راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

انفجار بیروت

زمینه ساز

انفجار اجتماعی

در لبنان شد!

اومانیته- ترجمه آذرنگ

  

لبنان، دو سال پس از انفجار در بندر بیروت، همچنان در بحران پس از انفجار به سر می برد. شرایط کشور روز به روز متشنج تر می شود و در منطقه نیز تنش ها با اسرائیل تشدید شده است.

گفتگوی زیر را روزنامه اومانیته با مسئول سازمان کمک های مردمی لبنان "علی الموسوی" در ارتباط با بحران لبنان انجام داده است:

اومانیته: دو سال پس از انفجار بیروت، چرا نمی توان کشور را از زیر بار این انفجار بیرون کشید؟

- انفجار 4 اوت 2020 در بیروت نشان داد که ما در لبنان از دولت مسئولی برخوردار نیستیم. از همان ابتدا، داوطلبان به صورت گروهی در محله های مرکزی شهر برای کمک به مردم آسیب دیده  سازماندهی شدند، در اخرافیه (2 کیلومتری بندر)، چادر زدیم، مجروحان را به بیمارستان منتقل کردیم یا تعدادی را در محل مداوا کردیم. بین برخی از خانواده ها غذا، دارو، محصولات خانگی و مقداری کمک مالی توزیع شد اما اینها نتوانست جایگزین ویرانی شود که انفجار به همراه آورد.

اومانیته: فعالیت اقتصادی و اجتماعی در چه موقعیتی است؟

- وقتی مردم در اکتبر 2019 تصمیم به قیام گرفتند، گویی دروازه های جهنم در مقابلشان گشوده شد. محدودیت‌های بی‌سابقه‌ای برای پس‌انداز‌کنندگان اعمال شد که فقط می‌ توانستند پول خود را قطره قطره از حساب های بانکی برداشت کنند. در حالی که ثروتمندان  کلان که از حمایت سیاسی برخوردار هستند، توانستند بیش از 9 میلیارد دلار را به طور غیرقانونی به خارج از کشور منتقل  کنند. لبنان تنها کشوری در جهان است که همزمان پنج نرخ ارز متفاوت دارد. نرخ رسمی یک دلار  1500 پوند است. طبق مصوبه بانک مرکزی نرخ رسمی یک دلار بین 8000 پوند تا 12000 پوند است. در صرافی ها هر دلار معادل 25000 پوند است و در نهایت نرخ بازار سیاه که در حال حاضر بیش از 30000 پوند است و بر اساس آن قیمت کلیه کالاهای وارداتی محاسبه می شود. همه اینها تأثیرات فاجعه باری در همه سطوح مختلف گذاشته است. فرار مغزها (به ویژه جوانان)، کاهش دستمزدها، کمبود شدید برق، بحران زباله، فلج بودن بیمارستان ها، تعطیل بودن آموزش ملی، کمبود سوخت، نان و... چنین وضعی از زمان جنگ جهانی اول در لبنان بی سابقه بوده است.

اومانیته: آیا خطر انفجار خشم و یا جنگ داخلی وجود دارد؟

- وضعیت سیاسی در لبنان وخیم است، سیاستمدارانی دولت را اداره می کنند که هرگز برای این سمت ساخته نشده اند. بیشتر آنها پس از جنگ داخلی به سیاست وارد شدند و به قدرت رسیدند. فرهنگ چپاول و مالیات اجباری را با خود آوردند و این فرهنگ بر کل فعالیت های اقتصادی حاکم شد، از سد سازی تا ساختمان سازی و غیره ... من به ترکیب فرقه ای لبنان اشاره می کنم. طایفه گرائی، فرقه گرایی و مذهب همچنان بر لبنان حاکم است. حتی هویت های دیگری ممکن است در زمینه های غیر فرقه ای رشد کرده باشند. دراین سالها قدرت سیاسی در انحصار کسانی بوده که به مدت پانزده سال پاسخگوی هیچ چیز نبوده اند، حتی پرونده های جنائی که خود در آنها سهیم بوده اند برای به قدرت رسیدن. در نتیجه، فرهنگ سیاسی "شبه نظامیان حاکم" و فرقه گرائی، لبنان را از هویت ملی تهی کرده است. پس از غارت سیستماتیک، فساد بومی، دزدی سپرده‌ها و پس‌اندازهای شهروندان، انفجار مهیب بیروت در 4 اوت 2020، طبیعی است که کشور را در آستانه جنگ داخلی قرار داده باشد. البته در سال 2020 ما در مقیاس کوچکی این جنگ داخلی را تجربه کردیم. بعلاوه آوارگان سوری و فلسطینی هم بهانه ای برای مقامات است تا وضعیت فعلی را توجیه کنند.

اومانیته: شما اخیرا کنگره خود را برگزار کردید و مجدداً به عنوان دبیر کل  انتخاب شدید. سوالات عمده مطرح در این کنگره چه بود؟

- سازمان  SPL در سال 1974 تأسیس شد، اکنون پانزدهمین کنگره آن برگزار شد. ما در مناطق مختلف لبنان (در حدود 20 شعبه) داریم. ما می خواهیم هماهنگی با شهرداری ها و انجمن های غیردولتی را تقویت کنیم. بیشتر به توسعه محلی کمک کنیم و خدماتی را به شهروندان ارائه کنیم، بدون تمایز بین لبنانی ها، آواره ها یا پناهندگان. در آمد خودمان را با تولید در برخی مراکز تولیدی تقویت کرده ایم. ما می خواهیم حفاظت مدنی را در لبنان تقویت کنیم و هماهنگی با انجمن های مشابه در لبنان را بوجود آوریم. با وزارتخانه ها نیز همکاری می کنیم. می خواهیم همکاری خود را در خارج از کشور و با سازمان هایی که در حال حاضر با آنها همکاری می کنیم گسترش دهیم، مانند سازمانهایی در اسپانیا، به ویژه در کاتالونیا، و همچنین با موسسات اتحادیه اروپا و آژانس های بین المللی که به ما کمک می کنند. کمیته ای از دوستان ما "امداد لبنان" به تازگی در پاریس ایجاد شده است و ما می خواهیم این تجربه را در کشورهای دیگر نیز گسترش دهیم. همه این تلاش ها برای آنست که بتوانیم از مقابله های قومی و مذهبی که فقر در لبنان به آن دامن می زند جلوگیری کنیم.

اومانیته: پروژه های عمده ای که به آنها متعهد هستید چیست؟

- ما سه پروژه را که از قبل شروع شده و تامین مالی شده ادامه خواهیم داد: در جنوب لبنان، تجهیزات یک بیمارستان بزرگ و یک مرکز پزشکی و فرهنگی و آموزش در مورد خطرات مین تاسیس شده است. در بلندی های  لبنان، یک پروژه آموزش خیاطی و کامپیوتر و چرخه ای از کنفرانس ها در مورد حقوق زنان و کودکان و مبارزه با خشونت خانگی را به اجرا گذاشته ایم. دو پروژه مصوب شده دیگر نیز داریم که منتظر تامین مالی آن هستیم. یکی در "بیبلوس"، که یک مرکز پزشکی با دوره‌هایی برای کودکانی که ترک تحصیل کرده‌اند و دیگری پروژه مشابه در حومه جنوبی بیروت. در نهایت، ما به دنبال تامین اعتبار مالی برای مراکز انرژی خورشیدی هم هستیم، زیرا هزینه ژنراتورها سرسام آور  شده است. هدف از این پروژه ها بازسازی و تجهیز مجموعه های ورزشی برای جوانان است!

. Liban. « Tout est possible, y compris une guerre civile » | L'Humanité (humanite.fr)

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 844  - 19 مرداد1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت