راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

صف بندی اتمی

علیه چین

در اقیانوسیه

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

 

  

اتحاد نظامی استرالیا، ایالات متحده و بریتانیا رقابت تسلیحاتی نوینی را در منطقه ای که تعادل نظامی در آن شکننده است موجب شد.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی"او .ام .اس" ، 4.2 درصد از جمعیت هند - 50 میلیون نفر - به دلیل هزینه های مربوط به سلامتی، زیر خط فقرند. این فقر در جریان بحران کووید 19 بسیار چشمگیر شد، زیرا تصاویری از بیماران در حال مرگ در مقابل بیمارستان ها به دلیل کمبود فضا یا اکسیژن مشاهده شد. این درحالی است که در سال 2016، هند 8 میلیارد یورو برای خرید 36 فروند هواپیمای "رافال فرانسوی" هزینه کرد که معادل یک سال و نیم بودجه بهداشتی کشور است.

جان میلیون ها نفر به پای موشک های کروز هسته ای تلف می شود.

نیروی دریایی هند که قصد داشت سومین ناو هواپیمابر را بسازد، اکنون از سرمایه گذاری در زیردریایی ها و موشک های کروز برای اطمینان از تسلط کشورش بر اقیانوس هند، جایی که حضور چین در حال گسترش است حمایت می کند .

می توان الگویی  را که در حال حاضر در منطقه هند و اقیانوسیه  پیاده می شود را خلاصه کنیم در مسابقه تسلیحاتی که ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا با پیمانی که با یکدیگر بستند. پیمانی که هدف از آن کشاندن پای استرالیا با زیردریایی های اتمی به استراتژی امریکا برای مقابله با قدرت چین.

"ژائو لیجیان"، سخنگوی وزارت خارجه چین پس از اعلام پیمان استرالیا، لندن و واشنگتن گفت که این پیمان منطقه را در دام یک "مسابقه تسلیحاتی " گرفتار خواهد کرد.

بر اساس گزارش موسسه بین المللی تحقیقات صلح استکهلم که در سال 2020 منتشر شد، روسیه و ایالات متحده بیش از 90 درصد سلاح های هسته ای جهان را در اختیار دارند. به ترتیب 6375 کلاهک هسته ای  مسکو، 5800 کلاهک  واشنگتن و 320 کلاهک  پکن.

یک مقام وزارت خارجه کره شمالی گفت: "این اقدامات بسیار خطرناک است و تعادل استراتژیک در منطقه آسیا و اقیانوسیه را بر هم می زند و باعث ایجاد زنجیره ای از رقابت تسلیحات هسته ای می شود." این  درحالی است که کره شمالی به آزمایشات جدیدهسته ای خود ادامه می دهد.

در چرخش مبارزه برای هژمونی بر جهان، پای کره جنوبی، متحد دیگر ایالات متحده، جایی که نیروهای آمریکایی در آن مستقر است  نیز به میان کشید می شود.

کره جنوبی با شلیک موشک استراتژیک دریا به زمین بالستیک، از یک زیردریایی، که در 2 سپتامبر صورت گرفت سهم خود را در این مسابقه تسلیحاتی در دریای چین نشان داد!

 

. https://www.humanite.fr/defense-alerte-la-proliferation-nucleaire-dans-la-zone-indo-pacifique-720955

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 803  - 31 شهریور 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت