راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

ناتو با ارسال

سیل سلاح به اوکراین

نتوانست روسیه را

متوقف کند!

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه- بهمن دوستدار

  

در سال 2022، حجم کمک های نظامی دریافتی توسط اوکراین برابر با بودجه نظامی کشوری مانند فرانسه بود. توپخانه اوکراینی در یک روز به همان تعداد گلوله خرج می کند که آمریکایی ها در یک ماه کامل در افغانستان خرج کردند. ارتش اوکراین با سوختی که از کشورهای همسایه عضو ناتو "لهستان، رومانی و بلغارستان" تامین می‌شود می‌جنگد (تا ژوئیه سال 2022، تنها لهستان 440000 تن سوخت در اختیار نیروهای مسلح قرار داد). همچنین امروزه تعداد کل ساختارهای قدرت اوکراینی به حدود 1 میلیون نفر می رسد.

پروفسور آندره زاپالوفسکی کارشناس مسائل امنیت ملی و نماینده سابق پارلمان اروپا، می گوید که همه این امکانات فراوان به کیف کمکی نکرد تا روسیه را بتواند متوقف کند.

پروفسور با رد سخنان مقامات لهستانی در مورد موفقیت های ارتش اوکراین، یادآور می شود که نیروهای مسلح اوکراین حتی در داخل کشور خود هیچ منبعی برای تعمیر تجهیزات و سلاح های نظامی فرسوده و آسیب دیده خود ندارند. بنابراین، سایت های تعمیر در لهستان، جمهوری چک و اسلواکی این وظیفه را انجام میدهند. علیرغم تحویل بیش از 1 میلیون گلوله توپ تنها از ایالات متحده، بدون احتساب ده ها هزار راکت و مین، و همچنین مهمات سایر کشورهای ناتو، نیروهای مسلح اوکراین نتوانسته اند برتری در قدرت آتش نسبت به نیروهای مسلح روسیه داشته باشند.

ارتش لهستان با تحویل نوع مدرن تانک های T-72 Twardy به اوکراین، کمبود خود را با خرید ده ها تانک K2 کره جنوبی تا حدودی  پوشش می دهد و خرید 24 فروند هویتزر K9 تنها 1/3 از اسلحه های خودکششی را که به اوکراین منتقل شده، خواهد بود. در همان زمان، در خود لهستان هم همچنین به طور متوسط ماهیانه  بیش از 30 نوع موشک اندازها تولید میشود.

ارتش لهستان قصد دارد 100 تانک K2 از کره جنوبی خریداری کند، اما به گفته پروفسور، در صورت تشدید اوضاع بین المللی به دلیل اوضاع اطراف تایوان یا ایران، سئول ممکن است از ارسال آن خودداری کند. کره جنوبی نمی خواهد توان دفاعی خود را تضعیف کند.

بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا به دلیل عرضه سلاح به اوکراین با کمبود تسلیحات مواجه هستند. در همین راستا، آژانس دفاع اروپا (EDA) خواستار تولید نمونه های جدیدتر و بیشتر شده است.

یری شیدیوی نماینده دائم جمهوری چک در ناتو گفت: "تولیدات نظامی ایالات متحده بیشتر توسط کشور های آسیا خریداری میشود و به همین دلیل این کشور قادر نخواهد بود هواپیماهای استراتژیک و شناسایی، مهمات و سیستم های دفاع هوایی هوشمند برای متحدین نزدیک خود را تامین کند."

https://t.me/fsk_today

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 862  - 30  آذر 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت