راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

مجمع جهانی

احزاب کمونیست

در چین برگزار شد

سایت حزب کمونیست روسیه

 ترجمه- آزاده اسفندیاری

  

روز 28 ژوئیه، به ابتکار کمیته مرکزی حزب کمونیست چین، مجمع جهانی احزاب مارکسیستی برگزار شد. این برنامه در قالب یک کنفرانس ویدویی، با موضوع «انطباق مارکسیسم با واقعیت های ملی در قرن بیست و یکم» صورت گرفت.

 کنفرانس با پیام و درود رهبران احزاب کمونیست چین، ویتنام و کوبا به این مجمع جهانی آغاز به کار کرد.

 شی جین پینگ، رئیس جمهور چین و دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست این کشور، در پیام خود به این مجمع، تاکید کرد، مارکسیسم نظریه‌ ای است که مدام در حال بالندگی است و با ویژگی های ملی کشورها و مناطق مختلف جهان غنی تر می گردد. با پیروی از این نظریه، کمونیست ها به موفقیت های روزافزونی در قرن 21 ادامه خواهند داد.

رهبر چین، با بیان اینکه روش حزب کمونیست چین، مارکسیسم را با واقعیت‌های کنونی و سنت‌های تاریخی کشور در هم آمیخته است گفت، بشریت بار دیگر در یک آزمون تاریخی قرار گرفته است…

***
نگوین فو ترونگ، دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست ویتنام، در پیام خود که به شرکت کنندگان در مجمع فرستاد، خاطرنشان کرد، نظریه مارکسیسم دیدگاه قدرتمندی در مبارزه مردم جهان، برای آزادی و موفقیت است. این مبارزه تا حد امکان به کاربرد صحیح آن بستگی دارد. وی تجربه انقلاب کبیر سوسیالیستی اکتبر را که صحت و درستی آموزش های مارکس را تأیید کرد، یاد آور شد، با وجود مشکلات فراوان، گرایش به سوسیالیسم و محبوبیت آن در سراسر جهان رو به افزایش است. نگوین فو، در ادامه گفت، مارکسیسم تئوری راهنما برای کمونیست های ویتنامی است. وی همچنین بر لزوم ادامه همکاری های بین حزبی و تبادل تجربیات با یکدیگر تاکید کرد.

***
میگوئل دیاز کانل، دبیر اول کمیته مرکزی حزب کمونیست کوبا و رئیس جمهور این کشور نیز گفت، مارکسیسم توانایی قدرتمندی برای خود سازی و توانایی وسیعی در توضیح وقایع جاری جهان دارد. در عین حال، چنانچه تئوری نادرست به کار گرفته شود، زیان خطاها جبران ناپذیر است.
رهبر کمونیست های کوبا اشاره کرد، حزبی که او در رهبری آن قرار دارد به طور فعال مارکسیسم-لنینیسم را ترویج می کند و توجه ویژه ای به تاریخ انقلابی کشور خود دارد. ضمن اینکه، مبارزه با دسیسه های امپریالیست های آمریکایی و همدستان آنها همچنان ادامه دارد.

***

در ادامه کار کنفرانس گنادی زوگانف، دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست فدراسیون روسیه، سخنانی بدین شرح ایراد کرد:

رفیق گرامی شی جین پینگ! رفقای عزیز!

 

از طرف کمیته مرکزی حزب کمونیست فدراسیون روسیه، صمیمانه به حضور همه شرکت کنندگان در این کنفرانس  خوش آمد می گویم. من صمیمانه از رفقای چینی که ابتکار برگزاری چنین نشست مهم و ارزشمندی را سازماندهی کردند سپاسگزاری می کنم. ما اطمینان داریم، تبادل نظر این گردهمایی در خدمت آرمان‌های وحدت در مبارزه برای سوسیالیسم خواهد بود.

جهان به سرعت در حال تغییر و دگرگونی است. بحران سیستماتیک نظام سرمایه داری در حال گسترش و عمیق تر شدن است. وحشیگری فزاینده و همه جانبه امپریالیستها، بشریت و کل جهان را مورد تهدید جدی قرار داده است. ایالات متحده، با شدت بخشیدن به تمایلات نظامی خود، در تلاش تقویت توانایی های ناتو و ایجاد اتحادهای نظامی جدید است. تحت چنین شرایطی، گسترش گفتگو و تقویت همبستگی وعمل گرایی برای احزاب مارکسیستی اهمیت ویژه دارد.

حزب کمونیست فدراسیون روسیه آماددگی دارد تا در راه مبارزه برای صلح، عدالت اجتماعی و انسان گرایی شرکت فعال داشته باشد. در تاریخ 2 ژوئیه، در پلنوم کمیته مرکزی حزب ما، با در نظر گرفتن سؤالات مطرح شده و مشکلات دراین زمینه به تفصیل بحث و گفتگو کردیم. یعنی: «بحران سیستماتیک سرمایه داری، جنگ اطلاعاتی و وظایف حزب کمونیست در مبارزه برای برقراری سوسیالیسم».
گذر زمان و رویداد ها به قطع یقین ثابت می کند که سوسیالیسم انتخابی چین، تبدیل به لوکوموتیوی شده است جهت  پیشرفت و ستاره ای هدایت کننده، برای بشریت. بدون تردید، تجربه حزب کمونیست چین، اهمیت جهانی پیدا کرده است. ابتکارات این کشور، نیاز به مطالعه و انتشار همه جانبه با در نظر گرفتن شرایط ملی هر کشوری دارد.

نمونه‌هایی مانند ویتنام، کوبا، جمهوری دمکراتیک خلق کره و لائوس در نوع خود، نقش با اهمیتی در انباشت تجربه برای پیشرفت‌های اجتماعی دارند. بلاروس، ونزوئلا، آفریقای جنوبی، نیکاراگوئه و سایر کشورها نیز رسالت مهمی را در ایجاد اصول توسعه حاکمیت مردمی بر عهده دارند.

مشارکت و همکاری استراتژیک روسیه و جمهوری خلق چین، در حال گسترش است و بدون تردید دوستی بین مردم ما قوی تر و پایدار تر خواهد شد. آمادگی جهت توسعه همکاری‌های همه جانبه، به دفعات در دیدارهای شی جین پینگ، رئیس جمهور چین و رئیس جمهور روسیه، مورد بحث قرار گرفته است. تعامل رهبران دو کشور در چارچوب «سازمان شانگهای» و« بریکس» با اثر گذاری خود برای کل جهان اهمیت بسزایی دارد.

سال گذشته، حزب کمونیست چین، صدمین سالگرد تاسیس خود را با بر پایی مراسم با شکوهی جشن گرفت. برگزاری جشن و سرور این مراسم، نقطه عطفی در تاریخ مردم چین قرار گرفت و در بسیاری از کشورها نیز طنین انداز شد. کمونیست های روسیه نیز جشن های بزرگی را در مسکو و دیگر شهر ها به افتخار این رویداد با اهمیت تاریخی برگزار کردند.

ایده های سوسیالیستی ریشه های عمیقی در فرهنگ و عملکرد سیاسی جمهوری خلق چین دارد. چین در مبارزه مردم خود با مهاجمان خارجی برای آزادی و استقلال  توانا تر شد و راه توسعه و تعالی را در پیش گرفت. شکل‌ گیری سوسیالیسم در چین با تلاش‌ها و جستجوها، با کشف راه‌ حل‌هایی در مقیاس بزرگ همراه است که به بزرگترین دستاورد تمدن این کشور تبدیل شده است.

از زمان تأسیس، جمهوری خلق چین طی چند دهه، راهی را پیموده است که کشورهای توسعه یافته جهان صدها سال آن را طی کرده اند. در یک دوره کوتاه تاریخی، این کشور بر میراث نیمه فئودالی و نیمه استعماری غلبه کرد و به یک قدرت جهانی تبدیل شد. در سال 2021، چین سرانجام بر فقر مردم خود نقطه پایان گذاشت. از همین روی پیشرفت مستمر یک حکومت بزرگ تضمین شده است. وظایف استراتژیک توسعه ملی، اهداف دو قرن آینده و جوان سازی بزرگ ملت چین با موفقیت در حال اجراست. رشد سریع اقتصادی و ثبات اجتماعی در چین، قدرت سوسیالیسم را تایید کرده و ماهیت خلاق آن را نشان می دهد.

تجربه غم انگیز اتحاد جماهیر شوروی نشان داد که عدم توانایی حزب کمونیست، از ایفای نقش رهبری جامعه، ناگزیر کشور را در هرج و مرج غرق ساخت و سر انجام احیای سرمایه داری میسر شد. در این راستا، جا دارد از نقش حزب کمونیست چین، برای حفظ و بقای حزب کمونیست فدراسیون روسیه، در شیوه رهبری حزب در همه سطوح، بسیار قدردانی کنیم.

سوسیالیسم در چین به یک نو گرایی در مقیاس وسیع برای همه مردم تبدیل شده است. حزب کمونیست چین، به طرز خلاقانه ای اصول مارکسیسم را با واقعیات شرایط چین ترکیب کرده است. همه دستاوردهای جمهوری خلق چین به این دلیل امکان پذیر شد که مردم و حزب، ایده های سوسیالیسم را چه در تئوری و چه در عمل به کار بردند و پیوسته آن را بهبود بخشیدند.

خوش باوران و فریبکاران بورژوازی، سرمایه داری را تنها راه ممکن برای حرکت به جلو، تا «پایان توسعه»، اعلام کرده اند اما کمونیست‌ها در عمل خلاف آن را ثابت کردند: جایگزین بهتری برای سرمایه‌ داری وجود دارد! ایجاد سوسیالیسم در اتحاد جماهیر شوروی در قرن بیستم، دلیل روشنی بر این مدعا است. دستاوردهای جمهوری خلق چین، در شرایط کنونی و در برابر چشمان شگفت زده مردم جهان این امر را به اثبات رسانده است.

حزب کمونیست چین، با تکامل سوسیالیسم، سیاست نوسازی سیستم مدیریت دولتی، خلاصی یافتن از کاستی‌ها و رویکردهای گذشته، خلاقانه آن را پی گیری می‌کند. شخصاً سخنان رفیق شی جین پینگ، برای من بسیار دقیق و گویا است: «ما در حال تعمیق همه جانبه اصلاحات در همه عرصه های اجتماعی می باشیم. زیرا سوسیالیسم با ویژگی های خود کارایی آن را در عمل بروز داده است».

ما کمونیست‌های روسیه، عمیقاً به این اعتقاد رسیده ایم که بیستمین کنگره حزب کمونیست چین، به نقطه عطف بزرگی در زندگی مردم جمهوری خلق چین تبدیل خواهد شد...

حزب کمونیست فدراسیون روسیه، به ویژه تحت تأثیر رویکردهای حزب کمونیست چین، در مطالعه تاریخ و نظریه سوسیالیسم است. ایده‌های شی جین پینگ، در باره سوسیالیسم با ویژگی‌های چینی در دوران معاصر، به سهمی خلاق و مهم به یافته های مارکسیسم تبدیل شده است. بنابراین، می‌توان اذعان داشت که مدل سوسیالیسم چین، یک مثال روشن از کاربرد عملی میراث کارل مارکس، انگلس و لنین قرن بیست و یکم است.

درک نظری و فعالیت های عملی رفقای چینی‌، برای کمونیست های جهان بسیار آموزنده است. این گفته ولادیمیر لنین: «تحلیل مشخص از اوضاع مشخص» روح زنده مارکسیسم است. جانشین وی ژوزف استالین نوشت: «مارکسیسم پویایی خود را نمی تواند بدون تجربه جدید و دانش جدید غنی تر کند». در این راستا، ما از تماس های دائمی حزبی خود در باره مسائل مربوط به فعالیت های نظری با کمیته مرکزی حزب کمونیست چین و آکادمی علوم اجتماعی این کشور و سایر مراکز فکری جمهوری خلق چین، خرسند هستیم و از آن‌ها بسیار قدردانی می کنیم.

 در اوایل ماه دسامبرآینده، در مسکو، ما منتظر دوستان، رفقا و همفکران خود هستیم تا صدمین سالگرد تأسیس اتحاد جماهیر شوروی را جشن بگیریم. همزمان ما آماده می شویم تا شصت و پنجمین سالگرد تأسیس انجمن دوستی روسیه و جمهوری خلق چین را با بر گزاری جشن گرامی بداریم...

این روزها، همه احزاب مارکسیستی نگران تنش‌های فزاینده در پهنه جهان و تهدید روزافزون جنگ هستند. در این شرایط، بخش عظیمی از مردم جهان، با مفهوم جامع سرنوشت مشترک بشریت، فرصتی منحصر به فرد، برای زندگی مسالمت آمیز و توسعه هماهنگ را در افق می بیند. حرکت به سوی این هدف، ساختن جهانی جدید و عادلانه را بر اساس احترام به حاکمیت همه کشورها و نگرش دقیق به فرهنگ ها و سنت های همه مردم جهان، امکان‌پذیر کرده است. لذا برای حراست و محافظت از کل بشریت در برابر بدترین سناریوها، احزاب کمونیست باید هر چه بیشتر متحد عمل کنند و مبارزه با تهدید ارتجاع و فاشیسم امپریالیستی را افزایش دهند! قدرت ما در همبستگی، اتحاد، پیگیری در دستیابی به عدالت، صلح پایدار، برابری و پیشرفت همگانی است! ما با همدلی و همکاری قطعا پیروز خواهیم شد! پیروزی بر وحشی گری سرمایه داری، پیروزی بزرگ مشترک ما خواهد بود!

 

https://kprf.ru/party-live/cknews/212247.html

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 843  - 12 مرداد1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت