راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

طرح امریکائی

تبدیل خبرنگاران

فراری از روسیه

به ستون پنجم علیه روسیه

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه: بهمن دوستدار

 

 

روزنامه آمریکایی "پولیتیکو"، اخیرا دستورالعملی در مورد نیاز به "پرورش فعال" ستون پنجم جمع آوری اطلاعات و همآهنگ کردن روزنامه نگارانی که از روسیه گریخته اند با این دستورالعمل منتشرکرده است. مقاله با این عنوان  منتشر شده است "زمان برای غرب جهت پرورش یک اکوسیستم اطلاعاتی جایگزین در روسیه فراهم است". نویسنده مقاله "ایلان برمن"، معاون ارشد شورای آمریکایی سیاست خارجی این کشور است.

 

"اکوسیستم اطلاعات جایگزین" به نشریات و کانال های تلویزیونی لیبرالی که پس از شروع عملیات ویژه روسیه در اوکراین روسیه را ترک کردند و همچنین روزنامه نگارانی که به غرب گریختند و آماده مبارزه با "روسیه " هستند، اشاره می کند.

"برمن" استدلال می کند که در نتیجه وقایع اوکراین، "خروج رسانه های مستقل و مخالف از روسیه" رخ داد و این «اشفتگی در حوزه رسانه‌های داخلی» میتواند به ایجاد ابزاری با  کیفیت جدید به یک « اکوسیستم اطلاعاتی مخالف» در تبعید تبدیل شود.

"برمن" می‌گوید: «این حوزه رسانه‌ای ناراضی از اهمیت زیادی برخوردار است. با ورود روسیه به اوکراین، روسیه به هدف بسیار دشوارتری برای گزارش های غربی تبدیل شده است، زیرا بسیاری از خبرگزاری های آمریکایی و اروپایی از این کشور اخراج شده اند. در این میان، تبلیغات دولتی بشدت افزایش یافته است... با این حال، پلتفرم های دیجیتالی مانند یوتیوب و تلگرام حداقل در حال حاضر به فعالیت خود در داخل روسیه ادامه می دهند. آنها اجازه دسترسی به اطلاعاتی را به مخالفان می دهند. با گذشت زمان، این امکان می‌تواند روی جنگ در اوکراین تأثیر بگذارد.

ایده پیش پاافتاده "برمن" مبنی بر اینکه ستون پنجم اطلاعاتی خارج از روسیه می تواند به کار مخرب علیه کشور ادامه دهد. می توان برای آنها "دوره های آموزشی" ترتیب داد، تا آنها بتوانند به طور مؤثرتری با رسانه های معروف غربی "همکاری کنند" و مهارت های خود را با رسانه های غربی تطبیق دهند و بعنوان افراد مطلع از داخل روسیه موجب اعتبار رسانه های غربی برای مخاطبان روسی شوند.

آنها در تبعید بسر می برند و برای ادامه حیات به منابع مالی پایدار نیاز دارند. "برمن" پیشنهاد می کند که می توان از مکانیسم هایی مانند «یک صندوق جهانی برای کمک به روزنامه نگاران در تبعید» استفاده کرد. چنین صندوقی اخیراً توسط "دیمیتری موراتوف"، روزنامه نگار غربگرا و مخالف دولت گذشته آن کشور تشکیل شده است. او با شروع جنگ اکراین در روسیه آزادانه فعالیت مطبوعاتی داشته و در تمامی کنفرانس های مطبوعاتی پوتین شرکت می‌کرده و با طرح سئوالات چالش برانگیز معروف شد. او اکنون برای جایزه نوبل پیشنهاد شده است.

باید برای این افراد، شرایط مطلوب برای اقامت در خارج از کشور و جابجایی بین کشورها حائز اهمیت را فراهم کرد، آنها را به غرب نزدیک ‌تر کرده و دسترسی بیشتر آنها به اطلاعات و شخصیت‌هایی را فراهم کرد که موجب شهرت آنها می شود. از جمله با اعطای مجوز ورود به رسانه‌های اروپایی که  برای رسانه‌های روسی معتبر به حساب می آیند. کشورهای عضو اتحادیه اروپا، با ارائه فرصت‌ و  راهنمایی های کوتاه ‌مدت می توانند کمک کنند تا آنها در رسانه‌های خبری معروف در اروپای مرکزی و غربی کار کنند.

"برمن" تأکید می‌کند: «رسانه‌های روسی در تبعید می‌توانند اعتباری را ایجاد کنند که مبلغان غربی به سادگی نمی‌توانند به آن دست یابند.» غرب فقط باید این گروه تبعیدی را با دقت پرورش دهد. بودجه برای اجرای این پیشنهادات موجود است. در سال 2021، ایالات متحده 290 میلیون دلار برای مقابله با نفوذ رسانه ای روسیه اختصاص داد. پیشنهاد بودجه 2023 ایالات متحده شامل 884.7 میلیون دلار برای آژانس جهانی رسانه (24.7 میلیون دلار بیشتر از سال گذشته) است. بر اساس سندی که در سایت کمیته ویژه سنا منتشر شده، قرار است وجوه تخصیص یافته به این آژانس از جمله برای کار رادیو اروپای آزاد و رادیو آزادی و صدای آمریکا استفاده شود.

اولگ سیرومولوتوف، معاون وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه در 10 دسامبر در این باره هشدار داد: چنین اقداماتی با کمک ابزارهای دیگر - از حملات سایبری – در حال تکامل است. تنها بودجه پنتاگون برای این اهداف در سال 2023 بیش از 11 میلیارد دلار خواهد بود.

کار بر روی ایجاد یک "اکوسیستم اطلاعاتی جایگزین" آغاز شده است. توجه داشته باشید که ایلان برمن به عنوان مشاور وزارت دفاع آمریکا و سایر سازمان های دولتی آمریکا از جمله سیا معروف و شناخته شده است.

 

تلگرام راه توده:

https://t.me/rahetudeh/15405

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 863  - 7 دیماه 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت