راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

رقابت

چین و هند

در سریلانکا

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

 

در پی بحران اقتصادی و پولی در سریلانکا مقامات وضعیت اضطراری غذایی را اعلام کردند. این بحران فرصتی برای هند فراهم ساخته تا قدرت منطقه ای خود را تقویت کند.

در سریلانکا، مردم فقیر "پاچوندا "ـ طلسمی که مردم بومی وبه ویژه کودکان برگردن می آویزند تا انها را در مقابل "چشم بد" محافظت کند در اکثر فروشگاهها به فروش میرسد. طلسمی که خاص بودایی هاست و تصویری است از تیر و کمان، شمشیر، یک مثلث و یک خرچنگ در میان آنها. همه جا، از روستاها گرفته تا شهرهای بزرگ، صف های طولانی در مقابل بنگاه هائی که اشیاء فقیرانه مردم را دریافت کرده و به آنها پول قرض میدهند، مادران، کارگران  و روستائیان دیده می شود.

در 31 آگوست، در مواجهه با بحران شدید اقتصادی و پولی، سریلانکا وضعیت اضطراری کمبود غذایی اعلام شد. رئیس جمهور"گوتابایا راجاپاکسا" دستور داد برای مقابله با تورم، کمیابی محصولات و احتکار محصولات اصلی مانند برنج، شیر و شکر اقدامی فوری آغاز شود. یک افسر ارشد ارتش در حال حاضر مسئول تامین محصولات اصلی غدایی مردم شده است. محتکران دستگیر می شوند. به طور معمول، یک کیلو عدس  2.50 روپیه سریلانکا معادل (0.01 یورو) ارزش دارد، اما اکنون ارزش ان دو برابر شده است. قیمت پیاز، سیب زمینی و  کنسرو ماهی سرسام آور شده است.

دولت برای جلوگیری از هجوم مردم به فروشگاهها و شورش گرسنگان، کمبود محصولات غدائی را مخفی می کند و مانع افشاگری برخی روزنامه نگاران می شود. مخالفان دولت، مقامات دولتی را مسئول این بحران اقتصادی ـ پولی می دانند و انها را متهم میکنند که توجهی به اصلاح روش فروش غیر قانونی محصولات از طرف فروشندگان و احتکار محصولات غدائی توسط تجار بزرگ که جامعه را به قحطی مصنوعی تبدیل کرده اند ندارند .مخالفان همچنین به سرعت روند اقدامات استبدادی و سرکوبگرانه ای را که به بهانه مبارزه با تورم وضع شده محکوم می کنند .

فرمان "امنیت عمومی" به رئیس جمهور اختیارات گسترده ای برای حفظ نظم و امنیت و مهار شورش های احتمالی داده و شبح بازداشت های خودسرانه حاکم است. بدون تأیید قضائی، می توان هر محلی را مورد بازرسی قرار داد و املاک مردم را ضبط کرد. این فرمان حتی اجازه قانون را داده است.

"سماگی جانا بالاویگا"، رهبر جبهه مخالف میگوید: اعلام وضعیت فوق العاده از طرف رئیس جمهور بهانه ای است برای محدود کردن حقوق شهروندان .

اتحاد ملی اقلیت "تامیل" می ترسد که مقررات جدید بهانه ای شود برای تشدید خشونت علیه این اقلیت، که در واقعیت با وجود پایان جنگ داخلی در سال 2009 هرگز متوقف نشد.

  یکی از نمایندگان پارلمان می گوید: "فرمان امنیت عمومی" به دولت اختیار داده تا مقرراتی فراتر از ملاحظات بهداشتی یا تأمین غذا را اعمال کند.

رهبر حزب چپ گرای تامیل خواستار لغو این فرمان شده است. هند، همسایه قدرتمند سریلانکا، نگران نفوذ رو به گسترش چین در سریلانکاست. چین نقش مهمی در بازسازی سریلانکا پس از جنگ داخلی در این کشور دارد. چین مشغول گسترش زیرساخت های اصلی سریلانکا، از جمله بندر مهم "هامبانتوتا جنوبی" است که آن را در ازای بدهی سریلانکا به چین، به مدت 99 سال اجاره کرده است.

رئیس دولت هند که از سیاست "اول هند" حمایت می کند به رئیس دولت سریلانکا گفته است :

دهلی نو می تواند اعتبارات جدیدی را پس از پرداخت اولین وام  400 میلیون دلاری به سریلانکا که در سپتامبر 2020 اهدا شد تمدید کند. دولت سریلانکا این سخاوتمندی هند را تسلیم در برابر تسخیر دوباره سریلانکا توسط هند میداند!

 

. https://www.humanite.fr/sri-lanka-entre-urgence-alimentaire-et-mesures-autoritaires-719235

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 802  - 24 شهریور 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت