راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سرمقاله راه توده 869

اصلاح طلبان "سردَرگمُ" ایران

زیر آوار تغییر جهان له خواهند شد!

 

جلسه چهارساعت و نیم کارشناسان اقتصادی کشور در دانشگاه تهران در هفته گذشته به همان اندازه که کم فایده بود به روشن شدن برخی مسائل و شناخت از برخی چهره ها کمک کرد. از جمله می توان به سخنان تاسف آور مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که بعنوان روحانی اصلاح طلب شناخته می شود در این جلسه اشاره کرد. سخنان انصاری تکرار مکرر همان تاکیدهای رسانه های زنجیره ای سرمایه داری تجاری ایران درباره اهمیت تعامل ایران با جهان از یکسو و هشدار درباره "سنجاق" شدن ایران به روسیه از سوی دیگر بود.

اینکه می گوییم تاسف آور از این جهت است که مجید انصاری عضو مجمع روحانیون مبارز است که زمانی به داشتن اندیشه های مترقی و ضد امپریالیستی شهرت داشتند و امروز برخی از آنان به عمق دره سقوط کرده اند. تاسف آور از این جهت نیز که نشان می دهد که تا چه اندازه همفکران مجید انصاری از درک واقعیت جهان و ایران بیگانه هستند. حق با مجید انصاری است که یکی از مشکلات اقتصاد ایران مشکل در تعامل با جهان است ولی نه آن تعاملی که مد نظر او و رسانه های سرمایه داری تجاری ایرانی است. مشکل بزرگ اقتصاد ایران نه عدم تعامل با غرب و اروپا بلکه عدم تعامل با بزرگترین تولیدکنندگان اقتصاد جهانی یعنی چین و روسیه و ویتنام و هند و بریکس و اتحادیه اروپا است. آنهایی که امروز بیش از همه دم از تعامل با جهان میزنند همانها بودند که جلوی تعامل واقعی با جهان را گرفتند. همانها بودند که سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیارد دلاری چین در ایران را مستعمره شدن ایران نامیدند؛ همانها که رئیس جمهور چین را در ایران در هتلی حبس کردند که حتی دستشویی نداشت؛ همانها که فاینانس ۵۰ میلیارد دلاری چین در حمل و نقل ریلی ایران را اجازه ندادند؛ همانها که مانع سرمایه گذاری روسیه در کریدور شمال – جنوب در ایران و در صنایع نفت کشور هستند؛ همانها که با توسعه مناسبات اقتصادی ایران با کشورهای بریکس و ارواسیا مخالفت و آن را تمسخر می کنند و ... درست همین ها امروز بیش از همگان صحبت از تعامل با جهان می کنند و منظورشان از جهان هم اروپا و امریکاست و جهانی غیر از این را به رسمیت نمی شناسند. جهانی که صادرات و واردات و خانواده و حساب های بانکی آنها در آنجاست. در حالیکه واقعیت این است که خود این "جهان" نمی خواهد با ایران تعامل کند. این ایران نیست که غرب و اروپا و آمریکا را تحریم کرده، این غرب است که ما را تحریم کرده است. ایران ارتش آمریکا را در لیست تروریستی نگذاشته، این آمریکا و اروپا هستند که سپاه پاسداران ایران را در لیست تروریستی گذاشته اند و یکی از فرماندهان آن را علنا ترور کرده اند. چرا باید واقعیت را واژگونه کرد؟ این کدام سیاست ورزی و کدام خردمندیست که از یک طرف دربرابر مناسبات ایران با کشورهایی که می خواهند با ما کار کنند و امکان و سرمایه و تکنولوژی آن را دارند مانع گذاشت و از سوی دیگر رابطه با کشورهایی را گدایی کرد که نمی خواهند با ما کار کنند و ما را تحریم کرده اند؟

سخنان مجید انصاری از این جهت نیز تاسف اور است که عمق بی اطلاعی و توهم همفکران وی را نسبت به جهان امروز نشان می دهد. اینان هنوز به پیروزی ناتو در جنگ اوکراین اعتقاد دارند. بحث بر سر این نیست که حتی اگر شرایط بنحوی بود که امکان پیروزی ناتو در این جنگ وجود داشت وظیفه ما بعنوان یک کشوری که تحت حمله و هجوم و تحریم غرب است این بود که در حد توان خود بکوشیم تا مانع آن شویم. سخن بر سر این است که اصلا سمت و سوی جهان و جنگ اوکراین را هم درست درک نمی کنند و متوجه نیستند که ناتو و غرب در حال تحمل یک شکست تاریخی هستند.

جهان امروز در حال یک گذار ناگزیر از جهانی تک قطبی به چند قطبی است که این گذار با جنگ ناتو علیه روسیه در اوکراین تسریع شده است. در این گذار قرار نیست که اروپا و آمریکا فردا نابود شوند ولی شرایط برای برآمد کشورهای مستقل و از جمله ایران فراهم خواهد شد، یعنی این گذار برای ما و مردم ایران و جهان زاینده فرصت ها و امکان های بیشمار است. امثال مجید انصاری هم اصل این گذار را درک نکرده اند، هم سمت و سوی جنگ اوکراین و نتیجه آن را نفهمیده اند و هم با آن مخالف هستند. جهانی متفاوت در حال زایش است که هیچکس دیگر نمی تواند جلوی آن را بگیرد. کسانی که دربرابر این زایش ایستاده اند چاره ای نخواهند داشت جز آنکه منتظر بمانند که سرنوشت مانند یک آوار بر سر آنان فرود بیاید. اصلاح طلبان ایران با مسیری که در پیش گرفته اند در صف نخست کسانی هستند که زیر این آوار له خواهند شد.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 869  - 19 بهمن 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت