راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

کره شمالی

با مشت آهنین

گفتگو خواهد کرد!

راشا تودی- نعمت بوستانی

 

با شدت گرفتن حوادث اوکراین، صف بندی های جهانی در شرق و غرب سرعت بی سابقه ای گرفته است.

آهنگر، با ساختن مشت آهنین می‌تواند امنیت خود را تضمین کند. صحبت از جمهوری دمکراتیک خلق کره است.

در سال‌های دهه 50 قرن گذشته، نمودار قدرت کره دمکراتیک- «جوچه»، نه تنها بر اساس ایدئولوژی و ناسیونالیسم، بلکه با ایده خود کفایی در تضمین امنیت خود، بر پایه استراتژی هسته ای فرمولبندی شد. در شرایط حاضر بازدارندگی موشکی بیش از هر زمان دیگری کار برُد خود را دارد. «Juche» به زبان کره ای، « صاحب اندام خود و کل جهان» باش. با زبانی دیگر، «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی، با تبدیل شدن به چنین مثالی(مشت آهنی)، به تمام مردم جهان نشان داد که تصمیم گرفته است به انتظار مذاکره با ایالات متحده آمریکا نماند و قاطعانه اقدام کند.

جمهوری دمکراتیک خلق کره، بار دیگر با قدرت نمایی موشکی، باعث بوجود آمدن بحث‌های حساسی در چندین مکان بین‌المللی شد. روز 30 مارس، نمایندگان فرماندهان عالی ایالات متحده، ژاپن و کره جنوبی، با موضوع مهار کیم جون اون، در هاوایی ملاقات کردند. یک روز قبل نیز جو بایدن، حواس خود را از روسیه و جمهوری خلق چین، به سوی دیگری برُد و در باره کره شمالی با زبان تهدید با این کشور صحبت کرد. بایدن، در کاخ سفید هنگام پذیرایی از لی هسین لونگ، نخست وزیر سنگا پور گفت: «ما عمیقاً از پرتاب موشک های بالستیک کره شمالی، که بی ثبات کننده اوضاع جهان و نقض قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل می‌باشد نگران هستیم. ما از کره شمالی می‌خواهیم از تحریکات بیشتر خود داری کند و برای ادامه روند دیپلماتیک به میز مذاکره باز گردد».

در همین ارتباط لیندا توماس گرینفیلید، سفیر آمریکا در سازمان ملل، با شتاب با لیائومینگ، نماینده ویژه ج. خ. چین در شبه جزیره کره، در باره بازگشت پیونگ یانگ، به میز مذاکره و خلع سلاح اتمی گفتگو کرد. در رویدادی دیگر، همزمان روگیو دئوک، نماینده ویژه وزارت خارجه کره جنوبی در امور صلح و امنیت در شبه جزیره کره، با ایگور موروگولف، معاون وزارت خارجه روسیه تماس گرفت و از مسکو خواست  تا پیونگ یانگ را تشویق کند و به امر مذاکرات کمک کند.

باید پرسید، چه حادثه‌ ای اتفاق افتاده است، چرا اینقدر نگران مذاکره شده اند؟

بله! نگرانی از آنجایی شروع شد که روز 24 مارس، به دستور کیم جونگ اون، موشک قاره پیمای جدید Hwaseong-17 کره شمالی به سمت دریای ژاپن پرتاب شد.

همزمان گزارش هایی مبنی بر کوشش جمهوری دمکراتیک خلق کره، برای باز سازی تونل های سایت آزمایش‌های هسته ای Phungeri منتشر شد که به مدت چهار سال غیر فعال شده بود. 

در همین زمینه سخنگوی رئیس جمهور روسیه، در ارتباط با پرتاب موشک کره شمالی گفت، پرسنل نظامی روسیه وضعیت پرتاب موشک بالیستیک کره را زیر نظر دارند.

در ماه ژانویه سال جاری اولین نشانه‌های قصد جمهوری دمکراتیک خلق کره، مبنی بر ادامه آزمایش های هسته ای و پرتاب موشک های بالیستیک قاره پیما نمایان شد. کیم جونگ اون، در ابتدای سال جاری از ضرورت از سر گیری «همه فعالیت‌های موقتاً تعطیل شده» تونل ها خبر داد و تعهدات یکجانبه اعتماد سازی در رابطه با ایالات متحده را بیش از این لازم الاجرا نمی دانست.

قابل توجه است که این هفته، پنتاگون لایحه ای را مبنی بر استراتژی دفاع ملی ایالات متحده برای تصویب به کنگره این کشور فرستاده است، در این لایحه کره شمالی در کنار روسیه، چین و ایران کشوری است که برای امنیت آمریکا تهدید واقعی می باشد.

در اساس آنچه کره ای ها در پی آن بودند به دست آوردند. زمانی که تونل های دیپلماسی، در هر کجای عالم، چه در شرق و چه در غرب، منفجر می‌شوند و کارآیی خود را از دست می دهند، تونل های هسته ای باز می شوند.

در نبرد بین خیر و شر جهانی، جمهوری دمکراتیک خلق کره جانب خیر را گرفت و خیر خود را در داشتن مشت آهنی تشخیص داد!


https://russian.rt.com/opinion/983960-strokan-zapad-severnaya-koreya-

ugroza

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 828  - 17 فروردین 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت