راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

دست های پنهان

انگلیس، همچنان

پشت همه رویدادهای

جهان قرار دارد!

انستیتوی استراتژی‌های

بین‌المللی سیاسی و اقتصادی.«روسترات»

ترجمه- کیوان خسروی

 

در بین روزنامه نگاران و کارشناسان ترکیه این اعتقاد ریشه دوانده است که اغلب دولتهای پنهان مورد اشاره مانند اسراییل، ساختارهایی مانند موساد یا گلادیو، انجمن های سری مانند ایلومیناتی، فراماسونرها، «جمجمه و استخوان»(با نام برادری مرگ. در سال 1832 بنیانگذاری شد و افرادی مانند جورج بوش پدر و جرج بوش پسر و جان کری در این محفل عضویت دارند.مترجم)، «چلیپای گلگون»(یا چیلیپای گلسرخ)،«شوالیه‌های معبد»(سربازان مسکین مسیح و معبد سلیمان که گروهی نظامی- مذهبی در تاریخ مسیحیت بودند که در سده‌های میانه فعالیت می کرد. مترجم) و همچنین ساختارهای سلسله مراتب سری مانند بارون های مالی (مانند روتشیلد. مترجم) وال استریت، تراست های نفتی، شرکت های چند ملیتی- که اقتصاد جهانی را کنترل می کنند، طی سده ها است که با دولت پنهان انگلیس مرتبط هستند و انگلستان بر فعالیت آنها تاثیر می گذارد. بر این اساس اقدام های سیاسی که خاورمیانه را غرق در خون کرده، محصول دولت پنهان انگلیس است. اکثر دولتهای خاورمیانه توسط دولت انگلستان ایجاد شده است. مرزهای کشورهای خاورمیانه در کنفرانس قاهره به ریاست «چرچیل» ترسیم شد. اکثر رهبران  کشوری مورد بحث هم توسط دولت پنهان انگلیس انتخاب و به پستهایی منصوب شدند. نمایندگان دولت پنهان انگلیس «لرنس»،«کرترود بل»،«ژنرال آلنبی»،« اوردوینگیت»،«هوبرت یانگ»،«پرسی کاکس»،«هربرت ساموئل» و دیگران این کادرها را پیدا، تربیت و منصوب کردند. اکثریت قریب به اتفاق کادرهایی که در سده بیست خاورمیانه را اداره می کردند ، در موسسات آموزشی انگلیسی مانند آکادمی نظامی«سندرت»، دانشکده مطالعات شرقی و آفریقایی، دانشگاه «اکستر»، «کمبریج» یا «آکسفورد» تحصیل کرده بودند و به پستهایی برای خدمات بعدی دولت پنهان انگلیسی منصوب شدند. بی شک در چارچوب موسسات آموزسی اشاره شده افراد بی شمار درستکار، صادق و خوب نیز تربیت شده‌اند. ولی همزمان مشخص است که هر یک از این موسسات آموزشی توسط دولت پنهان انگلیسی بعنوان یک مرکز آموزشی استفاده می‌شود. پشت کودتا علیه مصدق در ایران، کودتاهای نظامی در ترکیه در سالهای 1960،1971،1980، 2016 

و همچنین کل تاریخ کودتاهای مصر، سوریه و ایران دولت پنهان انگلیسی قرار دارد.

«جهان آنگلوساکسون در حکم دنیایی از مدرنیسم و توافق است»

بر اساس اعتقادی مشابه در درون ساختارهای مافیایی ترکیه، لزوماً  دولت به اصطلاح پنهان شاخه هایی از دولتهای پنهان آمریکایی، انگلیسی، اسراییلی، آلمانی، فرانسوی، یعنی ساختارهای سری و سازمانهای اطلاعاتی غرب حضور دارند. همه سازمانهای فراماسونری به علت وجود سایر تحولات و ساختارها چنین شاخه‌هایی لزوما برای دولتهای پنهان خارجی خدمت می کنند. مورخ و پروفسور«ایلبر اورتایلی» در کنفرانس«روابط متقابل ترکیه و انگلیس در طول تاریخ» که در هتل «کنسینگتون هیلتون» برگزار شده بود ضمن گزارش زیر، اظهارات مهمی را بیان کرد: «جهان آنگلوساکسون در حکم دنیایی از مدرنیسم و توافق است». حتی امروز آمریکا در حکم دولتی در مقیاس سیاره ای است. با آن نمی توان مخالفت کرد. این کشور منابع انرژی جهان را کنترل می‌کند. ولی انگلیس سیاست جهانی آمریکا را کنترل می‌کند. آمریکا تصمیمات مهمی را با اجازه دیپلماتهای انگلیسی اتخاذ می کند. و بدون اجازه آنها و بدون اطلاع آنها آمریکا نمی تواند گامی را بردارد. آمریکایی‌ها تنها به دیپلماتهای انگلیسی گوش فرا می‌دهند. سیستم اداری، دیپلماتیک و قانونگذاری انگلیسی در جهان به مدت طولانی به حیات خود ادامه خواهد داد. وزارت خارجه ما که با تمام جهان مخالف است، هیچ مشکل و مانعی را با بریتانیا ندارد. علاوه بر آن روابط با آن حتی بهتر شده است».

در گزارش تلویزیون «اودا» (پرتال خبری آنلاین مستقر در ترکیه که در سال 2007 تاسیس شد و یازدهمین وب سایت پربازدید کشور ترکیه است.مترجم) بتاریخ 28 آوریل 2017 در مورد دیدار افرادی که برای ترکیه در انگلستان مهم هستند سخن می رود. مدتهاست به بسیاری از منابع رسانه ای  یک عکس ارسال شده است. افراد حاضر در عکس امروزه برای عموم مردم و جامعه بسیار شناخته شده هستند. آنها از چپ به راست عبارتند از «فهمی کورو»( روزنامه نگار، نویسنده، مشاور پازدهمین رئیس جمهور عبدالله گل است)، «عبدالله گل»(یازدهمین رئیس جمهور ترکیه) و شوکروکاراتپه(مشاور رئیس جمهور رجب طیب اردوغان، وکیل و عضو شورای مرکزی مشورتی حزب عدالت و توسعه)[عکس شماره یک]. هر سه نفر در دوره سالهای 1976 تا 1978  برای تحصیل به دانشگاه «اکستر» واقع در شهر «اکستر» که در جنوب غربی انگلستان است، اعزام شدند. دانشگاه «اکستر» تنها موسسه آموزشی در انگلستان است که در ترکیب آن «انستیتوی تحقیقات در مورد کردها» وجود دارد! علاوه بر آن این دانشگاه همچنین «انستیتوی مطالعات عربی و اسلامی» را در خود جای داده است.

در این دانشگاه در دوره‌های مختلف زمانی بسته به اهمیت وظایفی که آنها انجام خواهند داد، افرادی که در امور جهان اسلام و کردها متخصص می‌شوند و همچنین مامورین«ام آی 6» و افسران انگلیسی که به خاور میانه اعزام خواهند شد تحصیل و آموزش می بینند. دانشگاه مورد نظر سازمان صلح سبز(گرین پیس) را ایجاد کرد که طبق برخی داده‌ها وابسته به ساختار سازمان اطلاعات انگلستان است. هم «فهمی کورو»هم «عبدالله گل» و هم «شوکرو کاراتپه» برای آموزش و تحصیل با کمک مالی بنیاد فرهنگ ملی(این بنیاد در سال 1969 تاسیس شد و تحت کنترل دولت ترکیه فعالیت می کند) وارد این دانشگاه شدند. «دنیز زیرک» مقاله نویس روزنامه «حریت» در مورد این عکس چنین اظهار نظر می‌کند:«عبدالله گل» ترجیح داد «هاکان فیدان» را به تیم حاکم ریاست سازمان اطلاعات و امنیت ملی ترکیه (میت)، «ابراهیم کالین» را به دبیر مطبوعاتی ریاست جمهوری و همچنین «شوکرو کاراتپه» را به تیم یکی از مشاوران ارشد رئیس جمهور وارد کند. می خواهم به شما یادآوری کنم که چهار ژنرال فرمانده ارتش که از «کایسری» بودند، از جمله فرمانده ستاد کل ،ژنرال «هلوسی آکار»، با این تیم همکاری کردند. 

پس از اینکه مشخص شد که نخست وزیر سابق «تانسو چیلر» دارای تابعیت آمریکا است، معلوم شد که وزیر دولت حزب عدالت و توسعه در امور اقتصادی «محمت شیمشک» دارای تابعیت انگلیسی است. وی متولد اول ژانویه  1967، اهل «آریجا» استان «بتمن»،«شیمشک» است، 20 ژانویه 1999 با یک تبعه آمریکایی بنام «آنالیزه گرنولد» ازدواج کرد و در سال 2000 به انگلستان رفت و در «مریل لینچ» شروع به کار کرد. پس از انتصاب وی بعنوان رئیس بخش تحقیقات اقتصادی و استراتژیک منطقه خاورمیانه و آفریقا، «شیمشک» و همسرش تصمیم گرفتند شهروند انگلیس شوند. وی ضمن دریافت پاسخ مثبت به درخواست‌های ساختارهای مربوطه انگلستان، به وزارت امور داخله ترکیه مراجعه کرد که با تصمیم وحکم 26 ژوییه سال 2006 شماره 2422«به«شیمشک» اجازه داده شد تابعیت انگلستان را با حفظ تابعیت ترکیه، دریافت کند.

اتفاقات جالبی در زندگی رئیس سازمان اطلاعات و امنیت ملی ترکیه (میت) «هاکان فیدان» وجود دارد. بعنوان یکی از کنجکاوترین و عجیب ترین شخصیتهای ترکیه از نظر بیوگرافی، در رابطه با او گمان ها و حدس های گوناگونی از تعلق وی به یکی از قبایل کرد، تا محل تولد او مطرح می شوند و همزمان آنطور که برخی از نزدیکان و اطرافیان وی می گفتند، او اهل آنکارا است و برخی دیگر می گویند که او اهل «دنیزلی» است. سالهای تحصیلات وی در زندگی نامه اش  بصورت گیج کننده‌ توصیف شده اند. اگر حساب کنید معلوم می شود که وی همزمان در چندین آموزشگاه عالی اروپایی تحصیل کرده است و باز همچنین باید در برخی از دانشگاه‌های ترکیه تحصیل کرده باشد. ما در این مورد به تفصیل نخواهیم پرداخت، و فقط اشاره می کنیم که «هاکان فیدان» در سالهای 2001- 2002 به تحقیقات آکادمیک در مرکز تحقیقات فناوری لندن مشغول بوده است. پس از این دوره است که ارتقاء «هاکان فیدان» به نردبان شغلی آغاز شد. ارتقاء شغلی سریع«هاکان فیدان» با انتصاب وی بعنوان رئیس اداره همکاری و توسعه ترکیه آغاز شد. این اداره با «عبدالله گول» مرتبط بود که در آن زمان معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه بود. «فیدان» در آن دوره همکاری بسیارتنگاتنگی با « عبدالله گول» داشت. روابط آنها بقدری نزدیک بود که شایعاتی مبنی بر اینکه «گول» هنگامیکه رئیس جمهور شد قرار بود «فیدان»را بعنوان دبیر کل دستگاه  ریاست جمهوری منصوب کند، وجود داشت. قرار گرفتن در راس اداره همکاری و توسعه ترکیه که با وزارت امور خارجه و سرویسهای ویژه همکاری می کند، دقیقا همان چیزی بود که «فیدان» به آن نیاز داشت. تحت ریاست «فیدان» اداره همکاری و توسعه ترکیه فعالیت های خود را در کشورهایی، که پیوند تاریخی و فرهنگی با ترکیه دارند، در درجه اول با آسیای مرکزی متمرکز کرد و همچنین حمله به آفریقا را آغاز کرد.

17 فوریه 2018 رئیس جمهور «رجب طیب اردوغان»، اسقف اعظم کلیسای انگلیس «جاستین ولبی» را در محل اقامت ریاست جمهوری پذیرفت. این جلسه غیر علنی حدود یک ساعت و نیم بطول انجامید. طبق گزارش «ت.ار.ت.حابار»( TRT Habar) «اردوغان» پس از ملاقات در محل اقامت ریاست جمهوری کتابی با عنوان« چشم انداز ترکیه جدید- جهانی بزرگتر از پنج» و همچنین یک نسخه نامه سلطان «مراد»سوم به ملکه الیزابت را به اسقف اعظم کانبری اولبی هدیه داد.

بهمان اندازه که کشورهای اتحادیه اروپا تلاش برای کودتا را پس از 15 ژوییه 2016 محکوم کردند ، بهمان اندازه اقدامات دولت ترکیه در دوران پس از کودتا با انتقادات شدیدی مواجه شد. برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا در دیدارهای خود با هیئت‌های ترکیه مسائل اقدامات غیر قانونی در ترکیه و همچنین حملات بی رویه و غیر قابل کنترل به مردم عادی، روزنامه نگاران، نظامیان، افسران پلیس، دانشمندان و نمایندگان سایر مشاغل را در دستور کار خود قرار دادند. اما رویکردهای انگلستان در این مورد بطور قابل توجه و متفاوت بود. «ریچارد مور» سفیر انگلیس در آنکارا، ضمن پاسخ به پرسشهای تهیه کننده برنامه‌های «هاکان چلیک» که بطور مستقیم در تلویزیون «سی ان ان تورک» 23 ژوییه 2017 پخش می‌شد، گفت:«پس از کودتای 15 ژوییه نخست وزیر انگلیس به من دستور داد از دولت ترکیه حمایت کامل کنم». وی افزود:«چشم انداز ما از ترکیه بعنوان متحد ناتو با ارزشهای غرب مرتبط است. ترکیه شریک ما است که ما اهمیت زیادی برای آن قائل هستیم، ترکیه کشوری است که ما آنرا به عنوان شریک بسیار مهم در این منطقه و هم در مقیاس وسیع تر در نظر می گیریم. ترکیه در بسیاری از نقاط جهان، برای نمونه در توسعه آفریقا نقش مهمی ایفا می‌کند. در آفریقا این کشور بعد از چین دومین کشور تاثیر گذار در تجارت و صنعت ساخت و ساز است».«مور» در مصاحبه با روزنامه «جمهوریت» موارد زیر را گزارش داد:«ما به همکاری نزدیک با ترکیه در مورد مسئله سوریه ادامه می دهیم. اگر سوء تفاهمات در مورد مسئله یگانهای مدافع خلق ( با نام اختصاری «ی پ گ» شاخه نظامی حزب اتحاد دمکراتیک که بر بخشهایی از شمال سوریه تسلط دارد. مترجم) را کنار بگذاریم ، دیدگاه های ما در زمینه آنچه باید برای مبارزه با داعش انجام دهیم و همچنین در مورد ضرورت  رفتن «اسد»، احتمالا پس از دوره انتقالی(از آنجا که رسیدن به سوریه باثبات تحت حاکمیت «اسد» بسیار دشوار است ، چنانچه از موضع آنچه که او برای مردم خود انجام می دهد، بررسی شود) بسیار شبیه ترکیه است. ما همچنین نگرانی های مشابهی در مورد موضوع اقدامات بی موقع در بخش اعلام استقلال از سوی کردها داریم که از توافق مورد نظر سوء استفاده نشده است. موضع ما در این مورد کاملا روشن است؛ ما باید به آن اذعان کنیم. آنها حق ندارند این کار را بصورت  یک طرفه انجام دهند. همانطور که قبلا اشاره کردم، ما در صورتی که دولت اقلیم کردستان در عراق گام های یک جانبه ای برای استقلال بر دارد، ما نیرو و ذخایر خود را داریم. زیرا این زمان مناسبی در چنین دوره حساس و خطرناک برای برداشتن چنین گامهایی نیست. بطور کلی ما همکاری نزدیکی در مورد سوریه با ترکیه داریم و از اقدامات آن در عملیات «سپر فرات» و همچنین از تلاشهای دیپلماتیک آن در قبال روس ها حمایت می کنیم. ترکیه به روسها نشان داد که آنها نمی توانند نه از پروسه و جریان «آستانه» و نه از «ژنو»، برای وارد آوردن ضربه ناگهانی وغافلگیر کننده استفاده کنند.

هر از گاهی سخن رانده اند که در راس تحولات پویایی که امکان می دهند دولت روی پای خود بایستد، حمایت انگلیس مخفی نگاه داشته می شود، با این حال اعلام عمومی در باره این مسئله به شیوه جالبی انجام می‌شود. «علی بولاچ» جامعه شناس معروف ترکیه در آثار اولیه خود تز«حمایت‌های سیاسی و اسلامی کادرهای کشور از جانب یک نیرو را» اثبات کرده بود. همچنین واقعیت معاشرت و برقراری ارتباط از راه‌های مختلف«مور» بطور مستقیم با وزیران حزب عدالت و توسعه و با سیاستمداران در آستانه کودتای 15 ژوئیه مورد انتقادات گسترده ای قرار گرفت. در حقیقت در سالهای اخیر روند حمایت از سوی انگلیسی ها  از اتحاد «اردوغان» + «دوگو پرینجک» + ناسیونالیستها بطور گسترده ای مورد بحث قرار گرفته است. یک روز پس از آنکه «فتح الله گولن» در پاسخ به پرسشی که از وی طی مصاحبه‌ای  مطرح شد مبنی بر اینکه چه کسی به نظر او پشت این کودتا قرار دارد، گفته بود که «به احتمال زیاد اینها ناسیونالیست‌هایی هستند که در مدت طولانی به ساختار ارتش ترکیه نفوذ کرده اند»، سفیر انگلیس این عملکرد را بعنوان یک ضد حمله ارزیابی کرد. بنابر این پاسخ این پرسش پیدا شد که چه کسی پشت ناسیونالیستها ایستاده است. اهداف بلند مدت انگلیس تصرف قبرس است. حفظ پایگاه های نظامی خود در ترکیه و مناطق نزدیک به آن مسئله دیگری است. علاوه بر این سخنان بیان شده «اردوغان» که «ما همکاران پروژه خاورمیانه بزرگ هستیم» برنامه‌های انگلیسی‌ها و شریک استراتژیک آن آمریکا در مورد قبرس و خاورمیانه را بوسیله حزب عدالت و توسعه افشا و آشکار می کند.

..............................................

عکس شماره یک. از سمت چپ . «فهیم کورو»(روزنامه نگار، نویسنده و مشاور رئیس جمهور پازدهم «عبدالله گل»)، «عبدالله گل»(پازدهمین رئیس جمهور ترکیه)، «شوکرو کاراتپه»(مشاور رئیس جمهور رجب طیب اردوغان، حقوقدان،عضو شورای مشورتی مرکزی حزب عدالت و توسعه).

عکس شماره دو. از سمت چپ.«هولوسی آکار»(در زمانی که هنوز ستوان بود)،« عبدالله گل»،«شوکرو کاراتپه».

عکس شماره سه. از سمت چپ.«هاکان فیدان» و «رجب طیب اردوعان.»

 

https://russtrat.ru/analytics/2-iyulya-2021-0010-4860?utm_source=politobzor.net

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 802  - 24 شهریور 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت