راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

مصاحبه با

بانکدار فراری

قزاقستان

 ریانووستی- ترجمه نعمت بوستانی

 

مختار ابلیازوف، بانکدار فراری قزاق که در فرانسه زندگی می کند، در مصاحبه با ریانووستی گفت که طرحی برای تغییر قدرت در قزاقستان تهیه کرده است. او گفت که می خواهد نخست وزیر این کشور شود و قصد دارد از غرب کمک بخواهد. ابلیازوف گفت:

"ما برنامه ای تدوین کرده ایم، که بر اساس آن به تغییر رژیم دست خواهیم یافت. من به کشور پرواز می کنم و برای مدت 6 ماه ریاست دولت موقت قزاقستان را بر عهده خواهم داشت. پس از آن، انتخابات اعلام می شود. اگر حزب ما در این انتخابات پیروز شود، من تبدیل خواهم شد به یک نخست وزیر قانونی و هیچ پستی برای رئیس جمهور وجود نخواهد داشت. ما در حال لغو این سمت هستیم".

ابلیازوف مدعی است که از اعتراضات اخیر در قزاقستان حمایت مالی نکرده است.

وی اضافه کرد، که قصد دارد به قزاقستان بازگردد، اما به دلیل قتل شریک تجاری خود، یرژان تاتیشف در سال 2004 به طور غیابی به حبس ابد محکوم شد و نمی تواند.

او گفت: "ما درخواست خواهیم کرد. من اکنون علناً در تلویزیون فرانسه صحبت می کنم. من شخصاً مکرون را مورد خطاب قرار میدهم. من به کشورهای غربی هشدار دادم که اگر موضع بی‌طرفانه داشته باشند، شرایط آسیای میانه بدتر از افغانستان خواهد شد."

در قزاقستان، دادگاه او را به دلیل ایجاد یک باند جنایتکار و اختلاس وجوه بانک BTA مجرم تشخیص داد. میزان اختلاس بیش از 7.5 میلیارد دلار است. جنبش ثبت نشده "انتخاب دموکراتیک قزاقستان" به رهبری وی به عنوان یک سازمان افراطی در قزاقستان شناخته شده است. در سال 2019، این بانکدار آغازگر اعتراضات گسترده در روز انتخابات ریاست جمهوری بود.

در اولین روزهای سال 2022 در قزاقستان، اعتراضات به دلیل افزایش قیمت سوخت به شورش تبدیل شد. مردم به خیابان ها ریختند، درگیری با نیروهای امنیتی و غارت آغاز شد، از هر دو طرف قربانی و مجروح وجود دارد. وضعیت اضطراری در کشور اعلام شد، دولت برکنار شد. رئیس جمهور قاسم ژومارت توکایف دستور داد تا مجددا قیمت های فروش سوخت را سازماندهی کنند، آنچه را که در حال رخ دادن بود یک اقدام تجاوزکارانه خارجی خواند و برای کمک به شرکای خود در CSTO  مراجعه کرد.

در جریان ناآرامی‌ها، اعضای سازمان نیروهای حافظ صلح جمعی را به جمهوری فرستادند که به حفاظت از ساختمان‌های اداری و دیپلماتیک مشغول بودند و به ارتش محلی برای حفظ نظم و قانون کمک کردند. روز پنجشنبه، 13 ژانویه، آنها از اتمام موفقیت آمیز ماموریت CSTO (سازمان پیمان همکاری های مشترک) خبر دادند، اکنون نیروهای حافظ صلح از قزاقستان باز می گردند.

ابلیازوف، بانکدار سابق، قول داد به سازماندهی اعتراضات در قزاقستان ادامه دهد. او در مصاحبه باخبرگزاری ریانووستی گفت که مرکز هماهنگی اعتراضات قزاقستان در کیف پایتخت اوکراین قرار دارد.

به گفته وی، بلافاصله پس از اولین اجراها در قزاقستان، کار ستاد تشدید شد. معترضان با این ستاد تماس گرفتند و به آنها توصیه شد که الگوریتمی را که توسط به اصطلاح مخالفان ایجاد شده را به شدت دنبال کنند. این الگوریتم به گفته همکار آژانس بیش از چهار سال است که وجود دارد!

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 819  - 29 دیماه 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت