راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سرمقاله راه توده 864

به قیمت سازش با امریکا

می خواهند تن به تغییرات ندهند!

 

مذاکرات برجام ادامه دارد و حکومت ایران امید خود را به عاقل شدن آمریکا و دست برداشتن از سیاست خاورمیانه بزرگ و تجزیه ایران از دست نداده است. در این میان می گویند حکومت ندادن موشک و پهپاد به روسیه را مشروط به بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم ها کرده است. یعنی ادامه همان سیاست زبونانه موازنه و نداشتن دوست و همکار و شریک راهبردی که در خوش رقصی برای آمریکا و غرب به شکل کارشکنی در کریدور شمال – جنوب از شمال روسیه به خلیج فارس و جلوگیری از سرمایه گذاری چین در زیر ساخت ها و نفت ایران خود را نشان می دهد. 

ولی ادامه دادن مذاکرات برجامی با یک امید دیگر نیز همراه است. امید به عدم اصلاحات داخلی چه در عرصه سیاسی و اجتماعی و چه در عرصه اقتصادی. در واقع حکومت به این نتیجه رسیده که دو راه بیشتر ندارد یا اصلاحات و عقب نشینی در برابر مردم و استراتژی نگاه به شرق، یا سازش و عقب نشینی دربرابر آمریکا. کوشش برای به نتیجه رساندن به هر قیمت مذاکرات برجام برای آن است که مقداری از دلارهای ضبط شده آزاد شده و راهی بازار شود و به هر قیمت اصلاحات داخلی صورت نگیرد. بخش هایی از حکومت معتقدند که کمترین عقب نشینی در برابر مردم، ولو در عرصه حجاب بسرعت به عقب نشینی در زمینه های اقتصادی و سیاست خودی و غیرخودی می انجامد و منافع مافیاها و الیگارش ها به خطر می افتد. بنظر آنان مردم اگر احساس کنند که قدرت عقب زدن حکومت در عرصه های اجتماعی را دارند به این نتیجه می رسند که می توان به جنگ مافیاهای اقتصادی حکومتی و صاحبان و خارج کنندگان دلارها هم رفت و حکومت بر این نظر است که باید گربه را همینجا دم حجله کشت.

به همین دلیل دستگاه های تبلیغاتی رسمی هرچه بیشتر ذهن مردم را به سمت برجام می برند و اقتصاد کشور را به برجام گره می زنند، بجای آنکه ارتباط اقتصاد ایران و برجام را با هم قطع کنند. به عوض آنکه با سرعت به سمت گسترش روابط با شرق، با چین و روسیه و هند و بریکس بروند تا بند ناف اقتصاد ایران را از دلار ببرند، برعکس دربرابر گسترش این روابط کارشکنی می کنند تا مردم به این نتیجه برسند که غیراز برجام و در واقع تسلیم اتمی و پهپادی راه حلی وجود ندارد. البته مافیاهای حکومتی بر روی احیای برجام برای منافع خود حساب بزرگی باز کرده اند. آنها که در یکسال و نیم گذشته هفتاد میلیارد دلار فقط به کانادا منتقل کرده اند به احیای برجام نیاز دارند تا راه خروج دلارها به غرب را هموارتر کنند. در واقع تا زمانی که ایران در تسخیر مافیاها و الیگارش هاست احیای برجام هیچ منافعی برای ایران ندارد چون همه دلارهایی که از این طریق بدست می آید بسرعت به همان آمریکا و کانادا و غرب باز می گردد و دردی از مردم ایران دوا نخواهد کرد.

عده ای هم در داخل و عمدتا اعضای جبهه پایداری مدعی اند که هم می شود دربرابر مردم ایستاد و اصلاحات داخلی انجام نداد و هم می شود دربرابر غرب ایستاد و تسلیم برجام نشد. این عده یا دروغ می گویند یا نفوذی هستند. یا دروغ می گویند و هدف آنها جلوگیری از اصلاحات داخلی است که ناگزیر به قطع دست سرمایه داری تجاری از اقتصاد و مرشدان آنها خواهد انجامید. یا می دانند که اراده ای برای گردش به شرق و ایستادن دربرابر آمریکا وجود ندارد و بنابراین اوضاع اقتصادی بدون برجام همچنان وخیم تر و موقعیت آنان در حکومت قویتر می شود. یا نفوذی هستند و می خواهند با جلوگیری از اصلاحات داخلی شرایط را برای گسترش اعتراضات مردم فراهم کنند و کشور را به سمت هرج و مرج بکشانند.

هر کدام از اینها باشد مسئله اصلی امروز ایران نه برجام که اصلاحات داخلی از یکسو و سیاست خارجی گرایش به شرق از سوی دیگر است که به هم گره خورده اند. بدون اراده به انجام اصلاحات عمیق داخلی و جلب پشتیبانی مردم امکان و اراده پیشبرد سیاست خارجی گردش به شرق هرگز وجود نخواهد داشت. گردش به شرق یک مبارزه جهانی است و مثل هر مبارزه ای نیاز به پشتیبانی مردم دارد. و پشتیبانی مردم بدون اصلاحات بدست نمی اید.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 864  - 14 دیماه 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت