راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

احیای حزب

کمونیست روسیه

30 سال طول کشید!

تلویزیون حزب کمونیست روسیه

ترجمه- نعمت بوستانی

 

  

ششم ماه فوریه، نمایشگاه 30 سالگی احیای حزب کمونیست روسیه، در مجلس فدرال دومای دولتی روسیه افتتاح شد. این مراسم توسط دیمیتری نوویکوف، معاون دبیر کمیته مرکزی حزب کمونیست فدراسیون روسیه و معاون اول رئیس کمیته امور بین الملل دومای دولتی، برگزار شد.

در این افتتاحیه نوویکوف، طی سخنانی گفت:

امروز کشور ما در حال پشت سر گذاشتن یک دوره استثنایی در تاریخ خود می باشد. روسیه تمام قد در مقابل غرب متجاوز ایستاده و با همه توان و اقتدار، از حاکمیت خود دفاع می کند. در چنین دوره هایی، زمان فشرده می شود و سیر حرکت تسریع می شود.

کشور ما در آستانه دهه 1980 و 1990 یک دوره غم انگیز و فاجعه باری را تجربه کرد. در این روزها  غالباً وضعیت آن زمان مانند یک فیلم به یاد می‌آید و از مقابل چشم ما می گذرد. در آخرین شرایط بحرانی بخش مهین پرست و مترقی رهبری اتحاد شوروی، آخرین تلاش خود را برای دفع فاجعه از کشور شوراها، از طریق ایجاد کمیته اضطراری دولتی انجام داد. متأسفانه به علت خیانت گورباچف این طرح موفق نشد و به دنبال آن  بوریس یلتسین حزب حاکم را غیر قانونی و سپس، اتحاد جماهیر شوروی را منحل اعلام کرد و  مجلس خلق نیز به توپ بسته شد. سرانجام کار ما به دادگاه قانون اساسی روسیه کشید و در سال 1993، با لغو ممنوعیت، کنگره احیای حزب ما برگزار گردید.

امروز نمایشگاه ما در این مکان به آن رویدادها اختصاص دارد و به تاریخ حزب کمونیست پرداخته شده است. تاریخ سالگرد احیای حزب ما، فرصت ارزنده ای است تا نه تنها به جنبش چپ در روسیه، بلکه به نقاط عطف تاریخی که کشور ما در این سال ها پشت سر گذاشته است اندیشه کنیم. همه ما باید از این سرگذشت پیچیده و بسیار دشوار درس و تجربه درستی به دست آوریم. اجازه دهید تا نمایشگاه را افتتاح کنیم و به مرور گذشته بپردازیم.

اولین سخنرانی که دعوت شد تا حق مطلب را ادا نماید، گنادی زیوگانوف رهبر حزب بود که گفت:
رفقای عزیز، دوستان گرامی، من می خواهم از شما برای حضور در مراسم افتتاحیه نمایشگاهی که به مناسبت سالگرد تاسیس حزب ما برگزار می‌شود سپاسگزاری کنم. "حزب مردم و برای مردم" با این شعار  احیای حزب کمونیست، آغاز شد و اعلام کردیم حضور حزب کمونیست در روسیه ضروری و حتمی است و مورد نیاز مردم جامعه! کشور به حزب کمونیست نیاز دارد!. سپس سوگند یاد کردیم و در 30 سال گذشته به شعار های حزب وفا دار ماندیم.

در تمام این سالهای سخت و دشوار، ما از دستآوردهای پنجگانه اتحاد شوروی دفاع و آنان را ترویج کرده ایم.

اول، ثبت اتحاد کشور در قالب اتحاد جماهیر شوروی.

دوم، ایجاد بهترین و رشد یافته ترین صنعت و سیستم اجتماعی.

سوم، شکست و تار و مار کردن فاشیسم.

چهارم، دسترسی به فضا و برابری موشک های هسته ای در جهان.

پنجم، دفاع از میراث گرانقدری است که امروز همچنان راهگشا و در خدمت حاکمیت ما قرار دارد.

سالگرد احیای حزب ما عملاً با سالگرد دیگری نیز مصادف شد، یعنی صدمین سالگرد تشکیل اتحاد جماهیر شوروی، که ما آن را جشن گرفتیم و شرکت تعداد قابل توجهی از رهبران سیاسی جهان که در این رویداد با عظمت شرکت کردند و ما از آن‌ها سپاسگزار هستیم.

در عین حال سالگرد حزب ما مصادف شد با هشتادمین سالگرد نبرد تاریخساز استالینگراد. در همین رابطه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور، در سخنرانی اخیر خود در این شهر حماسه ساز، بطور مفصل در باره نیاز به صلح، زندگی مناسب برای شهروندان و در نظر گرفتن پیروزی های بزرگ ما صحبت کرد. ضمن اینکه وی تاکید کرد که کشور ما در جهان تنها نیست و دوستان فراوانی دارد.

حزب ما نیز دارای دوستان و همرزمان بسیاری در جهان است. لازم می‌دانم قدری به عقب برگردم. در سال 1996 نیمی از رای دهندگان کشور در انتخابات ریاست جمهوری از ما حمایت کردند و نشان دادند که خلق های روسیه حزب ما را می شناسند. باید توجه داشت که در حال حاضر ما 12 هزار معاون و  تعداد زیادی از زیرمجموعه های ساختاری در کشور را در اختیار داریم. ما سازمان پیشاهنگان و کومسومول ( جوانان کمونیست) را بازسازی کردیم. ما توانستیم دو بار در سال های 1993 و 1996 کشور را از جنگ داخلی نجات دهیم. ما دولت یوگنی پریماکوف، ماسلیوکوف و گراشچنکو را تشکیل دادیم که کشور ما را از لبه پرتگاه نجات دادند. ما به رئیس جمهور (پوتین) کمک کردیم تا یک استراتژی برای اتحاد کشورمان و مبارزه با تروریسم تدوین کند. ما برای شکست فاشیست ها و نازی ها در جبهه اوکراین هر کار و تلاشی را کرده و خواهیم کرد.

در شرایط حساس کنونی، زمان استحکام حداکثری جامعه، جمع آوری نیروها و بسیج همه امکانات برای نبرد سرنوشت ساز کشور فرا رسیده است. ما برای ادامه حیات خود رسما به آمریکایی ها و ناتو اعلام جنگ کرده ایم. ما حق نداریم این احتمال (حمله ناتو به روسیه) را دست کم بگیریم، اما ما به تجربه می دانستیم که چگونه در بحرانی ترین شرایط برای برنده شدن باید آمادگی داشته باشیم.

این نمایشگاه به احیای حزب و دستاوردهای ما اختصاص دارد. حزب ما همواره بر اساس آرمان های میهن پرستانه و انترناسیونالیسم هدایت شده است.

طی روز های آینده قرار است 132 هیات از سراسر جهان در نشست آتی حزب ما حضور یابند. امیدوارم شما هم در این مراسم شرکت داشته باشید. روز 18 فوریه گزارشی را در تالار مخصوص پارلمان مهیا و برگزار خواهیم کرد. در این جا بار دیگر از همه دعوت می کنم تا با نمایشگاه ما آشنا شوند.
از تبریکات شما و شرکت در این رویداد بسیار با اهمیت از طرف حزب کمونیست فدراسیون روسیه سپاسگزارم.

 

https://www.rline.tv/news/2023-02-06-v-gosudarstvennoy-dume-otkrylas-vystavka-posvyashchennaya-30-letiyu-kprf

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 869  - 19 بهمن 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت