راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

اجلاس 8 حزب چپ

 و کمونیست در ایتالیا

ترجمه و تدوین ـ عسگر داوودی

  

به گزارش «یونگه ولت» چاپ آلمان، نماینده گان احزاب «دموکراسی مردمی کره جنوبی»، حزب «پارتیتو دلا ریفوندازیونه کومونیستا» ایتالیا، جبهه مردمی ایتالیا ( فرونت پوپولره)، «حزب کمونیست ترکیه» و «حزب کمونیست .یونان»، «جبهه دموکراتیک ملی فیلیپین»، «حزب دموکراسی مردمی کره جنوبی»، حزب کارگران ایرلند به دعوت «جبهه دموکراتیک مردمی (ایتالیا) از.20 نوامبر در نشستی دو روزه در شهر میلان ایتالیا برای تشریک مساعی گرد هم آمدند. از نماینده روزنامه چپگرای «یونگه ولت» نیز دعوت بعمل آمده بود.

جبهه مردمی ایتالیا در سال 2015 تأسیس شده است و ارتباط نزدیکی با اتحادیه کارگری ایتالیا CGIL، اتحادیه دانشجویی دانشگاه میلان (UDU) و بزرگترین سازمان سیاسی ایتالیا، اتحادیه ملی پارتیزان های ایتالیا (ANPI) دارد. از آن زمان، Alessio Arena که مسئول ارتباطات شبکه های بین المللی است، ارتباطاتی را در سراسر جهان بمنظور هم اندیشی مارکسیستی، با احزاب مختلف جهان برقرار کرده است. جبهه مردمی ایتالیا ارتباط نزدیکی نیز با «پارتتو کومونیستا ایتالیا» (PCI) دارد که در سال 2016 بر اساس سوابق سیاسی- تاریخی خود تأسیس شده است. «مائورو آلبورسی» دبیر کل PCI نیز که از جمله شرکت کنندگان این نشست در میلان بود در سخنرانی خود وضعیت قبل و بعد از «عملیات ویژه» روسیه در اوکراین را بررسی کرد. PCI) حزب کمونیست ایتالیا) خواستار پایان دادن به تجهیز تسلیحاتی اوکراین، پایان تحریم های روسیه و خروج ایتالیا از ناتو است.

حزب کارگر ترکیه از زمان تأسیس در سال 2018 رشد قابل توجهی داشته است. با حدود 10هزار عضو، این حزب از طریق اتحاد عمل انتخاباتی خود با حزب دموکراتیک خلق که ریشه در میان کردهای ترکیه دارد، توسط چهار عضو در پارلمان ترکیه نمایندگی می شود. ایلکه برکتلی، عضو مجمع حزب TIP و دفتر بوم شناسی، بر بیانات خود تاکید کرد که نیاز سوسیالیست ها و کمونیست ها به گرد هم آمدند «در زمانی که ما با بحران های متعددی مواجه هستیم، از اقتصادی گرفته تا زیست محیطی، از بحران پناهنده گی تا بحران های نظامی مثل جنگ در اوکراین.» نماینده حزب کارگر ترکیه از جبهه مردمی ایتالیا بخاطر دعوت مزبانی از رفقای هشت کشور به منظور شرکت در نشست میلان و ایحاد فضای بحث در رابطه با جنبش ضد جنگ با رفقای هشت کشور مختلف تشکر کرد.

اعضای یونانی جریان چپ جدید (NAR) که در سال 1989 در مخالفت با ورود KKE (حزب کمونیست یونان) به دولت تأسیس شد. شرکت کنندگان در نشست به اتفاق آرا بر این عقیده اند که جبهه مردمی ایتالیا «قطب مهمی برای تعامل بین سازمان ها و فعالان ضد سرمایه داری و کمونیست های کشورهای سرمایه داری است. کشورهائی که مردمان آن ها تحت تأثیر پیامدهای منفی جنگ های امپریالیستی واقع می شوند »

نمایندگان «حزب سوسیالیست خط مقدم سری لانکا» گزارش اعتراضات امسال در کشورشان علیه دولت و وابستگی به صندوق بین المللی پول را ارائه کردند. نمایندگان این حزب تاکید کردند که فعالیت فعالین نیروهای چپ و کمونیست در این کشورها عملا ممنوع و فعالین مورد آزار و اذیت قرار می گیرند.

 «جبهه دموکراتیک ملی فیلیپین» از مبارزه دیرینه خود علیه شرایط نیمه فئودالی و نیمه استعماری حاکم در فیلیپین خبر داد و از شرایط اجتماعی بحرانی حاکم که منعکس کننده سیاست استعماری ایالات متحده علیه فیلیپین می باشد و اینکه عقب نگاه داشتن آگاهانه جامعه فیلیپین به وسیله آمریکا به منظور تسلط بیشتر بر این کشور و منطقه اعمال می شود.این سیاست استعماری ـ امپریالیستی به دلیل نگرانی امپریالیسم از رشد فزاینده چین در منطقه اعمال می شود.

نمایندگان «حزب دموکراسی مردمی کره جنوبی» که در سال 2016 تأسیس شده است، بدلیل تحت تعقیب بودن و پس از دستگیری تعدادی از اعضاء بخاطر توزیع اعلامیه های مخالفت با جنگ افروزی غرب در اوکراین، مجبور شدند تا از طریق فرانسه، به عنوان مقر موقت این حزب، وارد میلان شوند. این حزب طرفدار اتحاد با جمهوری دموکراتیک خلق کره است.

این نشست دو روزه بمنظور هماهنگی این احزاب برای همکاری های آینده با دیگر احزاب چپ و مارکسیست ـ لنینیست برگزار شد.

بخشی از مسائل مطرح در نشست به ترتیب زیر مورد بررسی و سوال برای نشستهای آینده ذکر شده و از احزاب و دانشمندان سیاسی مارکسیست ـ لنینیست خواسته شده است تا نظریات خود را در این موضوع ها اعلام کنند:

«عملیات ویژه» روسیه در اوکراین و شرایطی که روسیه را به اجرای ناگزیر این عملیات مجبور کرد، التهاب، رقابت سیاسی بیشترو چالش های جدیدی را در سطح جهان و بویژه در اروپا باعث شده است. در پس زمینه حوادث این جنگ، درگیری بین قدرت ها، افول هژمونی آمریکا، کوشش برای تحکیم قطب امپریالیستی که «اتحادیه اروپا» آنرا نمایندگی می کند و تناقضات موجود در آن، تنش های چین و همدلان واشنگتن در خاورمیانه و خاور دور را برجسته و ملتهب کرده است.

سوال اینست: چه پیوندهایی بین تهدیدها علیه صلح و بحران سرمایه داری جهانی شده وجود دارد؟ وظایف ما در ساختن یک جنبش صلح ضد امپریالیستی و متناسب با وظایف امروزی کدام است؟

حزب کمونیست ایتالیا– اتحادیه دانشجویان دانشگاه

حزب کارگران ایرلند

جریان چپ جدید (یونان)– یونگ ولت (آلمان)– حزب کارگر ترکیه

حزب دموکراسی مردم (کره جنوبی)– حزب سوسیالیست جبهه گرا (سری لانکا)

همزمان با برگزاری این نشست از طرف «جبهه مردمی ایتالیا» برنامه برگزاری راهپیمائی روز 25 نوامبر علیه جنگ و ناتو در جلسه اعلام شد. در اطلاعیه برگزاری راهپیمائی که در نشست مذکور نیز قرائت شد و در پورتال جبهه مردمی ایتالیا (فورنت پوپولره) نیز منتشر شده است، از جمله آمده است:

از نظر ما برگزاری اجلاس 26/26 نوامبر، امسال توسط ناتو در فلورانس، اجلاسی جنگی است که مداخلات نظامی آینده را برنامه ریزی و سازماندهی می کند.

ما در تظاهرات روز 25 نوامبر علیه جنگ افروزی از طریق ارسال سلاح به اوکراین، علیه ناتو و علیه سیاست مداخله جویانه «اتحادیه اروپا» راهپیمائی کرده و این نهاد های سرکوب را افشاء خواهیم کرد: «اتحادیه اروپا» در مرحله کنونی و در کوران رقابت و جنگ، در حال سازماندهی باز هم بیشتر هژمونی سرمایه داری اروپا به عنوان یک قطب امپریالیستی خودمختار است. این استراتژی، از طریق همکاری دولت های کشورهای عضو «اتحادیه اروپا» بعنوان ابزار سیاسی نظام سرمایه داری حاکم اروپا اعمال می شود.اتحادیه اروپا جنگ تولید می کند، اتحادیه اروپا کاهش دستمزدها، کاهش خدمات اجتماعی، بهداشت و آموزش را علیه مردم اعمال می کند.، نئولیبرالیسم تحمیلی اتحادیه اروپا به جوامع خودی و حتی به کشورهای دیگر به معنای خصوصی سازی و گرانی باز هم بیشتر خدمات عمومی است، اتحادیه اروپا به سمبول بهره برداری و سرکوب است. بنابراین اتحادیه اروپا در ماهیت تاریخی خود، مطابق با منافع استراتژیک طبقه حاکم و مرکز فرماندهی سرمایه داران بزرگ اروپا غیر قابل اصلاح است.

به همین دلیل ما تظاهرات اعتراض خود را در 25 نوامبر با فراخوانِ «تجمع علیه ناتو» در فلورانس برگزار می کنیم؛ تظاهرات و اعتراضات ما علیه نقش تاریخی و کنونی ناتو، پنتاگون، آمریکا و «اتحادیه اروپا» است.(این تظاهرات برگزار شد) اعتراضات ما علیه سیاست کشتار جمعی ناتو است همانگونه که در عراق، سوریه، لیبی، افغانستان و اوکراین شاهد هستیم. ما مخالف ارسال اسلحه به اوکراین هستیم. این سیاست آتش جنگ را نه تنها در منطقه بلکه در سطح جهان برافروخته می کند.«نه به جنگ، نه به ناتو.»

 

https://frontepopolare.net/2015/11/24/basta-guerre-basta-sacrifici-basta-nato-basta-unione-europea/

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 860  - 16 آذر 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت