راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

پیشنهاد های

حزب کمونیست روسیه

از سوی پوتین

تائید و ابلاغ شد!

تلویزیون حزب کمونیست روسیه

ترجمه- آزاده اسفندیاری

 

  

 با برگزاری جلسه رسمی مجلس دوما در روز 14 فوریه، گنادی زیوگانف، رهبر حزب کمونیست روسیه و رئیس فراکسیون این حزب در پارلمان این کشور طی یک سخنرانی در باره مهم‌ ترین مسائل جهانی و روسیه گفت:

 

ما به تازگی یک نشست وسیع، به مناسبت یکصدمین سالگرد بنیانگذاری اتحاد جماهیر شوروی، در مسکو برگزار کردیم. در این اجلاسیه بیش از ده هزار نفر از افراد فعال، دوستان و متحدان ما در روسیه، احزاب کمونیست و کارگری و نیروهای چپ میهن دوست جهان، از پکن تا هاوانا شرکت کردند.

در اینجا لازم می دانم از تبریک های شما بمناسبت سی امین سالگرد احیای حزبمان، سپاسگزاری کنم. خصوصا از حزب روسیه واحد که از رهبر آن دیمیتری مدودف، تبریک بسیار صمیمانه ای دریافت کردم. همچنین با تشکر و قدردانی از رئیس جمهور که به پیشنهادهای ارائه شده از طرف من جواب مثبت دادند. من در تعطیلات زمستانی از وی دعوت کرده بودم تا شخصاً همه مشکلات کشور را با ایشان مستقیماً در میان بگذارم. این دعوت منجر به یک جلسه خصوصی شد که به مدت یک ساعت و نیم به طول انجامید، او به پیشنهاد های ما گوش فرا داد و قبل از همه، به گرمی احیای حزب ما را تبریک گفت.

 حزب کمونیست روسیه، 30 سال است که موضع وطن دوستانه خود را ادامه میدهد و تلاش می کند تا حاکمیت مردم کشور را آگاهانه تقویت کند و شخصیت احترام آمیزی به کارگران و زحمتکشان کشور داده شود. رئیس جمهور، با بسیاری از ابتکارات ما، از جمله ابتکارات قانونی، که شامل بررسی اولویت ها هستند، موافقت کرد. 10 سند پیشنهادی را که ما سال‌ها بر اجرای آنها اصرار داشتیم ارائه دادم که خوشبختانه جهت اجرا امضا کرد. ضمن اینکه در ارتباط با برنامه های توسعه این امید را دارم که پاسخی مناسب دریافت کنیم. این برنامه برای توسعه پایدار روستایی، بهره گیری از سرزمین های بکر، حمایت از آموزش و علوم بنیادی است.

همچنین من دیروز به رئیس جمهور پیشنهاد دادم، تا شهرهایی را که به عنوان مراکز علمی منحصر به فرد ایجاد شده اند را شخصا مورد حمایت قرار دهد. زیرا مقامات منطقه ای مسکو، اصرار دارند تا این شهرها  در یک جا ادغام شوند. موضوع ادغام (از نظر آینده روسیه) کاملا غیر قابل قبول است! چندین شهر علمی فقط در منطقه مسکو وجود دارد و هر کدام از آنها، هویت، مؤسسات علمی، پرسنل آگاه و مجرب، پایگاه مادی مناسب و زیرساخت های خاص خود را دارند. این موضوع برای ما و آینده کشور مسئله ای حیاتی است.
در عین حال از رئیس جمهور جهت حمایت از بنگاه های مردمی (ساوخوز ها، کالخوزها و مؤسسات تولیدی که با ابتکار حزب کمونیست احیا شده اند) تشکر کردم و هم اکنون از این موسسات به طور فعال حمایت خواهد شد.

در اینجا لازم می‌دانم از نخست وزیر میشوستین، درخواست کنم تا یک سمینار دیگر برگزار شود تا ما ثابت کنیم که حتی در شرایط بحران های ناشی از تحریم، شرکت های مردمی ما، سال گذشته را با بهترین شاخص های تولید و حمایت از شهروندان در برابر فقر و کمبود مواد غذایی، افزایش قیمت ها و هر موضوع ناهنجار دیگر به پایان رساندند.

موضوع اصلی و اساسی دیگر، مسائلی بودند که ماهیت نظامی- سیاسی داشت. طی ماه ها و سال‌های گذشته، من در تمام شهرهای هسته‌ ای و بزرگترین کارخانه‌ ها (اسلحه سازی) بوده‌ ام و اخیراً با همه کسانی که در سنگر دفاع از کشور قرار دارند، فرماندهان واحدها، تانک‌ها، تولید کنندگان سلاح ها و افرادی که هر آن چیزی را که برای امنیت ما لازم است از خارج خریداری می‌ کنند، گفتگو کرده‌ ام. این گفتگوها کاملاً روشن کننده و به واقع بسیار مؤثر و آموزنده بود.

موضوع دیگری که لازم می دانم مجددا توجه شما را به آن جلب کنم - رئیس جمهور نیز تا حد زیادی با این دیدگاه موافق است- این است که اولاً، ما باید متوجه باشیم که امروز تنش بوجود آمده بین روسیه و غرب شبیه به آن تنشی است که در شرایط بحران موشکی کوبا وجود داشت. آن زمان در آمریکا، افرادی تصمیم گرفتند که از حاد شدن خطر جنگ جلوگیری کنند، اما چه کسانی تشخیص دادند جنگ چیست، چه کسانی آزمایش های موشکی هسته ای را دیدند (آزمایش های موشکی هسته ای اتحاد شوروی)، چه کسی در آخرین لحظه موفق شد جنگ را متوقف کند و موافقت کرد تا موشک های خود را از ترکیه و ایتالیا خارج کند. پاسخ ما نیز، خارج کردن موشک های خود از کوبا بود.

در شرایط حاضر نیز ما باید همه تلاش خود را به کار گیریم تا غربی ها، اعضای ناتو و آمریکایی ها متوجه شوند که ما در مورد خطوط قرمز صحبت می کنیم، خطوطی که آنها از آن عبور کرده اند، اما برای این کار باید قوی، مطمئن، متحد و بسیج حد اکثری داشته باشیم.

خوشبختانه، حزب ما و نیروهای میهن دوست چپ کشور، دارای آمادگی اجرای تصمیم های سرنوشت ساز می باشند. البته برخی ها حساسیت شرایط را کاملاً درک نمی کنند که جنگ صلیبی علیه ما، دنیای ما ( جهان روس ها) سال هاست که اعلام شده است. ضمن اینکه به غربی‌ها باید تفهیم شود که  این جنگ صلیبی، باید آخرین جنگ آن‌ها باشد. ما در شرایط کنونی نمی توانیم جنگ را متوقف کنیم و دنبال مذاکره کننده بگردیم، زیرا کسی نیست که حاضر به مذاکره برابر باشد. جهان روسیه باید آزاد شود، به اتحاد تاریخی خود برگردد (1) و همه شرایط مهیا شود تا آنها دیگر تمایل و توانی جهت اعلام یک جنگ جدید، که از هر جهت به راه انداخته اند را نداشته باشند.

غربی ها در این سودا بودند که اقتصاد ما سه ماهه سقوط خواهد کرد. پانزده هزار نوع تحریم علیه ما اعمال کردند، البته تحریم هایی در این حجم، در تمام دنیا طی سال‌های گذشته در هیچ کجا اعمال نشده است. هر چند ما تحمل کردیم، ایستادیم، اما در پروسه آینده سرنوشت ساز، بدون دستیابی به علم مدرن و پیش رفته، بدون مدرسه با کلاس‌های در سطح مطلوب و امروزی، امکان تاب آوری غیرممکن است و ما توان ادامه را نخواهیم  داشت.

شما همه پیشنهادات ما را روی میز خود دارید و ما باید مشکلات اجتماعی را حل کنیم. برای حرکت رو به جلو، ضرورت دارد شهروندان احساس کنند، حاکمیت از منافع و امنیت آنها دفاع می‌کند. این در شرایطی است که قیمت ها در حال افزایش است و طی 9 سال گذشته مردم فقیر تر شده اند. ما باید جلوی گران شدن کالا ها را بگیریم و برای شهروندان مواد غذایی لازم را تامین کنیم. در همین راستا، دیروز به رئیس جمهور پیشنهاد دادم، این موضوع ( تولید در تمام سطوح) را به ما، به تیم ما بسپارید. ملنیکوف، کاشین، خاریتونوف، کولومیتسف، که در کنگره اول، حزب ما را بازسازی و سازماندهی کردند، در اینجا حضور دارند ( افراد دانشمند و آکادمیک در رهبری حزب کمونیست و عضو مجلس). این وظیفه را به ما واگذار کنید تا در هر منطقه ای از فدراسیون روسیه شرکت های مردمی از نوع شرکت های پاول گرودینین، کازانکوف، سوموروکف، ایجاد کنیم (ساوخوزها و کالخوزها) و در عرض دو سال عملاً کل کشور را با بهترین محصولات، بدون افزایش قیمت تغذیه خواهیم کرد و چنین دستآوردی حتی نمونه‌ ای ارزنده برای اروپا خواهد بود.

چند سال پیش در زمینه مهندسی کشاورزی از ابتکارات ما حمایت شد، کمباین های مدل روز و با کیفیت عالی تولید کردیم، تراکتورهای خوبی ساختیم و طی مدت کوتاهی کل صنعت مهندسی کشاورزی 28 درصد رشد کرد، اما سیلوانوف (وزیر دارایی)، آمد و همه کمک ها را قطع کرد، بنابراین دیروز مجددا مجبور شدم موقعیت جدید را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و راه برون رفتی پیدا کنیم.

 طی سال گذشته در روسیه، 150 میلیون تن غله تولید شده است، اما دولت اراده ای برای خرید 15 میلیون تن به خرج نداد تا مردم را با محصولات خوب و با قیمت مناسب یاری کند. چنانچه همین امروز با قیمت واقعی غلات را خریداری کنید، از دهقانانی که تراکتور و کمباین، ماشین آلات و کود خریداری می کنند، حمایت خواهید کرد. غلات را بخرید، در انبار ها نگه داری کنید، چرا که آن‌ها ذخیره طلایی هستند که می توانید قیمت ها را در همه عرصه ها تنظیم کنید. کار ها و عملیاتی که به همین سادگی انجام شدنی هستند! رئیس جمهور، در گفتگوی دیروز خود اظها داشت، به دولت و وزارتخانه ها دستور می دهد تا چنین تصمیماتی را عملی کنند. در حال حاضر همه چیز آماده است و ما موظف به اجرای این تصمیمات می باشیم.

مطلب دیگر اینکه، باید به یاد داشته باشید که در باره مبارزه با فاشیسم، قوی ترین، قابل اعتمادترین، شجاع ترین مدافعان و مبارزان علیه فاشیسم، کمونیست ها بودند. اولین نیروهایی که فاشیست ها به سینه دیوار گذاشتند کمونیست ها بودند. هر چند طی دورانی سعی شد تا با فاشیسم کنار بیاییم. امری که تحمیلی بود اما  توجه داشته باشید که در حال حاضر و با تغییر اوضاع، کل دونباس، زیر پرچم سرخ، برای پیروزی با فاشیسم می جنگد.

امید واریم در این سال، روز 9 ماه مه (روز پیروزی بر فاشیسم آلمان)، مقبره لنین، با تخته سه لا بسته نشود، کاری که برای همه شرم آور است. مورد دیگر این است که مردم ما خواستار احیای نام تاریخی شهر ولگا به استالینگراد هستند، عدم اجرای چنین تصمیمی، تا به حال نیز خیلی دیر شده است. باید فعالانه از این خواست عمومی حمایت کنید. بیایید تا در باره این موضوع با اهمیت، رفراندوم برگزار کنیم، شما نتیجه را خواهید دید. ضمن اینکه تغییر نام این شهر قهرمان، یک اصل و خواست ملی است!

در باره ایدئولوژی حزب باید بگویم، هر حزبی باید ایدئولوژی خاصی داشته باشد. به هر سمتی هم که بچرخید از این موضوع دور نخواهید شد و باید این موضوع را درک کنید. روسیه، طبیعتا، با گستردگی جغرافیایی، با ترکیب چند ملیتی خود، یک وضعیت خود ویژه دارد. هر حزبی با سه اصل، یعنی روسیه، میهن پرستی و عدالت اجتماعی تعریف می شود. این موارد اساس زندگی است و دست یابی به آن از مهد کودک، خانواده و مدرسه، شروع می‌شود. در آن صورت است که ما به طور بنیادین، قادر به حل مشکلات کشور خواهیم شد.

به هر صورت، احزاب در صورتی زنده و پویا خواهند ماند که ایده‌های عالی، پرسنل کارآمد داشته و برای مردم دارای جاذبه باشند. در اتحاد شوروی، حزب کمونیست، دریایی از منابع و امکانات را داشت، اما به محض آنکه انحطاط در کادرها پدید آمد، همه چیز به هم ریخت. در این جا این سؤال مطرح است که چرا حزب ما به حیات دو باره دست یافت؟ لازم است بدانید، طی مدت طولانی من 300 بار محاکمه شدم، همه فعالین حزب به بازجویی کشیده شدند، سه بار زندانی شدیم و دیگر گرفتاری ها. اما حزب ما فقط به این دلیل زنده ماند و روند تعالی دارد که به آن اصلی که هر کمونیست باید  به آن پای بند باشد، پایبند مانده و خواهیم ماند (اصل وفاداری به آرمان‌ها، اتحاد و همفکری). درحزب کمونیست اتحاد شوروی، میخائیل گورباچف، منشور خود را داشت، یلتسین یک منشور دیگر و...   احزاب به عنوان یک جریان زنده باید نظم و انضباط درونی داشته باشند. خوشبختانه ما نظم و انضباط بالایی داریم و شاهد هستید که جناح ما در دومای دولتی چگونه در زمینه‌های مختلف با ابتکار عمل همواره پیشقدم است. ما به آرمان های برجسته حزبی وفاداری داریم و دوستی و رفاقت، جزیی از هویت ما است. حزب ما، حزب رؤسا و فرماندهان نیست، بلکه حزب رفاقت ها و دوستی ها است، حزبی از همفکران است که پس از بحث‌های دموکراتیک درباره هر موضوعی به شکل اقناعی، به وحدت نظر می رسند.

 ما یک هدف عظیم و باشکوه داریم: فدراسیون روسیه، کشور محبوب ماست که همواره سربلندی آن الهام بخش حزب کمونیست بوده و به همین جهت هم دوام آورده و باقی مانده است. از همین روی بسیاری از سازمان ها و تشکل های میهنی، به زیر پرچم حزب ما آمده‌ اند و از اهداف ما که هدفی است ملی و میهنی دفاع می کنند.

در شرایط کنونی، همه ما برای یک پیروزی دیگر، به وحدتی مبرم نیاز داریم. ما باید در این جنگ برنده شویم. پس از پیروزی است که همه چیز روبره خواهد شد! (کف زدن، تشویق و تمجید نمایندگان)

------------------------------------------

(1) جهان روسیه شامل مردم روسیه، اوکراین و بلاروس می شود. زمانی برژینسکی، به حکومت ایالات متحده تذکر داد که نباید اجازه داد این سه جمهوری با یکدیگر متحد شوند!

 

https://www.rline.tv/news/2023-02-16-gennadiy-zyuganov-kprf-partiya-edinomyshlennikov/

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 871  - 3 بهمن  1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت