راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

هواپیماهای نظامی

بلاروس با کمک روسیه

مجهز به موشکی اتمی میشوند

تلویزیون راشا تودی- ترجمه نعمت بوستانی

  

 خبر گزاری ریا نووستی گزارش داد، میخائیل گالوزین معاون وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه روز جمعه 23 دسامبر اعلام کرد، ایالات متحده و دیگر اعضای سازمان ناتو، چندین دهه است که به روسیه و بلاروس چنگ و دندان نظامی- اتمی نشان می دهند. در همین رابطه، سال ها پیش الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس از ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه خواسته بود تا به تجهیز هواپیماهای نظامی بلاروس کمک کند تا آنها بتوانند کلاهک های هسته ای حمل کنند. از دیدگاه تحلیلگران، در شرایط ژئوپلیتیک کنونی، دولت روسیه نمی تواند نسبت به تشدید اقدامات تحریک آمیز اتحادیه آتلانتیک شمالی واکنش نشان ندهد. به همین مناسبت آموزش خدمه هواپیماهای بلاروسی که به استفاده از مهمات ویژه توسط روسیه تبدیل شده اند، پاسخی متقارن به اقدامات ناتو است.

روز 19 دسامبر، در جریان سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به مینسک پایتخت جمهوری بلاروس، تصمیمی برای آموزش خدمه هواپیماهای جنگی اتخاذ شد، جهت استفاده احتمالی از مهمات با کلاهک ویژه اعلام شد.

پوتین، در سفر خود به بلاروس اعلام کرد، ما تا به حال، آخرین مدل‌های تسلیحات روسی را به نیروهای مسلح بلاروس انتقال داده ایم. از جمله، سامانه‌های پدافند هوایی اس-400، پرتاب‌ کننده‌ های موشک‌های عملیاتی- تاکتیکی سیار "اسکندر"... این امر باید توانایی رزمی ارتش بلاروس و کارایی آن را افزایش دهد. یعنی ارائه سیستم یکپارچه پدافند هوایی روسیه و بلاروس. چنین اقداماتی هماهنگ با وضعیت متشنج در مرزهای خارجی کشورهای متحد روسیه، بسیار اهمیت دارد.

درادامه رئیس جمهور فدراسیون روسیه عنوان کرد که برای این منظور، آماده سازی هواپیماهای تهاجمی مدرن سوخو -25 ، که در اختیار ارتش بلاروس قرار دارند برای حمل موشک های اتمی و تقویت مرزهای غربی این کشور که مورد توجه طرح های تهاجمی ناتو می‌باشند، ضرورت حتمی دارد.
الکساندر لوکاشنکو، نیز اعلام کرد، مسکو و مینسک بارها اعلام کرده اند که آمریکا و ناتو با اقدامات خود در زمینه تسلیحات هسته ای در اروپا، تنش‌ها را افزایش داده و دست به اقدامات تحریک آمیز زده اند. وی در پیام خود خطاب به مردم و پارلمان بلاروس گفت، بمب افکن های استراتژیک آمریکایی روزانه حدود
30 پرواز در امتداد مرزهای بلاروس انجام می دهند. به همین مناسبت ما نمی توانیم دست روی دست گذاشته و ناظر چنین تهدیداتی باشیم.

قابل توجه است که در چارچوب این مأموریت‌ها، اعضای غیرهسته‌ ای ناتو سلاح‌های هسته‌ ای را به قلمرو خود می آورند، در برنامه‌ ریزی استفاده از آنها مشارکت کرده و پرسنل نظامی و هوانوردی آنها در آموزش حملات هسته‌ای احتمالی شرکت می‌کنند.

+++
آندری کوشکین، یکی از اعضای آکادمی علوم نظامی فدراسیون روسیه نیز در تفسیر خود در تلویزیون
RT، یادآور شد که ایالات متحده و ناتو حداقل شش پایگاه نظامی در اروپا دارند که سلاح‌های هسته‌ ای را ذخیره می‌کنند.

الکسی لئونکوف، دیگر کارشناس نظامی روسیه هم در گفتگو با RT خاطرنشان کرد: روسیه در پاسخ به اقدامات کشور های ناتو، با سلاح های هسته ای در نزدیکی مرزهای خود اقدامات مشابهی انجام می دهد.
در سال‌های اخیر، آمریکایی‌ها به‌ طور مداوم تمرین‌هایی را با کشورهای بلوک ناتو انجام داده‌ اند که  هواپیماهای آنها سلاح‌های هسته‌ ای تاکتیکی، بمب‌های
B61-12 را حمل می‌کنند. ما در مورد هواپیماهای رایج در اتحادیه اروپا مانند F-16 صحبت می کنیم. این نقض مستقیم معاهده منع گسترش سلاح های هسته ایست، اما آمریکایی ها همچنان با اصرار«ماموریت های هسته ای مشترک» را انجام می دهند. این کارشناس گفت، اکنون ما یک گام تلافی جویانه برداشته ایم و هوانوردی عملیاتی- تاکتیکی بلاروس، قادر به حمل سلاح های هسته ای خواهد بود.

لئونکوف تأکید کرد، در آینده می توان انتظار داشت که ایالات متحده و کشورهای ناتو موشک های میان بردی را مانند تاماهاوک، در خاک خود مستقر کنند که می تواند با استفاده از سامانه های Mk 41 حاضر در اروپا پرتاب شود.

از دیدگاه این کارشناس، کشورهای اتحادیه روسیه و بلاروس نمی توانند بی تفاوت نشسته و تقویت ناتو در مرزهای خود را نظاره‌ گر باشند. از همین روی رئیس جمهور فدراسیون روسیه، وزیر دفاع، رئیس ستاد کل ارتش و سایر نمایندگان رهبری نظامی- سیاسی با همکاران بلاروس خود دیدار کرده و در مورد مسائل توسعه نظامی- فنی و همکاری امنیت هسته ای بحث و گفتگو کردند.

https://russian.rt.com/ussr/article/1090363-rossiya-belorussiya-bezopasnost

 

 

تلگرام راه توده:

https://t.me/rahetudeh/15405

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 863  - 7 دیماه 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت