راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

واقعیاتی که غرب

درباره جنگ

اوکراین نمی گوید

روزنامه پراودا- ترجمه آزاده اسفندیاری

 

 پس از تعطیلات سال نوی میلادی، در اولین جلسه مجلس دومای فدرال روسیه، پیش نویس بیانه ای جهت بررسی در پارلمان، در خصوص ضرورت به رسمیت شناختن جمهوری های مردمی دونتسک و لوگانسک، از طرف اعضای فراکسیون حزب کمونیست این کشور و برخی دیگر نمایندگان این مجلس، خطاب به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه  توسط گنادی زوگانف، رهبر حزب کمونیست این کشور و رئیس فراکسیون حزب کمونیست‌، به این شرح خوانده شد:

  

ولادیمیر ولادیمیرویچ محترم!

 

مجلس دومای فدرال روسیه حمایت قاطع خود را از اهداف انسان دوستانه جهت حمایت از ساکنان دنباس- دونتسک و لوگانسک-، اوکراین که خواهان حفظ زبان مادری، - روسی- داشتن آزادی مذهب و حفاظت از حقوق و آزادی‌های دموکراتیک خود هستند ابراز می دارد. مواردی که مقامات اوکراین تعمدا آن‌ها را نقض کرده و به رسمیت نمی شناسند.

ساکنان این مناطق، روز 27 مارس سال 1994، در همه‌ پرسی سراسری اوکراین، با ماندن در ساختار اراضی این کشور و انتخاب زبان روسی و اوکراینی به عنوان زبان‌ های رسمی و دولتی، همینطور در زمینه روابط کار، امور اداری، تهیه اسناد، آموزش و پرورش و فعالیت های علمی موافقت کردند.

اما، با کودتای سال 2014 توسط فاشیست های باندرا، شوخویچ و حمایت دولت های غربی، همه هنجارهای تثبیت شده تاریخی، مذهبی و فرهنگی ساکنان اوکراین زیر پا گذاشته شد. از همین روی، مناطق دونتسک و لوگانسک، بدنبال رد هر گونه مذاکره از جانب دولت جدید کیف، پس از مدتی بالاجبار، تصمیم به همه‌ پرسی داخلی گرفتند. در دونتسک 89 درصد و در لوگانسک 96 در صد با اعلام خود مختاری موافقت کردند و نام جمهوری های مردمی را برای خود انتخاب کردند.

با‌ گذشت هشت سال، ساکنان این دو جمهوری مردمی، زیر آتش توپ و تانک حاکمان کیف به سر می برند. براساس گزارش سازمان ملل متحد، تا به حال بیش از 10 هزار نفر از مردم این دو جمهوری دراین تهاجم نظامی جان خود را از دست داده‌ و بیش از 50 هزار نفر مجروح شده اند و  الکساندر زاخارچنکو، رهبر جمهوری خلق دونتسک نیز در یک اقدام تروریستی سازمان داده شده توسط دولت کیف کشته شد.  از جمعیت دونتسک و لوگانسک، 1.4 میلیون نفر در داخل اوکراین آواره شده‌ اند و 2.5 میلیون نفر در شرایط اضطراری به فدراسیون روسیه پناه آوردند و… مقامات کیف حقوق بازنشستگی و مزایای اجتماعی آنان را متوقف کرده و شرکت ها و اراضی این دو جمهوری را محاصره اقتصادی کرده اند. این اعمال اوکراین را می‌توان به عنوان نسل کشی مردم خودی قلمداد کرد.

در ارتباط با حل مسالمت آمیز جنگ در جنوب شرق اوکراین، سال 2015 اجلاسیه ای با شرکت رهبران روسیه، فرانسه، آلمان در قالب نورماندی، در مینسک پایتخت بلاروس تشکیل شد. در عین حال یک گروه تماس نیز برای ایجاد صلح در مناطق دونتسک و لوگانسک، متشکل از نمایندگان اوکراین، روسیه، سازمان امنیت و همکاری اروپا و همینطور نمایندگان این دو جمهوری تشکیل شد. در این اجلاسیه، پلاتفرم های مذاکره، موافقت نامه‌های مینسک به تصویب رسید که در پی آن  شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز طی قطعنامه ای، بر تصویب و اجرای تصمیمات متعدد گروه های تماس، برای حل و فصل مسله شرق اوکراین صحه گذاشت.

از آن زمان تا به امروز، هیچ یک از موارد توافقنامه مینسک که بیانگر بازگرداندن زندگی صلح آمیز، حمایت از حقوق و آزادی مردم و احیای زندگی مسالمت آمیز بوده اند، متحقق نشده است. طی این سال‌ها مقامات اوکراین، تلاش کرده اند تا این توافقنامه ها را یا باز بینی کرده و یا بطور کلی لغو کنند. نقض آتش بس ادامه دارد و خانه‌های مردم غیر نظامی، مدرسه‌ها و سایر زیر ساخت های شهری و روستایی، همچنان زیر رگبار گلوله های راکت، تانک و توپ ارتش اوکراین نابود می شوند. نظامیان اوکراین علناً شهرک های بین مرزی را که حتی شهروندان روسیه در آن‌ها زندگی می‌ کنند به تصرف خود درآورده اند.

فدراسیون روسیه از سال 2014 تا به حال، با اهداف بشر دوستانه،  اقدام‌ های مهمی را برای حمایت از ساکنان جمهوری های خلق دونتسک و لوگانسک انجام داده است. کاروان های منظم ارسال پوشاک، مواد غذایی و دارویی، مصالح ساختمانی و هدایا برای کودکان از طریق روسیه همچنان ادامه دارد.

نمایندگان مجلس دومای دولتی روسیه، به رسمیت شناختن این دو جمهوری را موجه، لازم، عقلانی و از نظر اخلاقی عملی انسانی می دانند. طی سال‌های گذشته بر اساس خواست مردم، نهادها و ارگان های دموکراتیک، با تمام ویژگی‌های قدرت خلقی و مشروع در این جمهوری ها بنا گردیده است. با چنین زمینه‌ ای است که با به رسمیت شناختن دونتسک و لوگانسک، امنیت و حفاظت از مردم در برابر تهدیدات خارجی و نسل کشی ضرورت حیاتی دارد. ضمن اینکه بر اساس منشور سازمان ملل متحد، روند به رسمیت شناختن هر دو کشور رسمیت می یابد و کمکی خواهد بود به ثبات منطقه و تقویت صلح جهانی.

با توجه به موارد فوق، مجلس دومای دولتی فدرال، از شما ولادیمیر ولادیرویچ، به عنوان رئیس جمهور فدراسیون روسیه درخواست دارد که مسئله به رسمیت شناختن جمهوری خلق دونتسک و جمهوری خلق لوگانسک را بطور ویژه و در اسرع وقت، در برنامه دولت قرار دهید. به رسمیت شناختن این جمهوری ها اقدامی است اساسی که از نظر حقوق بین الملل، این جمهوری های مستقل به رسمیت شناخته می‌شوند و راه قانونی مذاکرات با مقامات آنجا در رابطه با حقوق برابر با دیگر کشورها هموار می شود. در چنین وضعیتی است که روابط متقابل، شرایط را برای ارتباط و همکاری در همه زمینه ها، از آن جمله همکاری‌های امنیتی فراهم می سازد.


 
https://gazeta-pravda.ru/issue/6-31209-2124-yanvarya-2022-goda/priznat-donetskuyu-i-luganskuyu-narodnye-respubliki/

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 820  - 6 بهمن 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت