راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سیمور هرش:

تروریسم زیر آبی

امریکا علیه خط لوله

گاز اسریم 1 و 2

ترجمه و تدوین ـ عسگر داوودی

  

انفجار خطوط لوله استریم 1 و 2 جریان گاز شمالی از روسیه به آلمان در 26 سپتامبر سال گذشته بار دیگر و از طریق افشاگری پرسروصدای «سیمورهرش» روزنامه نگاری معروف آمریکائی بر سر زبان ها افتاد. «سیمورهرش» اکنون 85 ساله است و به خاطر افشاگری هایش از جنایات جنگی آمریکا در ویتنام جایزه «پولیتزر» در بخش روزنامه نگاری دریافت کرده است. او سال 1969 پس از افشا جنایات جنگی ارتش آمریکا در منطقه «لای من» در طول جنگ ویتنام به شهرت جهانی رسید. مطلب او در رابطه با انفجار لوله های گاز روسیه در تاریخ 8 فوریه در پلات فروم «ساب استاک» که یک رسانه  سرویس دهنده برای نویسندگان و هنرمندان حرفه ای است منتشر شد. هرش پس از انتشار مطلبش بار دیگر تاکید کرد که مطلب منتشر شده متعلق به خود اوست.

مطلب هرش مفصل و توضیح دهنده است و دلیل مفصل بودن در دو بخش دنباله دارد در نشریه یونگه ولت منتشر شده است. نوشته زیر خلاصه ای از مطلب طولانی و افشاء کننده هرش از یونگه ولت و از نوشته هرش در پورتال «ساب استاک» برگزیده شده است.«هرش» می نویسد:

 

در دسامبر 2021 بایدن، سالیوان مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا را مامور هماهنگی برای تخریب و انفجار لوله های انتقال گاز روسیه به آلمان کرد. گروه جمع آوری شده توسط سولیوان از جمع کارکنان کاخ سفید، سیا، وزارت امور خارجه و وزارت خزانه داری تشکیل می شد. نقش سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا در برنامه ریزی خرابکاری برجسته بود. او یک گروه بین سازمانی (از چندین اداره مختلف) برای توسعه این طرح تشکیل داده بود اعضای انتخاب شده گروه، تماس مستقیمی با کاخ سفید نداشتند.و موضوع از دیگر اعضاء کاج سفید مخفی نگهداشته می شد. هرش می نویسد: زمانی که از «آدرین واتسون»، سخنگوی کاخ در این رابطه سوال شد، او گفت: «این یک دروغ است و داستانی کاملا ساختگی است.» «تامی تورپ» از عوامل سازمان سیا نیز پاسخی مشابه به این سوال داد. در اوایل سال 2022، گروه بررسی سازمان سیا به گروه انتخاب شده توسط سالیوان گزارش داد: «ما راهی برای منفجر کردن خطوط لوله داریم.» بدین ترتیب برنامه ریزی انفجار با نظارت بایدن و با فعالیت «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی، «تونی بلینکن» وزیر امور خارجه و مشاور وزیر امور خارجه «ویکتوریا نولند» عملا کلید خورد، بدین ترتیب تصمیم بایدن برای خرابکاری در خطوط لوله گاز روسیه پس از نه ماه بحث کاملا محرمانه در جمع ویژه امنیت ملی واشنگتن اتخاذ شده بود.خطوط لوله انتقال گاز از روسیه به آلمان به طول 750 مایل در زیر دریای بالتیک از دو بندر مختلف در شمال شرقی روسیه در نزدیکی مرز استونی و سپس از نزدیکی جزیره دانمارکی بورنهولم ( محل استقرار و انفجار مواد منفجره) عبور کرده و به بندری در منطقه جنگلی «گرایفس والد» در شمال آلمان می رسد.

در آن زمان سازمان سیا توسط ویلیام برنز سفیر سابق در روسیه هدایت می شد که به عنوان معاون وزیرامور خارجه در دولت اوباما خدمت کرده بود. برنز به سرعت دستور داد که تعدادی از غواصان با سابقه و ماهر را برای انجام عملیات احضار کنند. بدین ترتیب برنامه عملی تخریب توسط یک «تیم دست چین شده از عوامل سیا و آژانس امنیت ملی» مشخص شد. اما خرابکاری می بایستی هیچ سرنخ و آثار جرمی از تخریب کنندگان بجای نگذارد. در طول چند جلسه بعدی، شرکت کنندگان گزینه هایی را برای حمله مورد بحث قرار دادند. نیروی دریایی پیشنهاد استفاده از یک زیردریایی تازه سفارش داده شده برای حمله مستقیم به خط لوله را داد. منبع مطلع از موضوع که در نوشته هرش ناشناس اعلام می شود به او اطلاع داده است که گفته می شد: «این نوع عملیات اقدامات بچه گانه نیست، اگر رد پای خرابکاری ایالات متحده را پیدا کنند موضوع یک اقدام جنگی اعلام خواهد شد.»

منبع هرش همچنین می گوید: «در اصل بحث این نبود که آیا این عملیات باید انجام شود یا خیر، بلکه صحبت از این بود که چگونه می‌توان بدون اینکه مشخص باشد، چه کسی مسئول چنین کاری است، انجام شود.»

در دسامبر 2021، دو ماه قبل از اینکه اولین تانک های روسی به اوکراین وارد شوند، جیک سالیوان نظر تعدادی از مردان و زنان رئیس ستاد مشترک ارتش، سیا و وزارت امور خارجه و خزانه داری را در رابطه با چگونگی پاسخ به حمله روسیه به اوکراین را هم جویا شد.

جلسات فوق سری این گفتگو ها در یک اتاق امن در طبقه بالای ساختمان دفتر اجرایی قدیمی، در مجاورت کاخ سفید، که همچنین خانه هیئت مشورتی اطلاعات خارجی رئیس جمهور (PFIAB) بود. در 7 فوریه، کمتر از سه هفته پیش از حمله روسیه به اوکراین، بایدن در دفتر کاخ سفید با اولاف شولز صدراعظم آلمان ملاقات کرد که عملا، در جریان عملیات آمریکا قرار گرفت. بایدن در جلسه توجیهی مطبوعاتی که پس از آن صورت گرفت، با سرپیچی گفت: «اگر روسیه حمله کند ما به جریان نورد استریم پایان خواهیم داد.»

بیست روز قبل از آن، ویکتوریا نولند معاون وزیر امور خارجه همان پیام را در یک جلسه توجیهی وزارت امور خارجه، با پوشش مطبوعاتی کمی اعلام کرده بود: «من می خواهم امروز برای شما کاملا روشن گفته باشم.»، «اگر روسیه به اوکراین حمله کند، نورد استریم 2 هرگز فعال نخواهد شد.»

 اما بایدن برنامه حتمی انفجار را مخصوصا برای پس از حمله روسیه به اوکراین عقب انداخت تا هم افکار عمومی روزهای پس از آغاز جنگ سوءاستفاد کند و هم دیگر نیازی به تصویب عملیات مورد نظر در کنگره نباشد.

یونگه ولت در این رابطه نوشت: مرکز غواصی و نجات نیروی دریایی ایالات متحده در محلی نسبتا مخفی، در یک جاده خاکی سابق در نزدیکی یک روستای متروک «پاناما سیتی»، شهری در نوک شمال غربی فلوریدا و 70 مایلی جنوب مرز آلاباما واقع است.تمرینات برای کارگذاری مواد منفجره و ایجاد انفجار در مرکز غواصی ویژه غواصان آب عمیق و ماهر که ده ها سال است در واحد های نظامی آمریکا کار می کنند، اختصاص داده شده است. اصلی ترین مرکز آموزشی غواصی ایالات متحده برای غواصیِ فنی، کار گذاری مواد منفجره در بندرها و سواحل، منفجر کردن دکل های نفتی خارجی، پاک سازی انفجاری بمنظور آزاد سازی مسیر های زیر دریا، از بین بردن قفل های ویژه درکانال های حمل و نقل اختصاص دارد با داشتن دومین استخر بزرگ سرپوشیده در آمریکا برای فارغ التحصیلان مدرسه غواصی که اجازه انجام عملیات در 260 فوتی زیر سطح دریا را دارند.به دلیل یک موضوع «بورکراتیک» به جای غواصان مرکز فرماندهی نیروهای ویژه آمریکا، غواصان فارغ التحصیل مدرسه غواصی «هارکور» انتخاب شدند، زیرا مطابق قانون عملیات غواصان فرماندهی نیروهای ویژه آمریکا باید به کنگره گزارش شود و با انتخاب خواصان مدرسه غواصی «هارکور» این دردسر هم که ممکن بود، محرمانه بودن عملیات نشت پیدا کرده و برملا شود منتفی شد، دیگر نیازی نبود پیشاپیش به رهبری سنا و مجلس نمایندگان توضیح یا اطلاع داده شود.

بدین ترتیب غواصان سیا طی پوشش یک مانور گسترده ناتو معروف به BALTOPS 22 ، انبوهی از مواد منفجره که می بایستی از راه دور منفجر شوند را در مجاورت لوله های گاز بعنوان محل های پیش بینی شده مستقر کردند، که سه ماه بعد، بخش زیادی از طول سه خط لوله از چهار خط لوله نورد استریم را متلاشی کرد.

یونگه ولت به نقل از «هرش» نوشت: نروژ محل مناسبی برای انجام این ماموریت بود. در سال های اخیر به بهانه بحران شرق و غرب، ارتش آمریکا حضور خود را در نروژ به طور قابل توجهی گسترش داده است. پنتاگون با سرمایه گذاری صدها میلیون دلار در مدرن سازی و گسترش تأسیسات نیروی دریایی و نیروی هوایی آمریکا در نروژ، مراکز نظامی مهمی ایجاد کرده است. مهمتر از همه، استقرار یک رادار مدرن است که قادر به نفوذ به حوزه روسیه می باشد. علاوه بر این، نروژی ها منافع خود را دنبال می کردند: «تخریب نورد استریم به نروژ اجازه می داد تا به طور قابل توجهی گاز طبیعی بیشتری خود را به اروپا بفروشد.»

برنامه ریزان در واشنگتن می دانستند که برای انجام اقدامات نهائی باید به نروژ بروند. منبع «هرش»می گوید: «نروژیها از روس ها متنفر بودند و نیروی دریایی نروژ مملو از ملوانان و غواصان فوق العاده ای بود که تجربه زیادی در اکتشاف نفت و گاز در اعماق دریا دارند.» غواصانی که که می توان به آن ها اعتماد کرد تا ماموریت های خود را مخفی نگه دارند. نروژی ها منافع دیگری نیز داشتند. نابودی «نورد استریم» به نروژ اجازه می دهد تا گاز طبیعی بسیار بیشتری را به اروپا بفروشد

در ماه مارس چند نفر از اعضای تیم آمریکایی برای دیدار با سرویس مخفی نروژ و نیروی دریایی به نروژ پرواز کردند. یکی از پرسش های کلیدی این بود که دقیقاً در دریای بالتیک بهترین مکان برای کاشت مواد منفجره کجاست؟ نیروی دریایی نروژ «به سرعت جای مناسبی برای انفجار در آب های کم عمق دریای بالتیک و درعمق 80 متری در نزدیکی جزیره بورنهولم دانمارک پیدا کرد»، در این محل «جریان جزر و مد ضعیف است و مشکلاتی برای غواصان آمریکائی بمبگذار ایجاد نمی کند.»

نروژی ها و آمریکایی ها اکنون نگران بودند که «فعالیت غیرمعمول زیر آب، در آب های محدوده «جزیره بورنهولم» بتواند توجه ناوهای سوئدی یا دانمارکی را به خود جلب کند.» از نظر سیاسی حل این مشکل آسان بود: دانمارک به عنوان یک کشور ناتو و نزدیک به «جامعه اطلاعاتی بریتانیا» و سوئد که «درخواست عضویت ناتو» کرده بودند، از سوی نروژ و آمریکا از «فعالیت های غواصی در این منطقه» مطلع شدند. این منبع به هرش گفت: «آنچه به آنها گفته شد با آنچه حدس می زدند،عمداً متفاوت بود.»

در نهایت، نروژی ها همچنین «یک راه حل آماده برای این سوال بسیار مهم که عملیات چه زمانی باید انجام شود». داشتند. آن ها پیشنهاد تمرین ناتو در دریای بالتیک را دادند. آنها استدلال می کردند که چنین مانوری «پوششی ایده آل برای مستقر کردن مواد منفجره در اطراف لوله های گاز است»

گروه آمریکائی، ناوگان ششم را متقاعد کردد که یک تمرین بظاهر «تحقیق و توسعه» را به برنامه مانور دریایی ناتو اضافه کنند. بدین ترتیب تمرین «تحقیق و توسعه» توسط نیروی دریایی علنی اعلام شد، اعلام شد.

در 26 سپتامبر 2022 یک هواپیمای نظارتی P26 نیروی دریایی نروژ در یک پرواز به ظاهر معمولی یک شناور با چاشنی انفجاری را در محل مورد نظر رها کرد. سیگنال انفجار از راه دور به تدریج در زیر آب گسترش یافت، در ابتدا به نورد استریم 2 و سپس به نورد استریم 1.رسید. چند ساعت بعد، مواد منفجره C2022 با قدرت بالا عمل کرد و سه خط لوله از چهار خط لوله گاز را از کار انداخت. در عرض چند دقیقه حباب های گاز متان به سطح آب رسیده و گسترده شدند!

 

https://seymourhersh.substack.com/p/how-america-took-out-the-nord-stream

 

https://www.jungewelt.de/loginFailed.php?ref=/artikel/444705.geheimer-anschlag-auf-tauchgang.html

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 870  - 26 بهمن 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت