راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

ارتش اوکراین

به کمک "ناتو"

در تدارک جنگ

در شرق این کشور!

ترجمه و تدوین ـ عسگر داوودی

 

سرگئی لاوروف وزير امور خارجه روسيه اين ادعای غرب که گویا مسکو مدعی است اوکراين بخشی از خاک روسیه است را رد کرده است. اين موضوع پس از ملاقات او با آنتونی بلينکن وزير امور خارجه آمريکا در ژنو در روز جمعه مطرح شد. لاوروف در پاسخ به سوال بی بی سی گفت:

«ما هیچ ادعایی در رابطه با اوکراین نداریم، اما کاری که ناتو در رابطه با اوکراین انجام می دهد به وضوح نشان می دهد که این کشور را بخشی از منطقه نفوذ خود می بیند.»

وی افزود غرب به رهبری آمريکا فعالانه برای گسترش نفوذ خود به مناطق بيشتری در اروپا تلاش می کند. حوزه های نفوذ در درجه اول به لطف سیاست هایی که قدرت های استعماری پس از استعمار زدایی دنبال می کردند، هنوز وجود دارند، زیرا انها نمی خواستند مناطق نفوذ خود را از دست بدهند. لاوروف گفت البته غربی ها در سالهای گذشته راه های مختلفی را برای نگه داشتن این مناطق ابداع کرده اند.

آخرین گزارش ها از منطقه مرزی روسیه با اوکراین حکایت از تشنجی بی سابقه و استقرار نیروهای نظامی اوکراین تحت هدایت نیروهای ناتو می باشد. گزارش شده است که اجرای سناریوهائی شبیه به استفاده از سلاح شیمیائی برای متهم کردن روسیه بویژه توسط نئونازی های اوکراین محتمل است.

پرتال خبری تلویزیون «روسیه امروز» نوشت: ارزیابی مسئولین «شبه نظامی طرفدار روسیه در مناطق شرق مرزی» به شرح زیر است: نشانه هایی از یک حمله قریب الوقوع، با توجه به نوع استقرار نظامیان اوکراینی در منطقه قابل مشاهده است. این موضوع توسط خبرگزاری روسیه RIA Novosti  به نقل از معاون رئیس جمهور «آرد باسورین» عنوان شده است: ما شاهد آماده سازی گسترده نیروهای مسلح اوکراین برای آغاز حمله هستیم.

به گفته این مقام مسئول، واحدهای تیپ اول زرهی اوکراین، گردان های تانک تیپ 53 و 54 مکانیزه و تیپ 58 پیاده نظام موتوری نیروهای مسلح اوکراین مرخصی تمام پرسنل خود را به حالت تعلیق در آورده اند. علاوه بر این، به همه فرماندهان دستور داده شده است در محل ماموریت خود ساکن و تحت هیچ شرایطی از واحدهای خود دور نشوند. همچنین خبرگزاری «دونتسکویه اگنستوو نواستی» در جمهوری دونتس که از سال 2014 اعلام استقلال از اوکراین کرده، به نقل از معاون رئیس جمهور «آرد باسورین» گزارش داده است: خدمه تانک ها و پرسنل توپخانه اوکراین برای آماده سازی سلاح ها و خودروهای خود بمنظور درگیری به روستاهای مرزی ولنوواخا، آندریوکا و دوبروپولی اعزام شده اند. همچنین به گزارش  RIA Novosti، نیروهائی تحت عنوان فرماندهی تیپ، کمیسیون های معاینه برای نظارت بر آماده سازی سلاح ها و تجهیزات نظامی و ساخت مهمات و تدارکات سوخت و همچنین بررسی نصب ابزار جنگی بر روی تانک ها به منطقه مرزی وارد شده اند.  77امکان پرتاب موشکی جهت تقویت سیستم تخریب به نزدیکی Donbass وارد و مسستقر شده اند و واحدهای گروه های حمله با UR - 83P قابل حمل deminers تقویت شده است. انتقال واحدهای تیپ 28 از محل دائمی خود در منطقه اودسا به دونباس (منطقه ای که اعلام خود مختاری کرده و جمهوری خلق دونتس را تشکیل داده) نیز آغاز شده است. انتقال آن ها به بهانه یک تمرین تاکتیکی برنامه ریزی شده صورت می گیرد. همچنین در مجموع 8 موشک انداز - دو قبضه از نوع «اوراگان» و شش قبضه از نوع «اسمرتش» - از جمله مهمات خوشه ای در ایستگاه در کراسنوارمیسک تخلیه و آماده شده اند. موشک اندازهای متعدد اسمرتش دارای برد 70 کیلومتر می باشد، قدرت مخرب شش پرتابگر را به راحتی می توان با قدرت یک سلاح هسته ای تاکتیکی مقایسه کرد. علاوه بر این، ارتش اوکراین در حال پر کردن انبارهای مرکز توپخانه خود در کل منطقه عملیاتی و همچنین به ویژه انبار مهمات در مجاورت شهر «دوبروپولژه در شمال کراسنوارمیسک» با مهمات است.

تلویزین روسیه امروز همچنین گزارش کرد: بر اساس گزارش شبه نظامیان مردمی دونتسک در21 ژانویه، واحدهایی از «نئونازی های اوکراین» همراه با تک تیراندازان گردان 74 بازنشستگی و «واحد ویژه SBU آلفا» به خط تماس مرزی در دونباس منتقل شده اند. به این مجموعه همچنین، سربازان نخبه آموزش دیده توسط ارتش انگلیس  اضافه شده اند: «ما اطلاعات قابل اعتمادی در مورد ورود چهل نظامی نخبه هنگ ویژه اختصاصی در مجاورت آودیفکا دریافت کرده ایم  که پیش از این آماده سازی رزمی خود را تحت رهبری و آموزش مربیان بریتانیا در مرکز آموزش نظامی 142 به پایان رسانده اند. آنها قرار است در منطقه عملیات تحریکی و ایذایی انجام دهند.»

آودیفکا، شهر تحت کنترل کیف در چند کیلومتری دونتسک، از نظر کیف مهم ارزیابی می شود. استقرار چندین محموله از «گاز های سمی بوتولوتوکسین» در ظروف آماده شلیک در قالب نارنجک های 40 میلی متری در پاییز 2021 گزارش و تائید شده بود مواد شیمیائی مذکور در پایان سال به روستاهای کراسنی لیمن و آودیفکا منتقل شدند، گزارش 21 ژانویه حاکی است:

«در منطقه آموزشی آنادول از پایگاه تیپ 25 نیروهای مسلح اوکراین، یک تمرین فشرده توسط واحدهای حفاظت از ان بی سی در حال انجام است. در این زمینه با استفاده از مواد شیمیایی که در پایان سال 2021 به روستاهای آودیفکا و کراسنی لیمن آورده شدند، تمرین هائی در حال انجام است.»

سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه در اواخر سال 2021 نسبت به تحریکات با مواد شیمیایی که می تواند توسط ارتش اوکراین انجام شود هشدار داده بود.

هم در کشورهای غربی و هم در کیف، در ماه های اخیر ادعاهایی در مورد حمله ای که گفته می شود از سوی روسیه به اوکراین برنامه ریزی شده، وجود داشته است. پسکوف سخنگوی کرملین این اطلاعات را تشدید بی اساس تنش ها توصیف کرد. وی تاکید کرد که روسیه تهدیدی برای کسی ایجاد نمی کند. در عین حال پسکوف امکان تحریکات از طرف نظامیان اوکراینی برای توجیه چنین ادعاهایی را رد نکرد. وی هشدار داد که هرگونه تلاش برای حل بحران در جنوب شرقی اوکراين از طریق اعمال زور، جدی ترين عواقب را خواهد داشت.

روزنامه «یونگه ولت» چاپ آلمان نیز از شایعاتی در منطقه مرزی روسیه و اوکراین در رابطه با امکان استفاده از سلاح شیمیائی خبر داده است. یونگه ولت نوشت: ظاهرا سناریوی قدیمی اعمال شده در سوریه در منطقه مرزی اوکراین علیه روسیه در حال اجرا است. یونگه ولت نوشت: آمریکا از آماده سازی «افغانستان جدید» برای روسیه در اوکراین صحبت می کند، ظاهرا واشنگتن چندان هم مخالف درگیری متقابل بین روسیه و اوکراین نیست و قصد ندارد از چنین درگیری احتمالی جلوگیری کند. در نقشه موجود که توسط بی بی سی منتشر شده است، بوضوح محاصره روسیه از طرف غرب، توسط ناتو مشاهده می شود!

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 820  - 6 بهمن 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت