راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

بزرگترین کشور

امریکای لاتین

می خواهد پل صلح

در اوکراین شود!

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

 

  

"لولا" رئیس جمهور برزیل، روز 10 فوریه با رئیس جمهور امریکا "جو بایدن" دیدار و مذاکره کرد. منطق و سیاست او با منافع آمریکای شمالی درهمه زمینه ها - از جمله تسلیحات، انرژی، کشاورزی و حمل و نقل- در تضاد است. بر اساس مشاهدات اکنون شورای امنیت سازمان ملل متحد توسط طرف های درگیر در جنگ اوکراین قادر به تصمیمی در مورد اوکراین نیست. لولا در واشنگتن از یک «نظم جهانی» نوین و گسترش بدنه ای نوین دفاع کرد. بیانیه برزیل در پایان این دیدار تاکید بر نیاز به جهان به دستیابی به اصلاحات قابل توجه در شورای امنیت دارد. اصلاحی که به آفریقا و آمریکای لاتین و دریای کارائیب کرسی نمایندگی در این سازمان داده شود. رئیس جمهور برزیل از "خوزه راموس هورتا" رئیس جمهور تیمور شرقی، برنده جایزه نوبل الهام گرفت که از رئیس جمهور فرانسه "مکرون" و صدراعظم آلمان "اولاف شولز" برای ایجاد یک گروه صلح به منظور دستیابی به راه حل پایان جنگ در اوکراین درخواست کرده است.

 لولا، پس از دیدار با رئیس جمهور امریکا گفت: "زمان آن فرا رسیده است که چین که روابط خوبی با روسیه دارد سعی کند به صلح بین روسیه و اوکراین کمک کند. او افزود: «اگر در ماه مارس به چین بروم، این یکی از موضوعاتی است که می خواهم با رئیس جمهور شی جین پینگ درباره آن صحبت کنم.» این گروه صلح می تواند شامل کشورهایی مانند اندونزی، ترکیه (عضو ناتو) شود که هر دو علاقه خود را به گروه نوظهور بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی) ابراز کرده اند.

لولا اکنون قصد دارد از وزن برزیل استفاده کند تا دوستان خود را در مسیر گفتگو صلح سوق دهد. با این حال، در هفته‌های اخیر، ایالات متحده و فرانسه از کشورهای جنوب که بسیاری از آنها در جریان رای‌گیری در مجمع عمومی سازمان ملل در سال گذشته از محکومیت روسیه خودداری کردند، خواسته‌اند که به اردوگاه غرب بپیوندند. او در جریان مبارزات انتخاباتی خود، خود را سخنگوی کشورهای غیرمتعهد اعلام کرد و گفت که معتقد است زلنسکی و ناتو با ایجاد پایگاه های نظامی در اطراف روسیه، بخشی از مسئولیت این جنگ را بر عهده گرفته و خشم جهانیان را برانگیخته اند. کسانی که با تحویل تسلیحات، برای وارد کردن ضربه مهلک به رقیب استراتژیک خود روسیه، آماده ورود به اردوگاه ناتو می‌شوند موجب خشم و نگرانی مردم اوکراین هستند.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه بلافاصله در توییتی واکنش نشان داد و نوشت: صلح در مرکز گفتگوهای ما در پاریس در جریان دیدار تاریخی پرزیدنت زلنسکی وبا صدراعظم شولز بود. اوکراین در آغاز این گفتگو با طرح صلح 10 ماده ای خود شجاعت نشان داده و پیشگام است. بیایید با هم بر اساس همین پیشنهاد لولا تلاش صلح را ادامه دهیم. در عین حال مکرون خواهان خروج نیروهای روسیه از اوکراین را پیش‌نیازصلح می‌داند. درعین حال که نگران است روابط دیپلماتیک فرانسه و برزیل خدشه دار شود. شرط خروج نیروهای روسیه از اوکراین  قبلاً توسط مسکو رد شده است!

Diplomatie. Le groupe de paix de Lula se heurte aux intérêts de Washington | L'Humanité (humanite.fr)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 870  - 26 بهمن 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت