. پرتال اسراییلی «ولال نیوز» گزارش داد که «برنز» قصد دارد در دیدار خود با این دو مقام اسراییلی عمدتا درباره ایران بحث و گفتگو کند. پرتال «آکسیوس» (وبگاه خبری آمریکایی. مترجم) به نقل از مقامات اسراییلی نوشت:«اسراییل امیدوار است  در مورد سیاست آمریکا در قبال دولت ایران و احتمال بازگشت واشنگتن به «توافق هسته ای سال 2015» بیشتر بشنود. نمایندگان دولت «جوزف بایدن» رئیس جمهور آمریکا بارها اعلام کردند که قصد آنها برای بهبود روابط با ایران جنبه ضد اسراییلی ندارد. رئیس جدید دولت برای اثبات اینکه سیاست آمریکا در خاورمیانه دچار تغییرات شدیدی نخواهد شد، تصمیمات رئیس جمهور پیشین خود« دونالد ترامپ»، مبنی بر انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم و به رسمیت شناختن حاکمیت اسراییل بر بلندی های «جولان» را مورد تجدید نظر قرار نداده است.

 اکنون روابط اسراییل و آمریکا تحت آزمایش جدیدی قرار گرفته است. در بحبوحه  آنچه در غرب «جنگ سایه» می نامند، مجموعه حوادثی از کشتی‌ها در خلیج فارس و آبهای مجاور در حال رخ دادن است. ایران دست داشتن در حمله 29 ژوییه در سواحل عمان بر نفتکش ژاپنی «مرسر استریت» که توسط یک شرکت اسراییلی اداره می شود را رد می کند. اما دولتهای اسراییل، بریتانیا (یکی از کشته شدگان عضو خدمه کشتی بریتانیا است) و بدنبال آنها آمریکا، ایرانی ها را به این حمله متهم کردند. در این میان واکنش اسراییل به این رویداد مبهم ترین واکنش بود. به نحوی که وزیر امور خارجه انگلیس « دومینیک راب» به این اظهار نظر اکتفا کرد که پاسخ کشور او به این حمله با متفقین هماهنگ خواهد شد. «بنت» برخوردش شدید تر بود. وی گفت: «ما انتظار داریم که جامعه بین المللی به رژیم ایران بفهماند که مرتکب یک اشتباه جدی شده است».

روزنامه کویتی «الجریده» با استناد به منابع خود مدعی شد که اسراییل لیستی از اهداف ایرانی برای پاسخ به حمله «مرسر استریت» را در اختیار دارد. گویا «موساد» آمادگی دارد هر لحظه به یکی از این اهداف در ایران حمله کند. اگر این اتفاق روی دهد، دور دیگری از مذاکرات در مورد بازگشت به «توافق هسته ای» مختل خواهد شد که باید در دولت  رئیس جمهور جدید ایران «ابراهیم رئیسی» و تصویب آن توسط پارلمان محلل، برگزار شود. یعنی اوایل ماه سپتامبر. علاوه بر این یک مشکل قدیمی دیگردر روابط ایران و اسراییل در روزهای اخیر خود را نشان داده است. هفته گذشته جنبش شیعی حامی ایران بنام «حزب الله» که جنوب لبنان را تحت کنترل دارد، با اسراییل شدیدترین و جدی ترین تبادل آتش را طی چند سال گذشته داشت. این سومین بمباران از زمان روی کار آمدن «بنت» است. «بنت» خود اظهار داشت که «دولت اسراییل دیگر اجازه نمی دهد که خاک کشورش را بمباران کنند». این بنظر تهدیدی برای آغاز عملیات نظامی در لبنان است. روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» گزارش می دهد که کاخ سفید از قصد «بنت» برای تشدید رویارویی با جنبش«حزب الله» بسیار ناراحت است، زیرا این امر همچنین می تواند مذاکرات با ایران را مختل کند. به نظر می رسد «برنز» برای آرام نگهداشتن فضای پر تنش میان اسرائیل و ایران تا پیش از رسیدن بنت به امریکا و دیدار با بایدن می خواست نقش کسی را داشته باشد که اسراییل را متقاعد می کند حداقل پاسخ به ایرانی‌ها و متحدان لبنانی آنها را به تاخیر بیندازد. «برنز» سابقه طولانی در سیاست خارجی آمریکا در خاور نزدیک دارد. وی سفیر آمریکا در اردن و بعدا دستیار وزیر امورخارجه در امور منطقه ای در دولت «جورج دبلیو بوش جوان» بود. در نتیجه «برنز» سعی کرد با اسراییلی ها نه بعنوان نماینده دولت دمکرات، بلکه مهمتر از آن بعنوان سیاستمدار حرفه ای که بخوبی با اوضاع خاور میانه آشنا است صحبت کند.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 800  - 10 شهریور 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت