راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

طالبان برای رسمیت یافتن

مردم گرسنه را به گروگان گرفته!

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه- کیوان خسروی

 

قحطی بر افغانستان حاکم شده است. با فرا رسیدن زمستان، سازمان های بشردوستانه زنگ خطر را در مورد احتمال فزاینده قحطی گسترده در افغانستان به صدا در می آورند. آمریکایی ها رفته اند، جنگ تمام شده است، اما بدترین اتفاق هنوز در راه است. در نتیجه همه شوک ها، بیش از نیمی از جمعیت کشور گرسنه می شوند. سازمان ملل پیش بینی کرده بود که در ماه نوامبر 23 میلیون نفر در این کشور با مشکل کمبود مواد غذایی مواجه خواهند شد. دولت افغانستان ذخایر ارزی در بانک های خارجی دارد که هزینه واردات مواد غذایی را برای یک سال و نیم پوشش می دهد، اما اکثریت قریب به اتفاق این ذخایر در ایالات متحده است. واشنگتن آنها را راکد کرده است. دولت بایدن اخیراً اعلام کرده است که قصد لغو محدودیت ها را ندارد. پس از روی کار آمدن «طالبان»  کمک های مالی میلیاردها دلاری که 75 درصد بودجه دولت افغانستان و 40 درصد تولید ناخالص داخلی را تأمین می کرد، به حالت تعلیق درآوردند. در اوایل اکتبر، امارت اسلامی تنها 220 میلیون دلار ذخیره کرده بود که بزودی تمام خواهد شد. واردات مواد غذایی طبق داده های  برنامه جهانی غذا متوقف می شود. «دیوید بیزلی»، مدیر برنامه جهانی غذای سازمان ملل گفت: «کودکان خواهند مرد. ما نمی توانیم مردم را با وعده ها تغذیه کنیم - تعهدات مالی باید به پول ثابت تبدیل شوند. اما تا زمانی که امارت اسلامی به واشنگتن ثابت نکند که "پناهگاه تروریسم" نخواهد بود، آمریکا قصد ندارد پول افغانستان را  بدهد. برای اثبات آن چه چیزی لازم است؟ کاخ سفید مشخص نکرده است. در اروپا هم در این مورد سکوت می کنند. در ماه اوت متحدان آمریکا در ناتو از دولت بایدن به دلیل تسلیم شدن در برابر «طالبان» انتقاد کردند. امروزه در غرب سکوت حاکم شده است. اولویت اصلی دولت بایدن دستیابی به یک دولت "همه پذیری" در کابل و تضمین وضعیت زنان و دختران است. البته اینها مسائل مهمی هستند، اما نه به اندازه پایان دادن به گرسنگی. می توان با این نظر موافق بود که در شرایط کنونی کشور، رفع انجماد ذخایر ارزی افغانستان یا دسترسی «امارت اسلامی» به منابع صندوق بین المللی پول مشکلی را حل نخواهد کرد. گزارش‌ها حاکی از آن است که دولت طالبان منابع کمکی را به‌طور نادرست و ناشیانه ای اداره می‌کند، در مدیریت مالی ناتوان است، مدیریت سیستم بانکی کشور و وزارتخانه‌ها را به افراد فاقد تخصص سپرده است. با این حال، این بدان معنا نیست که ایالات متحده مسئول عواقب 20 ساله اشغال خود نیست. اتحادیه اروپا در اکتبر 2021 متعهد شد که 15/1 میلیارد دلار به افغانستان کمک کند تا از بحران انسانی جلوگیری کند. درحالی‌که اروپایی‌ها برای لغو تحریم‌های آمریکا علیه «طالبان» اصرار نمی‌کنند، اروپایی‌ها از واشنگتن می‌خواهند تا به بانک‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌های غیردولتی تضمین دهد که چه نوع فعالیت‌های امدادی تحت تحریم‌های ایالات متحده مجاز است. پیشنهاد شده است که یک "مکانیسم پرداخت امن منحصر به فرد" ایجاد شود که به گروه های بشردوستانه اجازه می دهد تا بدون نقض تحریم های آمریکا، عملیات خود را از طریق بانک ها در افغانستان انجام دهند.

وزارت خزانه داری ایالات متحده دو مجوز عمومی را برای حمایت از کارهای بشردوستانه در افغانستان و سایر عملیات های تجاری مرتبط با تامین نیازهای اولیه صادر کرده است. این مجوزها از تحریم های اعمال شده توسط ایالات متحده علیه «طالبان» مستثنی هستند. وزارت امور خارجه اعلام کرده است که امسال 144 میلیون دلار کمک های بشردوستانه به مردم افغانستان که توسط آژانس های سازمان ملل متحد و گروه های امدادی مورد اعتماد اداره می شود، ارائه خواهد کرد. ولی بسیاری از کارشناسان و قانونگذاران تردید دارند که بتوان از مرگ میلیون ها افغان بر اثر گرسنگی بدون همکاری با «طالبان» جلوگیری کرد و بدین ترتیب بطورغیرمستقیم حاکمیت آنها تثبیت می شود. این تردیدها در دولت بایدن حمایت نمی شود. علاوه بر این، کنگره آمریکا در حال بررسی لایحه ای است که به وزیر امور خارجه ایالات متحده دستور می دهد تا افغانستان را به عنوان کشور حامی تروریسم معرفی کند و تحریم هایی را علیه افراد و سازمان های خارجی که به «طالبان» کمک می کنند، اعمال کند. «سینتیا لامیس»، سناتور جمهوریخواه ضمن اظهار نظر در مورد این لایحه توضیح داد که: «ما باید امارت اسلامی افغانستان را آنطور که هست بنامیم: یک کشور حامی تروریسم که توسط یک سازمان تروریستی اداره می شود». در 14 نوامبر 2021، یک رژه نظامی در کابل برگزار شد تا نشان داده شود که نیروهای نامنظم طالبان  در حال تبدیل شدن به یک ارتش ثابت هستند. از واشنگتن خواسته شده تا سفارت خود را در کابل بازگشایی کند و فعالیت های دیپلماتیک عادی خود را از سر بگیرد. برخی کشورها از جمله چین، پاکستان، ایران، ترکیه و روسیه نمایندگی های دیپلماتیک خود را باز نگه داشته اند و بدون اعلام به رسمیت شناختن رهبری جدید افغانستان، تماس های خود با کابل را در سطح بالا حفظ می کنند. «وال استریت ژورنال» به دولت بایدن توصیه می کند که "انتخابی ناخوشایند انجام دهد" تا افغانستان را از گرسنگی و تبدیل این کشور به صادرکننده تروریسم باز دارد. افغانستان گرسنه در انتظار تصمیم واشنگتن است.

https://www.fondsk.ru/news/2021/11/17/uhodom-us-tragedia-afganistana-ne-zakanchivaetsja-54916.html

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 819  - 29 دیماه 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت