راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

الیگارش ها

در اوکراین

حکومت می کنند!

ترجمه و تدوین- جعفر پویا

  

در بحبوحه جنگ، فساد به عنوان یک موضوع اصلی در اوکراین ظاهر شده است. در اجلاس سران اروپا که در کی‌یف برگزار شد، فساد در حکومت کیف مطرح شد. رئیس سرویس امنیتی اوکراین (SBU)، مدعی شد که دهها اقدام برای مبارزه علیه فساد مالی انجام شده است که به گفته وی مقامات فاسد و کسانی که امنیت کشور را به خطر می‌اندازند هدف قرار گرفته اند.

 هفته نامه  Zerkalo Nedeli، در 21 ژانویه اسنادی از هزینه بیش از حد غذایی برای سربازان در چندین منطقه را منتشر کرد. بموجب این اسناد وزارت دفاع دو تا سه برابر قیمت مواد غذائی خریداری شده سند صادر کرده که بالغ بر 13 میلیارد بوده است.  در یک کلاهبرداری دیگر حدود 300 میلیون یورو به بهانه خرید جلیقه های ضد گلوله هزینه شده است. درحالیکه چنین جلقیه هائی بر تن هیچ سربازی دیده نشده است. همین کلاهبرداری به بهانه خرید پوتین های نظامی که به پای سربازان اوکرائینی دیده نشده هزینه شده است. وزارت دفاع اوکراین تنها یک تکذیبه ساده در ارتباط با این فسادها ارائه کرد. فاش شدن این فسادها در بحث ارسال تانکهای لئوپارد آلمانی و آبرامز امریکائی ضربه ای بود به دولت کیف. بدنبال افشای این رسوائی های مالی معاون رئیس دفتر رئیس جمهور و معاون وزیر دفاع اوکراین استعفا دادند و معاون دادستان کل برکنار شد. روز بعد فساد معاون وزیر زیرساخت، در یک معامله برای دریافت رشوه 367000 یورو فاش شد و او برکنار و راهی زندان شد.

زلنسکی برای آرام کردن مردم و قانع ساختن غربی ها در پیام روزانه خود گفت: با این رسوایی ها در مناطق مختلف رسیدگی خواهد شد. روز بعد خانه یک میلیاردر و خانه مقامات ارشد وزارت دفاع، وزیر کشور سابق و همچنین دفتر مالیات کیف تفتیش شد و این خود نشان داد که فساد و رشوه خواری تا عمق دولت کیف رسوخ دارد.

اوکراینی‌ها چندین بار در طول 20 سال گذشته، در جریان انقلاب نارنجی در سال 2004  در میدان مرکزی کیف درسال (2013-2014) علیه فساد دست به تظاهرات زدند. بسیاری از مردم نگران آینده کشور هستند. مردم که هنوز در کیف زندگی می کند. یکی از رهبران انقلاب رنگی 2014 می گوید" مردم" بهت زده اند. زیرا قبلاً عملیات های بزرگی را علیه فساد مالی تجربه کرده اند و حالا شاهدند که فساد و دزدی روزانه تغییر نکرده و مردم فساد دولتی و جنگ و ویرانی کشور را شاهدند.

خشم مردم علیه مقامات وحشتناک است. یک سال پس از آغاز جنگی که حداقل 100 هزار تلفات برجای گذاشته، این رسوایی مالی زخم های تازه ای بر پیکر مردم است!

اکنون زلنسکی که مترسکی بیش نیست می خواهد نشان بدهد که خود او در این اختلاس ها و دزدها نقشی نداشته است.  یک روزنامه نگار گفت: «ولودیمیر زلنسکی آماده است تعدادی از متحدان یا حامیان سیاسی خود را قربانی کند تا بتواند ماموریت خود را ادامه بدهد.»

یکی از الیگارش" ها بنام "ایگور کولومویسکی" که با چندین شرکت در بسیاری از شاخه های اقتصادی و نظامی و بانکی اوکراین فعالیت می کند و یک امپراتوری رسانه ای را در اختیار دارد از جمله کسانی است که نقش مهمی در دادن برنامه های تلویزیونی سرگرم کننده به زلنسکی و ایجاد محبوبیت برای او نقش داشته است.

او نقش مهمی در حمایت از "تیموشنکو" نخست وزیر اسبق داشت. تیموشنکو نیز که قبل از کودتای 2014 برای مدتی بدلیل فساد مالی در زندان بود، پس از کودتا و بیرون آمدن از زندان در طول مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری، نقش مهمی در حمایت از زلنسکی  داشت. در آن زمان او مسئولیت کل فضای رسانه ای را بر عهده داشت. او متهم به فساد در پروژه هایی مانند "ساختمان های بزرگ" بود.

یکی از نمایندگان سابق مجلس اوکراین به ما گفت: « آنچه انجام می شود مبارزه با  فساد و اختلاس نیست بلکه رقابت های سیاسی میان الیگارش های اوکراین است.»

در رتبه بندی جهانی فساد که همزمان با نشست سران  اروپا در اوکراین فاش شد اوکراین همچنان در رتبه 116 از 180 کشور جهان قرار دارد.

. Ukraine : un destin européen menacé par les scandales de corruption | L'Humanité (humanite.fr)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 869  - 19 بهمن 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت