راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 راه آهن روسیه

چین را به اروپا

وصل کرده است!

ریا نوستی- نعمت بوستانی

  

پروژه جدید روسیه و چین؛ جایگزینی راه آهن روسیه در مقابل حمل و نقل دریایی کالا از چین به اروپا است. با کنترل سریع جمهوری خلق چین بر بحران ویروس کرونا و افزایش قیمت حمل و نقل دریایی به دلیل کمبود کانتینر، مسیرهای جنگل ها و استپ های اوراسیا برای اروپایی ها مناسب تر شده است. ارسال محموله های ریلی از اواسط سال قبل افزایش چشمگیری داشته و نسبت به سال 2019 تقریبا دو برابر شده است. انسداد کانال سوئز توسط کشتی کانتینری Ever Given نیز توجه به خطوط راه آهن را افزایش داده است. به همین مناسبت راه آهن روسیه در حال تبدیل شدن به یک شریان حمل و نقل جدید می باشد که چین و اروپا را به نحو دیگری به هم متصل می کند.

خسارات ناشی از حادثه کشتی کانتینری در کانال سوئز نزدیک به یک میلیارد دلار برآورد شده است. در حالی که مدیریت کانال به دنبال مقصر می‌گردد تا ضررها جبران شود، تأمین کنندگان و خریداران کالا در این تفکرند که حمل و نقل دریایی چقدر قابل اعتماد است و آیا ارزش بررسی زنجیره های تأمین جایگزین را دارد؟

آخرین حادثه کانال سوئز (و حوادثی مشابه در خلیج فارس و دریای عمان که جمهوری اسلامی متهم به ایجاد آن با اهداف سیاسی است. مترجم) حمل و نقل کالا را از طریق یکی از شلوغ ترین آبراه های تجاری جهان به مدت یک هفته متوقف کرد و فرصت ذی قیمتی را در اختیار روسیه و چین گذاشت.

روسیه برای وابستگی کمتر به بازار اروپا و تجارت بیشتر با ژاپن، کره جنوبی و چین، راه آهن ترانس سیبری و بایکال آمور را گسترش می دهد. در عین حال به نفع روسیه است تا اروپایی ها نیز برای حمل و نقل کالاهای تجاری به راه آهن این کشور روی بیاورند.

بدنبال حادثه کانال سوئز، توجه شرکت های اتحادیه اروپا به تحویل کالا از آسیا و از طریق خاک روسیه بطور جدی افزایش یافته است. شرکت باربری دانمارکی مرسک، از اول ماه آوریل کالاها را از ژاپن با راه آهن ترانس سیبری برای بریتانیا ارسال کرد. این شرکت از سال 2019 تصمیم گرفته است تا کانتینرها را از بندر ساحلی شرقی روسیه، به سن پترزبورگ در امتداد این بزرگراه منتقل کند. مرسک، بر این نظر است: ترانزیت از آسیا به اروپا از طریق روسیه در حال تبدیل شدن به یک جایگزین جذاب برای حمل و نقل کالا است تا از طریق کانال سوئز.

برای اولین بار در همان ماه آوریل، شرکت فنلاندی باربری Nurminen Logistics محموله ای را از اروپا و از مسیر راه آهن روسیه به سمت آسیا ارسال کرد. از بندر Vuosaari در فنلاند، 40 کانتینر باید به بندر ساحلی شرقی برسند و از آنجا از طریق دریا به Yokohama، ژاپن تحویل داده شود.
جمهری خلق چین، چندین سال است که پروژه ای را برای جاده ابریشم جدید از طریق پل های زمینی اوراسیا - خطوط راه آهن- به اروپا، از طریق روسیه و دیگر کشورهای منطقه اوراسیا اجرایی می کند. اولین مسیر از «هاربین» به هامبورگ آلمان در سال 2015 راه اندازی شد. قطار از شمال چین طی 15 روز - دو برابر سریعتر از راه دریا از مسیر های روسیه و لهستان به آلمان می رسد.
اساساً، قطعات
و تجهیزات الکترونیکی از چین به اروپا توسط راه آهن ارسال می شود. به عنوان مثال، محصولات اپل که در کارخانه های چینی، همچنین لباس و کفش و دیگر وسایلی که آنجا مونتاژ می شوند را در بر می گیرند. جهت ارسال به سمت چین نیز عمدتا محصولات غذایی مانند گوشت گاو و دیگر گوشت های منجمد، آبجو، شراب...و ارسال می شود.

این ابتکار که برخی صاحب نظران در غرب آن را تلاشی برای توسعه اقتصادی و سیاسی چین در منطقه می دانند، در شرایط بحرانی مفید واقع شده است. از آغاز سال 2020، هنگامی که نوع جدیدی از ویروس کرونا در سراسر جهان در حال گسترش بود در چین، تولید در سه ماهه دوم سال بهبود یافت اما در سایر کشورها وضعیت اپیدمیولوژیکی بطور جدی تداوم پیدا کرد.

جمهوری خلق چین طی سال گذشته با پیشی گرفتن از ایالات متحده، بزرگترین شریک تجاری اتحادیه اروپا شد. واردات اتحادیه از چین نسبت به سال قبل 6 درصد افزایش یافت و به 454 میلیارد دلار رسیده است.  اگر سابق بر این سهم تجارت از طریق دریا رقم بیشتری را نشان می دهد، در سال 2020 ، راه آهن تقریبا بیش از نیمی از جا بجایی کالا را تشکیل می داد. به گزارش فایننشال تایمز، این رقم تقریباً هفت برابر بیشتر از سال 2016 است.

در مقاله این نشریه مبنی بر اینکه چین حمل و نقل کالا را از طریق زمین به اروپا افزایش می دهد، تأکید شد که متعاقباً در برخی از استان های جمهوری خلق چین نیز بخش حمل و نقل ریلی فعال تر شده است. با این حساب، در استان جنوب شرقی چین در فوریه سال 2020 ، در مجموع 50 واگن ماشین لباسشویی و سایر وسایل بارگیری شد و کالاها در فاصله دو هفته ای به مسکو رسیدند. حتی در شهرهای اصلی بندری مانند شانگهای و شنژن، صاحبان شرکت های حمل و نقل توجه می کنند که خریداران به طور فزاینده ای به حمل و نقل ریلی توجه دارند. ضمن اینکه تعرفه های حمل و نقل ریلی نیز کاهش پیدا کرده است
بنابراین، در ماه های ژانویه تا فوریه، طبق گفته
مدیران راه آهن روسیه، قیمت یک کانتینر 9000 دلار و در ماه مارس 7000 دلار بوده است. کارشناسان معتقدند که تعرفه های راه آهن همچنان کاهش می یابد.
با این وجود،
در شرایط همه گیری ویروس و همچنین حادثه کشتی کانتینری Ever Given ، نشان داد که تمایل روسیه و چین برای توسعه شبکه های راه آهن نه تنها برای خود این کشورها بلکه برای تولیدکنندگان ، تامین کنندگان و مصرف کنندگان در سراسر منطقه اوراسیا مفید است. شرایط جدید به این معناست که به زودی باید انتظار داشته باشیم تا تعداد بیشتری از شرکت های اروپایی، کریدور حمل و نقل اوراسیایی از چین و از طریق روسیه را مورد ملاحظه بیشتری قرار دهند!

https://ria.ru/20210612/perevozki-1736766869.html?in=t

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 801  - 17 شهریور 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت