راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

شلیک شاه به پیشانی خودش

 
11 اسفند 1353، شاه که تمام احزاب سیاسی غیر وابسته به دربار شاهنشاهی را منحله اعلام کرده بود، دو حزب حکومتی یعنی حزب ایران نوین و حزب مردم را نیز منحل کرد و با جسارتی که به بلاهت شباهت داشت حزب "رستاخیز" را اعلام و دستور داد همه مردم عضو این حزب شوند و هر کس نمی خواهد عضو شود پاسپورت گرفته و از ایران برود. از فردای این دستور در تمام ادارات و شرکت ها و دانشگاه ها و حتی مدارس دفتر بدست های حکومتی راه افتادند و ثبت نام توام با تهدید افراد را آغاز کردند. همه ملت باید حزبی می شدند اما آن حزبی که شاه تشکیل داده بود. تنها کمتر از 4 سال زمان لازم بود تا طشت این حزب و فرمانده آن از بام آسمان پر حادثه ایران فرو افتد و مردم علیه شخص شاه که جلودار رژیم بود و مردم او را مسبب همه گرفتاریها و سرکوب ها میدانستند در خیابانها به راه بیفتند. هیچ حزب سیاسی واقعی را شاه باقی نگذاشته بود تا پیشقراول جنبش خیابانی مردم شود و از آنسو شبکه روحانیت و مساجد که منحله اعلام نشده بودند نبض مردم را بدست گرفتند و شدند جلودار انقلاب 57.
شاه در 11 اسفند 53 تیری بر پیشانی خود شلیک کرد که 4 سال بعد او را نقش زمین کرد. آنها که همه احزاب را درجمهوری اسلامی منحله اعلام کرده و جلوی فعالیت آنها را گرفته اند و راه را برای چند حزب بی رمق حکومتی باز کرده اند، گذشته را باید مرور کنند تا آینده خود را ببینند!

تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 864  - 14 دیماه 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت