راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

لهستان آمادهمی خواهد

قبول رهبری جنگ

با روسیه میشود!

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه- بهمن دوستدار

 

  

در آستانه سفر رئیس جمهور آمریکا به لهستان روزنامه تایمز چنین نوشت: «نیروهای اصلی ناتو به لهستان منتقل می شوند.»

بایدن قرار است در این سفر امکانات شهر "ژیشوف" در مرز با اوکراین که به یک مرکز ترانزیت تسلیحات نظامی تبدیل شده برای انتقال تجهیزات نظامی بیشتر غرب به اوکراین را بررسی کند.

این نشریه با استناد به اظهارات "بن هاجز"، فرمانده سابق نیروهای مسلح آمریکایی در اروپا، نوشت: «به نظر می‌رسد که مرکز ثقل ناتو دراروپا به شرق منتقل شده است. لهستان در حال حاضر 647 تانک جنگی دارد که تقریباً سه برابر تعداد تانکهای بریتانیا است. بعلاوه سفارش 250 تانک آبرامز جدید و  116 دستگاه آبرامز 2 از ایالات متحده و همچنین هزار تانک K2 از کره جنوبی را داده است. بودجه نظامی لهستان قبلاً 2.4 درصد تولید ناخالص داخلی بود، اما اکنون تقریباً دو برابر شده و به 4 درصد رسیده است.

در پایان ماه ژوئن، ژنرال لهستانی یاروسلاو گرومادزینسکی، که در حال حاضر در گروه بین المللی کمک به اوکراین در آلمان خدمت می کند، جایی که او مسئولیت آموزش ارتش اوکراین را بر عهده دارد، "فرمانده بخش اروپائی ناتو" خواهد شد.

پولیتیکو در ماه نوامبر گذشته نوشت: «لهستان در نظر دارد با تقویت و تجهیز خود به بهترین ارتش اروپا تبدیل شود. امروز نیروهای مسلح لهستان حدود 150 هزار نفر هستند که 30 هزار نفر آنها بخشی از نیروهای دفاع سرزمینی جدید هستند که در سال 2017  تشکیل شد. اینها به اصطلاح "سربازان آخر هفته" هستند که 16 روز دوره آموزشی و سپس دوره های تکمیلی را پشت سر می گذارند...

موفقیت اوکراین در استفاده از شبه نظامیان متحرک مجهز به موشک های ضد تانک و ضد هوایی اکنون این ایده را بسیار جدی تر کرده است. لهستان با خرید تانک‌های جدید امریکایی قصد جایگزینی 240 تانک بازمانده از دوران شوروی را دارد که به  اوکراین منتقل کرده است. نیروی هوایی لهستان به F-16 های آمریکایی مجهز است و در سال 2020 ورشو قراردادی به ارزش 4.6 میلیارد دلار برای 32 جت جنگنده F-35 امضا کرد. همچنین تمرکز خریدهای نظامی اخیر لهستان، روی کره جنوبی متمرکر است. لهستانی‌ها مجموعه‌ای از قراردادها را برای خرید تانک، هواپیما و سایر تسلیحات به ارزش بین 10 تا 12 میلیارد دلار را با کره جنوبی امضا کرده‌اند. علاوه بر تحویل فوری، انتظار می رود کره ای ها در مجموع 1000 تانک K2 و 600 هویتزر K9 را تا اواسط تا اواخر سال 2020 به لهستان ارسال کنند.

اخیرا، آندری دودا رئیس جمهور لهستان پس از دیدار با ینس استولتنبرگ فرمانده ناتو در بروکسل گفت که ورشو پیشنهاد کرده که ناتو انبارهای تسلیحاتی جناح شرقی خود را در لهستان مستقر کند.

لهستان با در نظر گرفتن درگیری احتمالی با روسیه در حال تجهیز و بازسازی نیروهایش است. در نوبت نخست با خرید 180 تانک از کره جنوبی برای تجهیز گردان های تانک تیپ های مستقر در نزدیکی مرزهای  روسیه در منطقه کالینینگراد و بلاروس.

مارک برژینسکی، سفیر کنونی ایالات متحده در ورشو گفت: «من شخصاً به واشنگتن درخواست دادم تا حداکثر بودجه نظامی خارجی را برای نیروهای مسلح لهستان در نظر بگیرد.»

در 16 فوریه، قبل از کنفرانس مونیخ، ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا، با آندری دودا، رئیس جمهور لهستان دیدار و با او در مورد آموزش خلبانان اوکراینی با هواپیماهای استاندارد ناتو گفتگو کرد. آماده سازی لهستان در بریتانیا بزودی آغاز خواهد شد. همانطور که رئیس دولت لهستان اظهار داشت، همزمان افزایش چشمگیر تعداد نیروهای خارجی (ناتو) در خاک لهستان نیز مورد بحث است!

 

https://t.me/fsk_today

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 871  - 3 بهمن  1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت