راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

سارا واگن کنشت:

نگرانی روسیه که بزرگترین تلفات

دو جنگ جهانی را داده، به حق است

عسگر داوودی

 

در رابطه با تشنج مخاطره آمیز مرزی میان روسیه و اوکراین «سارا واگن کنشت» از رهبران حزب چپ آلمان روزچهارشنبه  13 بهمن در فیسبوک خود مطلبی منتشر کرده است که ترجمه آن را در زیر می خوانید:

آمریکا و همپیمانانش متاسفانه به جای توسل بر عقل و تنش زدایی، زمینه تشنج و درگیری بین اوکراین و روسیه را فراهم می کنند.

وضعیت در مرزهای روسیه و اوکراین ساعت به ساعت حساس تر و پرمخاطره تر می شود. آمریکا و متحدان غربی اش به جای عقل و تدبیر و تنش زدائی لحظه به لحظه بر طبل جنگ می کوبند و خطر درگیری متقابل دو کشور را تشدید می کنند. آمریکا در نظر دارد هزاران نظامی به اروپای شرقی اعزام کند.[ فرماندهی اروپایی ارتش آمریکا روز جمعه 4 فوریه (15بهمن) اعلام کرد که نخستین یگان از نیروهای آمریکایی برای تقویت متحدان ناتو در اروپای شرقی و آلمان در بحبوحه استقرار نظامی روسیه در مرز اوکراین، وارد آلمان شد. سخنگوی این فرمانده در بیانیه ای گفت: «سربازان سپاه هجدهم هوابرد آمریکا امروز وارد شهر ویسبادن آلمان شده‌اند و آنها در آنجا یک ستاد مشترک عملیات برای پشتیبانی از هزار و 700 چترباز آمریکایی که قرار است به لهستان اعزام شوند، تشکیل خواهند داد».م]. زلنسکی رئیس جمهور اوکراین نیز مایل است حدود 100هزار نظامی بر ارتش کشورش افزوده شود.

دولت آلمان نیز در نظر دارد با حمایت ارتش ترکیه هواپیماهای بدون سرنشین جنگی را که پیش از این علیه شورشیان روسی در دونباس مورد استفاده قرار گرفته، توسعه داده و برای تحویل به اوکراین آماده کند.

متحدان غربی ناتو بطور شفاهی نیز بر طبل جنگ می کوبند و مرتبا در حال تجهیز متقابل سلاح به یکدیگرند. در چنین وضعیتی خطر بروز جنگی تمام عیار در مرکز اروپا بسیار محتمل است.

تاکنون بيش از 13 هزار تن در درگيری های شرق اوکراين جان خود را از دست داده اند. دولت آلمان به جای اینکه به خواست حزب دموکرات های آزاد برنامه آموزش افسران اوکراینی را به اجرا بگذارد، بهتر است با تمام امکانات، ارائه یک راه حل دیپلماتیک و مسالمت آمیز در اوکراین را مد نظر داشته باشد.

این واقعیت که روسیه خواستار تعهدات الزام آور و تضمین های جامع امنیتی در مقابل پیشروی دائمی ناتو به سمت روسیه است، کاملا منطقی و قابل درک است، به ویژه اینکه تاریخ، تجربه ای تلخ از تعرض به این کشور را نشان می دهد. تهاجم نظامی نازی ها درجنگ جهانی دوم و کشتار بیش از  27 میلیون از مردم شوروی (۸٫۷ میلیون نظامی و ۱۹ میلیون غیرنظامی. جمعا یک‌ چهارم مردم شوروی زخمی یا کشته شدند. در جنگ اول جهانی نیز از بالای 10 میلیون قربانی این جنگ که 22 میلیون معلول نیز از خود باقی گذاشت، بیشترین تلفات را با نزدیک به دو میلیون نفر روسیه داد.) و عمده ترین این تلفات ناشی از محاصره لنینگراد، استالینگراد و مسکو و دیگر مناطق روسیه بود، تجربه ای تلخ در ذهن روس ها برجای گذاشته است. مسکو آموخته است که همیشه باید هوشیار باشد.

همچنین قابل درک است که روسیه پس از برچیده شدن پیمان ورشو، شاهد گسترش و هجوم بی حد و حساب پیمان ناتو به مرزهای خود است. ناتو روسیه را از طرف غرب کاملا در محاصره قرارداده است به همین دلیل احتیاط حکم می کند که روسیه با عضویت اوکراین در اتحاد نظامی ناتو مخالفت کند.

آلمان لازم است از اهمیت روابط خوب و قابل اعتماد با روسیه آگاه باشد و باید هر کاری در توان دارد برای تأمین امنیت منطقه و حفظ مناسبات دوستانه با روسیه انجام دهد. صلح در اروپا با حضور روسیه و با وجود حفظ روابط دوستانه با روسیه میسر است.

Statt auf Vernunft und Deeskalation zu... - Sahra Wagenknecht | Facebook

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 822  - 20 بهمن 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت