راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

جوانان بیکار

موتور اعتراضی

در اتحادیه اروپا

الناز گرجی

 

 رهبران کشورهای اروپائی سعی می کنند با آتش های پهلوئی - نظیر جنجالی که بر سر مانورنظامی روسیه در مرزهای اوکراین انجام داده- افکار عمومی را از بیان خواست های خود منصرف و منحرف کنند. برنامه های ریاضت های اقتصادی دیگر کارائی  ندارد و محکوم به شکست است. باید راه حل دیگری را یافت. اکنون 26 میلیون یعنی 11.9 در صد از کارگران و کارکنان در کشورهای عضو اتحادیه اروپا بیکارند و حدود یک میلیون نفر در سال به لشگر بیکاران افزوده میشود. شمار بیکاران در کشورهای منطقه یورو 3000 نفر در روز است. زمان آن رسیده که بجای اخراج کارگران، صندوق بین المللی پول بانک مرکزی و کمسیون اتحادیه اروپا "ترویکا" اخراج شود. در بلژیک ریاضت های اقتصادی تحمیلی با بسته شدن کارخانجات مانند "شرکت فورد"، "کا تر پیلار" و "میتال" و غیره تشدید شد. شرکت هایی که از مزایای مالیاتی و بودجه عمومی برخوردارند اما برای سودجوئی بیشتر کارگران را اخراج میکنند. بر این فاجعه، ویروس کرونا نیز افزوده و به بهانه ای برای اخراج و بیکاری بیشتر منجر شده است.

"کریستف بنت" عضو اتحادیه باستان شناسی "س .ژ .ت" فرانسه در زمینه سیاستی که سرمایه داران برای سودجوئی بیشتر در بازار کار؛ یعنی رقابت بین کارگران برای اشتغال روج داده اند میگوید:  ترویج رقابت در بازار کار ما را به فاجعه می برد، یعنی ما را به پایمال شدن حقوق قانونی کارگران و کاهش دستمزد و بدتر شدن شرایط محیط کار و کاهش خدمات اجتماعی سوق میدهد. سیاستی که  بحران اقتصادی را در اروپا تشدید می کند. اکنون بیش از 6 میلیون جوانان کمتر از 25 سال در اروپا در بیکاری بسر می برند. در بسیاری از کشورهای اروپائی بیکاری جوانان به مرز 30 در صد رسیده است.

کمیسیون اتحادیه اروپا، از بیم شورش جوانان، برای تضمین کار برای جوانان برنامه ای را به کشورهای عضو اتحادیه اروپا پسشنهاد کرد که اکنون با "دور کاری" ناشی از ویروس کرونا عملا معلق شده است. بموجب آن برنامه قرار بود تمام جوانان پس از پایان تحصیل در ظرف 4 ماه باید استخدام شوند و یا به تحصیل خود ادامه دهند و یا آموزش در رشته دیگری را اغاز کنند و غیره...

برای اجرا این سیاست اتحادیه اروپا باید بودجه 6 میلیارد یورو را در دسترس کشورهای عضو اتحادیه اروپا که ضمانت اشتغال را قبول می کنند قرار دهد. رهبر سازمان جوانان در اتحادیه سندیکای کارگران در پاسخ این برنامه اعلام کرد: ما بدون اقدامات تحول و رشد و بهبود اقتصادی قادر به ایجاد رشد اشتغال نیستیم. با ادامه سیاست های ریاضتی اقتصادی  و تشدید آن از طرف دولت های اتحادیه اروپا تحول امکان پذیر نیست. تمام این اقدامات برای اشتغال دامنه محدودی دارد و به بن بست میرسد. برای خروج از بحران تغییرات بنیادین در سیاست دولت های اتحادیه اروپا باید اتخاذ شود!

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 822  - 20 بهمن 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت